tobixen Startet 3.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2018 Det er normalt å ha ett startbatteri og en batteribank til forbruk, ha lading tilkoblet startbatteriet, og et skillerelé i mellom - formålet med skillereléet er at man har et fulladet startbatteri dersom forbruksbanken plutselig er helt nedtappet. Jeg har ikke noen problemer med å søke opp, bestille eller kjøpe slike skillereléer. Jeg har to batteribanker ombord, og ønsker at totalkapasiteten benyttes ned til et visst punkt - si, 11.8V - synker spenningen enda lavere, så ønsker jeg å kutte for å bevare mest mulig. Kanskje til og med splitte primærforbruksbanken i to, slik at bare ett batteri blir tappet helt ned dersom jeg tror båten står med laderen tilkoblet landstrøm og sikringen tripper (eller noen saboterer og sjalter over sikringen - kom akkurat til båten med 0.34V på batteribanken - festlig - heldigvis har jeg ingen synlige frostskader på vannkraner eller rør). Dette er også viktig i tilfelle kortslutning. Eksempelvis, plutselig vanngjennomtrenging i baugen kan sette batteribanken der under vann, da er det viktig at jeg fortsatt har strøm til lensepumper, at ikke hele systemet kortslutter (jeg er usikker på om det finnes noen sikring på kabelen ... kortslutningsscenarioet kan jo fikses med en sikring). Jeg kan ikke skjønne annet enn at slikt må finnes, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal søke etter eller hvor jeg skal bestille det. Hjelp? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SamH Svart 3.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2018 Noe slikt? https://www.bluesea.com/products/7635/m-LVD_Low_Voltage_Disconnect Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2018 Tror ikke det - den devicen der er ikke noe relé for å koble batterier i parallell, det er et relé for å koble ut ikke-kritiske strømbrukere ved lav batterispenning. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2018 ... men kanskje den kan brukes allikevel ... max 65A continous og 115A intermedient, det bør vel holde skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2018 Også med fare at det er litt reklame ( er jo eneste firma som har dette i Norge), men Sterling tilbyr en rekke forskjellige justerbare reléer, både VSR, CVSR, IF, og også bistabile. 80 - 240Ampere og de fleste kan også justeres på cut in/out- spenningene. Finner du alle beskrevet på mine egne nettsider , rubrikk Sterling, og der under knappen Batteri - Splittere Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tobixen Svart 3.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2018 (redigert) Hm, prisnivået ditt ligger på ca 10x Biltema - jeg teller litt på knappene, undrer meg litt over om det er verd å betale 2000 kroner som "forsikring" for batterier for 3000 kroner. Jeg har kommet frem til at jeg greier meg med et allminnelig skillerelé og en "override"-hovedstrømbryter for å koble batteriene i parallell ved spenninger under triggespenningene inntil videre. En ting jeg ikke tenkte på er at standard reléer faktisk trekker noe strøm, legger man båten for anker over et par døgn ønsker jeg jo ikke at reléet skal spise strøm helt til batteriene er "tomme". Sterling har "latching"-reléer (det er vel de "bistabile" på norsk?) hvor switching fra én tilstand til en annen krever litt energi, men opprettholdelse av en tilstand ikke krever energi. Det må evt blitt et slikt relé dersom jeg skal gå videre med planene. CVSR er strømbegrensende, det er vel sikkert interessant dersom man ikke ønsker overdimensjonerte kabler mellom batteribankene. Redigert 3.Desember.2018 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2018 LR er riktig forstått. CVSR er også greit forstått, men brukes ikke bare for å verne kabler. Slik er tenkt for å redusere strømmen ved overlasting av et krets (fra f.eks. >280A til 6A), for så å åpne kontakten komplett. Senere, når belastningen er borte, kobler den like "smouthy" inn igjen. Den beskytter f.eks. elektronikk for overbelastninger når et relé åpner bratt med full last på kretsen. Den med "10 ganger Biltema" forstår jeg ikke. Hva er 10x dyrere, og hva skal den sammenliknes med hos Biltema? Vi må nok sammenlikne eple med eple, da blir det noe. Ellers, når du tenker på å verne et batteri, finnes det flere muligheter. Men å koble ut lensepumper, for å verne et batteri, er vel ikke det en burde prioritere. Ligger båten først på havbunn hjelper kanskje ikke det heller. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.