Jump to content

Hvor mye skal det blåse fra oljepåfyllingen?


bjoris

Recommended Posts

I dag hadde jeg fri og god tid til å gå over alt mulig på båten. En av tingene jeg sjekket var hvor mye det blåste fra oljepåfyllingen (varm motor på tomgang). Trodde det skulle blåse lite, men fant ut at det kom ganske mye vind fra oljepåfyllinga på motoren min (400 timer).

 

Sjekket temaet nå her på baatplassen og fant følgende regler i et innlegg fra 2002 en gang..

 

Gjennomslag er når tetting på stempelfjærer eller ventiler er dårlige og kompresjonen fra sylindrene lekker ut i vievhus ol.l. Dette kan blant annet sjekkes om du har "vind" i oljepåfyllingslokket når dette er av når motoren går. Ved en "tett" motor kan du ligge et A4 ark over og det skal blafre litt, er motoren lekk vil dette plåse bort.

Kan dette være riktig? Isåfall har jeg 3 motorer som ikke er "tett" for jeg sjekket nå begge bilene (lite kjørte biler på 1 og 3 år). Det blåser rimelig likt på både båtmtoren og de to bilene, men på alle ville et A4 ark flagret bort med en gang (hvis du ikke holder i det).

 

Noen som kan utdype dette. Hva er normalt og hva er ikke normalt?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

I dag hadde jeg fri og god tid til å gå over alt mulig på båten. En av tingene jeg sjekket var hvor mye det blåste fra oljepåfyllingen (varm motor på tomgang). Trodde det skulle blåse lite, men fant ut at det kom ganske mye vind fra oljepåfyllinga på motoren min (400 timer).

 

Sjekket temaet nå her på baatplassen og fant følgende regler i et innlegg fra 2002 en gang..

Kan dette være riktig? Isåfall har jeg 3 motorer som ikke er "tett" for jeg sjekket nå begge bilene (lite kjørte biler på 1 og 3 år). Det blåser rimelig likt på både båtmtoren og de to bilene, men på alle ville et A4 ark flagret bort med en gang (hvis du ikke holder i det).

 

Noen som kan utdype dette. Hva er normalt og hva er ikke normalt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal ikke blåse opp av påfyllingshullet ved varm motor og tomgang, idellt sett. På mine måtorer som nå runder 800 timer kan jeg ikke registrere overtrykk i det hele tatt når jeg holder hånden over påfyllingshullet. A4 varianten har jeg ikke prøvd. På min gamle båt meg 2xVP31/1500 timer kunne jeg tydelig kjenne litt vind. Det gjør jeg også på begge mine biler 87 og 90 modell. (Man må prioritere her i verden ikke sant) Selv om jeg hadde noe overtrykk på 31 motorene gjorde ikke dette annet enn at jeg griset til motorrommet noe mer enn jeg ellers ville gjort etter lengre turer. Det fiksa jeg med en twistdott etterpå. Let ellers opp innleg av "Saga" og undertegnede som omhandler konvertering til åndefilterløsningen som benyttes på sene versjoner av 31/41B. Da slipper du oljesølet. Forøvrig gikk mine 31 motorer meget bra med samme fart og turtall som da de var nye.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

.........Så vidt meg bekjent så skal det være undertrykk der...

Her tror jeg vel at det blir BÅDE overtrykk (stempel på vei ned) OG UNDERTRYKK (stempel på vei opp) annenhver gang? Blir ikke det naturlig? Det er vel derfor man har veivhusutlufting, som i de fleste tilfeller går inn i luftfilteret / innsugsmanifold?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg vel at det blir BÅDE overtrykk (stempel på vei ned) OG UNDERTRYKK (stempel på vei opp) annenhver gang? Blir ikke det naturlig? Det er vel derfor man har veivhusutlufting, som i de fleste tilfeller går inn i luftfilteret / innsugsmanifold?

... Vet bare at når du skrur løs oljepåfyllingslokket og lar det ligge over hullet så holdes det fortsatt på plass av ett lite undertrykk... har egentlig aldri fundert på hvorfor...

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren skaper noe trykk (gjennomslag også helt ny) om det er vakuum eller overtrykk i påfyllinga kommer an på hvordan utluftinga er designet.

