Kweelhouse Startet 29.November.2018 Del på Facebook Startet 29.November.2018 Etter endel prakk med motoren det siste året så er avgjørelsen tatt, det blir motorbytte. Årsaken er at TMD40A bruker kjølevann samt at det ryker endel fra veivhusventilasjonen. Jeg har funnet ganske stor sprekk i kjølekanalen på turbo som muligens er synderen når det gjelder kjølevann. Dette blir andre gang jeg bytter motor i denne båten. Første motor jeg hadde var VP MD21B og nå er det TMD40A som skal ut Båten er en WIndy26 SN HT På grunn av vekt og størrelse så ble det meste plukket av før løfting(Jeg har masse TMD40A deler som skal bort) Løfting av dieseltrollet Motor Parkert på dekk Jeg skal bruke litt tid på å rengjøre og male i motor rommet, samt klargjøre for en Yanmar 4JH serie. Det blir å sette inn en nyere maskin på mellom 70 til 85 hk. Kanskje noen vet om noen som skal selge en motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2018 Da har jeg kjøpt meg ny motor, det ble en 2008 modell Yanmar 4JH4-TE på 75 hk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2018 Del på Facebook Svart 5.Desember.2018 Høres ut som et bra valg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Linea Svart 5.Desember.2018 Del på Facebook Svart 5.Desember.2018 Kommer helt sikkert ikke til å angre på det byttet? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2019 Da er gammel motor plukket sund, så da er det bare å dumpe blokka på fyllinga :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Januar.2019 Del på Facebook Svart 11.Januar.2019 Legg den heller på finn, så forsvinner den av seg selv;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Da er det gjort klart for ny motor, nytt fundament og nymalt motorrom Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Har også noen andre småprosjekter på gang, bygging av ny pantry +++ Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Hei igjen! Da har motoren kommet, noen bilder før den ble satt i kassa. Motoren blir satt inn i morgen. Fortsettelse følger...... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Veldig spesielt blandebend på motoren! Er det noe hjemmelaget? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 15 minutes ago, index said: Veldig spesielt blandebend på motoren! Er det noe hjemmelaget? Nei, det er orginalt Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Da er motor på plass :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Det blir god plass nedi der I forhold til før! Vedlikeholdsvennlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 On 3/6/2019 at 8:06 AM, index said: Det blir god plass nedi der I forhold til før! Vedlikeholdsvennlig... Ja, det blir veldig god plass i forkant av motor Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 En liten oppdatering! Da er alt montert og motor prøvestartet. Det tok selvfølgelig mye lengre tid å få på plass alt enn det jeg trodde. Første problemet jeg støtte på var at Python CV-ledd ikke passet til gearkassa. Ny adapter måtte bestilles. Jeg måtte også bytte ut eksos slange/lydddemper og utløp. Den gamle vannlåsen var høyere enn motor og den kunne ikke plasseres noe lavere. På grunn av dårlig vær har ikke båten blitt testet, men håper på at det blir i morgen tidlig. Skal få logget fart og ta noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 22.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 Det ble endelig prøvetur i dag :-) Alt virket greit, og farten ble: 3200 o/min - 13 knop (MAX) 3000 o/min - 11.7 knop 2900 o/min- 11 knop 2800 o/min- 10,3 knop Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 22.Mars.2019 Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 Hvilken fart hadde du med Volvoen? Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 22.Mars.2019 Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 Hvilken app bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 22.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 (redigert) @cosmicHadde 19 knop med den på 3600 o/min, men båten planer på kjølen i den farten så det er bortkastet med så stor motor. Redigert 22.Mars.2019 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 22.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 2 minutes ago, wpk said: Hvilken app bruker du? GPS Speedo Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 22.Mars.2019 Del på Facebook Svart 22.Mars.2019 Takk, da er den nedlastet ! Og fin artikkel forresten! Sitér dette innlegget Link to post
ZoranB Svart 20.Juni.2023 Del på Facebook Svart 20.Juni.2023 Hi I am new on this forum, and I do not speak Norwegian. So, I will use English, adding (Google) translation on the end. I am working on same boat (windy 26 SN). It still have an original MD21, but it seems that I need to replace it. I have an idea to install something in range of 120-150HP . I have few questions: -you mentioned that with VP TMD40 achieve maximum speed of 19kn. What was drive ratio in transmission? -what was the size of propeller ( do you replace na original one)? -you mentioned that on 19kn boat have tendency of "planning on keel" (planer på kjølen). What effect is this? -I saw form pictures, that you modified galley . do you make some measurements- what is the length of the galley/pilothouse ? Hei Jeg er ny på dette forumet, og jeg snakker ikke norsk. Så jeg vil bruke engelsk, og legge til (Google) oversettelse på slutten. Jeg jobber på samme båt (vind 26 SN). Den har fortsatt en original MD21, men det ser ut til at jeg må bytte den. Jeg har en idé om å installere noe i området 120-150HK. Jeg har noen spørsmål: – Du nevnte at med VP TMD40 kan du oppnå maksimal hastighet på 19 kn. Hva var drivforholdet i girkassen? -Hva var størrelsen på propellen (erstatter du den originale)? -du nevnte at på 19kn båt har en tendens til å "planlegge på kjøl" (planer på kjølen). Hvilken effekt er dette? -Jeg så skjemabilder som du modifiserte bysse . gjør du noen målinger - hva er lengden på byssa/pilothuset? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 25.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Hi! I do not recommend to install such big engine in this type of boat. This hull is suitable for maximum 11-12 knots. The boat will ^ride on the keel^ and will be very unstable. I had to remove much of the galley and seat to install this big engine. A lot of work. It is better to use a engine who will fit without rebuilding. And it will be enough with engine power 75-85 BHP. The old Volvo is replaced with Yanmar 4jh4-te propeller 18x21 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.