Jump to content

Frakt av 46 fot seilbåt fra Italia til Kiel


Marimari

Recommended Posts

På 46 fot kan høyde på båten være ett problem. Tror jeg husker hentetråden Bjørn referer til på p460, der var høydeutfordringen beskrevet inngående. Ratt og vinsjer er lett å skru av, men på 46 fot er det risiko for at kjøl må av. Da begynner det å bli dyrt. Fraktet en 42 foter, den kom på henger som var hydraulisk justerbar i høyden. Kjølen sto på en stålplate som kunne subbes i bakken under broer. Hvis det er en vanlig båt kan sikkert transportørene si om det er mulig eller ikke bare ut fra båttype.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Når det er sagt, så er det jo en flott tur hjem, for egne seil og. Krever litt tid, men kan bli svært billig om vinden blåser rette veien

Brukte 6 uker på samme turen. Målsetningen var å bruke mer penger på vin enn på diesel. Det gikk dessverre ikke. Uansett billigere enn en vanlig ferie, transporten ble dermed gratis.

 

Hvis de ikke vil seile båten hjem selv ville jeg vurdert 4 uker sommerferie i middelhavet, kanskje seile til Malorca. Delivery crew derfra. Det blir nok veldig mye billigere enn lastebil.

Link to post
Share on other sites

Traff et par gubber i fjor nedi Danmark. De hadde seilt en båt fra Tyrkia og lagt den i opplag i Marseill. Neste år, altså i fjor, seilte de videre og skulle opp til Stockholm. I følge han ene var den verste biten å sitte og glo i to døgn på de Frisiske øyer. Så var det Kielerkanalen og rett hjem.

Link to post
Share on other sites

Marimari skrev 50 minutter siden:

r ikke vi orker 6 uker med kjøring. Hvor mange timer i døgnet kjørte dere? Fart?

Man tar en-to- tre døgn i slengen, avhengig av hvor mange uker man har til rådighet. Seks uker på sommerstid Hellas - Gibraltar - Kiel - Oslo er kurant, da har man tid til å ha noen dager i land. Tre uker da må alt klaffe...og båten være klargjort på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Marimari skrev for 6 timer siden:

Vi tenkte å seile selv over til Hellas, videre til Kroatia og se hvor vi kan ordne transport videre. Tror ikke vi orker 6 uker med kjøring. Hvor mange timer i døgnet kjørte dere? Fart?

Det er langt ca 16 timer seiling i døgnet i snitt på 6 uker.  Så vidt jeg husker er det i underkant av 4000 NM, 95 nm per døgn. Kommer an på hvor i Tyrkia du reiser fra. Det er bare ferie hvis du trives på havet og har fullt mannskap så en kan seile på nettene og være i land på dagtid. Der er for spesielt interesserte, Men vi hadde en herlig tur. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Det er langt ca 16 timer seiling i døgnet i snitt på 6 uker.  Så vidt jeg husker er det i underkant av 4000 NM, 95 nm per døgn. Kommer an på hvor i Tyrkia du reiser fra. Det er bare ferie hvis du trives på havet og har fullt mannskap så en kan seile på nettene og være i land på dagtid. Der er for spesielt interesserte, Men vi hadde en herlig tur. 

Hvor mange knop holdt dere da? Sånn i snitt?

Link to post
Share on other sites

6,bittelitt. Noe kryss, noe motor, noe lite vind og litt bra fart. Med 46 fot er samme fart realistisk. Båter som er trege for seil har en tendens til å gå fortere for motor, og motsatt. Dermed ca 7 knop marsjfart som gir ett snitt på 6 når en tar hensyn til motvind, lite vind og rar vind. 

 

Vil advare om at det er mye motvind på ruten. Hele middelhavet har mye vestavind. Nordover langs Portugal er beryktet for nordavind. Fra nordspania til Norge bør det være slør. 

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 1 time siden:

Dere klarer sikkert å seile til Gibraltar i løpet av ferien. Så kan dere f.eks hyre disse her for resten hvis du går tom for tid selv.

 

http://www.skippersline.com/en/skipper-and-crew.html

Å takk for tips! Har aldri seilt før så jeg er veldig uerfaren. Tenker jeg må ta et kurs. Noen å anbefale?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg vil tro flere rutinerte norske seilere kan ta båten hjem kostnadsfritt, mot at hen selger plasser underveis. Dere bør ha en med dere fra dere overtar båten. Å starte med 46 foter på langtur uten erfaring har Cecilie Skog gjort, og laget TV program av, vet ikke om dere har sett den. Hun kjøpte mye skippertimer... 

Link to post
Share on other sites

Marimari skrev for 10 timer siden:

Fins det noen som kan seile den fra ca Gibraltar til Oslo, som ikke er et dyrt firma?

 

Da bør du nok fortelle litt mer om båten og hvordan den er utstyrt.

Det finnes sikkert noen velvillige pensjonister som tar jobben for kostpris + litt, men jeg regner med at de ikke gidder å seile en "skabb" hele den veien. 

Link to post
Share on other sites

Er det en veldig spessiel båt etter som du skal kjøpe den i Tyrkia? eller kan du kjøpe samme båt i Norge? hva er kost nytte, når alt er betalt?  Eller er formålet å seile?   Båter i sørlig farvann og spess charterbåter slites jo mye mere enn båter som går i Nordlige farvann.

Uansett lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...