Filter, sug fra innsug, lufting ut av båten mm.

 

Det er vanlig med ett netting (filter) på utluftinga, går denne tett vill peilepinnen til syvende å sist komme opp.

Suger insuget vakuum i veivhuset, så kan varm olje etterhvert gå inn i forbrenningen å det hele begynner å leve sitt eget liv. (jeg har denne løsning, men min suger ikke vakuum i veivhuset)

Det beste er egentlig å føre motordampen ut av båten, slik som er vanlig på større båter, men muligens ikke like praktisk på en lystbåt.

 

Mener det meste av dette skal være korekt, men sikkert noen som har andre vinklinger på det

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Det blåser en jevn fin vind på min Yanmar og det gjør det på Arnstein sin også, han har nettopp sjekket (lik motor). Begge disse motoren er neste nye. Tipper det er slik på disse motorene og sikkert annerledes på andre motorer.

 

Det blir ikke noe griseri i motorrommet, men siden Yanmaren har utluftingen som et rør uten filter rett over luftfilter blir luftfilteret sort etter en tid, lett å vaske. Vel, jeg studerer nok mer enn de fleste, men så lærer jeg jo litt hele tiden:) Takk for svar. Kan nevne at min nesten nye Berlingo varebil diesel har pumpende luft fra påfyllingslokket så det er altså forskjell fra motor til motor

 

Let ellers opp innleg av "Saga" og undertegnede som omhandler konvertering til åndefilterløsningen som benyttes på sene versjoner av 31/41B. Da slipper du oljesølet. Forøvrig gikk mine 31 motorer meget bra med samme fart og turtall som da de var nye.

Utfra det du skriver Rem så husker du kanskje at jeg hadde en 41 motor? Etter flytting til vestlandet endte det med salg av denne (nyoverhalt og fin) og overgang til nesten ny båt som passer betydelig bedre på vestlandet. Derfor er det Yanmar det går i nå. Bare litt morro å sjekke og se, men en kan jo bli litt paranoid av å studere alt. Det jeg har lært av dette er at en tommefinger regler neppe kan overføres til hvilken som helst motor.

 

Eneste jeg savner på Yanmaren er den flotte 6èr-gangen 41èn hadde på tomgang, den var grom:) 4èr knatring er liksom ikke det samme

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at min nesten nye Berlingo varebil diesel har pumpende luft fra påfyllingslokket så det er altså forskjell fra motor til motor

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk på Hulda for noen dager siden, motoren har ca. 170 timer på baken:

 

"Jeg sjekket også Blow By på motoren. Det ble gjort ved at jeg skrudde av oljepåfyllingen etter at motoren var startet. Luftfilteret var montert. Det var damp nede i røret. Dampen kom ikke ut i rommet og det blåste ikke".

 

Det er som du anfører, det er forskjell på motorene. Motoren til Hulda bruker en del olje, som kommer ut av eksosen, den er grei. Så lenge "Blow By" ikke er overdrevet stor, kjølevanns- og oljetemp. ok, kjølevannet ikke blir borte, så er Hulda tilfreds med tingenes tilstand. At det blåser litt fra bunnpannen er ikke grunn for panikk og søvnløse netter. Man kan begynne å bekymre når dyret ikke vil starte grunnet lav kompresjon, pakninger lekker fordi trykket i bunnpannen blir for stort, motoren begynner å gå på oljedampen (ruser uhemmet). Det damper fet olje inne i kabinen. Før dette skjer, be cool...

Link to post
Share on other sites

I tillegg til bjoris svar vil jeg tilføye at jeg tok "oljelokktesten" ved kald motor. En fin bris opp påfyllingshullet ved kald motor er neppe noe usunnhetstegn ved Yanmaren.

 

Når det gjelder gromlyden, så kan jeg være enig i at en sekser er gjævere i røsten. Vil likevel påstå at 4-eren ikke lyder så værst ved 2600-2900 omdr. heller. Det høres beroligende og avslappet ut :cool: .

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Om noen skulle være interessert så har jeg nå sjekket dette også med kald motor og kan ikke si at det var særlig forskjell på vinden som kom. Muligens blåste det ørelite ujevnt nå når den var kald, men det var ikke tydelig.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...