Jump to content

Fjerne mugg på sikaflex

gregor

Recommended Posts

Rundt lukene, der de er limt til skroget blir det svart mugg på sikaflexen.. Fant et triks med litt googling om å bruke parafin på en klut, men så leste jeg også at parafin vil angripe bindingen i sikaflex og over tid vil det gjør at det løser seg opp..

Har prøvd med vanlig klor, men det er ganske seige greier så det sitter.. 

Dette er vist noe i sikaflexen som tyter ut over tid pga sola også lander det støv på det så blir det mugg. 

Noen som har noen ess i ærmet som ikke ødelegger sikaen? 

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Vega: Det er vel parafin?

TB22: Er inne ja. Joda.. neste gang så :)

Eureka: Det sto sika på tuben :) Ja det er jo et alternativ. Det er endel som har tyti ut der så den bør egentlig kappes bort uansett..

Mulig jeg bare bruker parafin også bare vasker over med såpevann etterpå.. Løser det seg opp får jeg heller fuge på nytt med noe annet til sommeren..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Når en fugemasse angripes av muggsopp er det ett produkt som fungerer og det er klor.

Bruk enten Klorin og en tannbørste, eller WC-Duck(den typen som er klor-basert) da den er litt tykk i konsistensen og kan stå på fugemassen 15-20 minutter før du tørker den bort.

De alle fleste fugemasser er tilsatt en eller annen form for muggsoppdreper(som oftest Zinc Pyrithione), men dette avdamper og effekten blir etter noen år ikke tilstedeværende. Det aller viktigste blir derfor jevnlig renhold med veldig svak såpeoppløsning for ikke å skade fugemassen.

Gjentatt bruk av klor er ikke heldig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om det er silikon, må den fjernes helt. Man får ingen fugemasse til å feste til silikon.

Er det en hybrid så går det fint å skjære bort inntil du får frem frisk masse, så kan ny legges på der.

Når du sier muggen er "inni" fugemassen er jeg nesten redd det er en akryl som er benyttet. Da vil den være forholdsvis hard i overflaten og det blir ofte litt sprekker i akrylen. Da ville jeg skjært bort alt og lagt en ny hybrid masse av myk type.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...