gregor Startet 28.November.2018 Del på Facebook Startet 28.November.2018 Rundt lukene, der de er limt til skroget blir det svart mugg på sikaflexen.. Fant et triks med litt googling om å bruke parafin på en klut, men så leste jeg også at parafin vil angripe bindingen i sikaflex og over tid vil det gjør at det løser seg opp.. Har prøvd med vanlig klor, men det er ganske seige greier så det sitter.. Dette er vist noe i sikaflexen som tyter ut over tid pga sola også lander det støv på det så blir det mugg. Noen som har noen ess i ærmet som ikke ødelegger sikaen? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Taskeladden Svart 28.November.2018 Del på Facebook Svart 28.November.2018 Lightervæske til f.eks zippo funker jo knall på vindusviskere og slikt, kan det være verdt ett forsøk? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
TB22 Svart 28.November.2018 Del på Facebook Svart 28.November.2018 Er dette på innsiden? Bruk sanitærsilicon neste gang. Du fjerner kanskje svartsoppen nå men den kommer igjen. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Eureka Svart 28.November.2018 Del på Facebook Svart 28.November.2018 Bilde? Hvordan vet du at det er sika? Ta frem kniven skrap bort overflødig fuge, vask , rubb over, avfette, masker, legg ny pyntefuge. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 28.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2018 Vega: Det er vel parafin? TB22: Er inne ja. Joda.. neste gang så :) Eureka: Det sto sika på tuben :) Ja det er jo et alternativ. Det er endel som har tyti ut der så den bør egentlig kappes bort uansett.. Mulig jeg bare bruker parafin også bare vasker over med såpevann etterpå.. Løser det seg opp får jeg heller fuge på nytt med noe annet til sommeren.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Eureka Svart 28.November.2018 Del på Facebook Svart 28.November.2018 ? ja, da er det nok sika ? ville tatt bort overskytende. Har jo ingen funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.November.2018 Del på Facebook Svart 29.November.2018 Når en fugemasse angripes av muggsopp er det ett produkt som fungerer og det er klor. Bruk enten Klorin og en tannbørste, eller WC-Duck(den typen som er klor-basert) da den er litt tykk i konsistensen og kan stå på fugemassen 15-20 minutter før du tørker den bort. De alle fleste fugemasser er tilsatt en eller annen form for muggsoppdreper(som oftest Zinc Pyrithione), men dette avdamper og effekten blir etter noen år ikke tilstedeværende. Det aller viktigste blir derfor jevnlig renhold med veldig svak såpeoppløsning for ikke å skade fugemassen. Gjentatt bruk av klor er ikke heldig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
gregor Svart 30.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2018 Det funka faktisk bedre med klor en jeg huska.. men sist brukte jeg en tannbørste tror jeg.. men brukte en sånn liten skuresvamp nå.. det virket veldig bra :) Kappet også bort litt der hvor det var endel overflødig :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Taskeladden Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Supert! kjempegreit at du kom med en oppdatering over hva som fungerte. Har ett par fuger i båten etterhvert, så dette er grei kunnskap å ha med seg videre :) God helg! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Desember.2018 Del på Facebook Svart 1.Desember.2018 (redigert) Dette med mugg i fugemassen har eg og problem med, men her er muggen inni fugemassen. Synest det er merkeleg. Fugemassen er kvit, eg veit ikkje kva type, men den er brukt på eit mindre parti utvendig. Må vel fjernast heilt. Redigert 1.Desember.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Desember.2018 Del på Facebook Svart 5.Desember.2018 Om det er silikon, må den fjernes helt. Man får ingen fugemasse til å feste til silikon. Er det en hybrid så går det fint å skjære bort inntil du får frem frisk masse, så kan ny legges på der. Når du sier muggen er "inni" fugemassen er jeg nesten redd det er en akryl som er benyttet. Da vil den være forholdsvis hard i overflaten og det blir ofte litt sprekker i akrylen. Da ville jeg skjært bort alt og lagt en ny hybrid masse av myk type. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.