Jump to content

Forbod mot torskefiske i Oslofjorden

Ask

Recommended Posts

Jepp. Sånn kan det gå. Har uansett ikke hatt samvittighet til å ta torsk her i fjorden på flere år.

Garnfiske er uaktuelt. Ser ikke andre som setter garn lenger heller. Fisketeiner er fine da man kan holde fisken levende og velge hvem som bør bli med hjem. Fikk en 2 kilos torsk og en fullvoksen pigghå i teina nå sist. Begge ble lempet uti igjen litt røde på nesa, men i god form.

Bifangsten av torsk i reketrålinga bør jo reduseres til et minimum med alle mulige midler naturligvis. Gytegrunnene som vi fisket på før, bør nå få ligge i fred.

Kanskje derfor det vokser opp så mye krabbe og sjøkreps, fordi det ikke er bunnfisk igjen som spiser dem.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Hjelper vel kanskje lite hvis yrkesfiskerne skal få dispensasjon som det står i artikelen. 

Hvor mye torsk fisker egentlig fritidsfiskerne?

Ser daglig hvor mye torsk som blir levert her på Sørlandet og er absolutt ikke store mengdene fra yrkesfiskerne altså. Hvor mye fritidsfiskere tar er jo usikkert, men vil tippe det er maange ganger mer i løpet av sommeren ihvertfall. 

Funfact, ca levert 250kg torsk i dag. 

Og en økende sjøfuglbestand kanskje?

Snakket forresten med en rekefisker her for en stund siden. Han fisker i Ytre Oslofjord ut til Hvalerdypet. Etter hans utsagn er det praktisk talt ikke torsk i fjorden. De får knapt torsk nok som bifangst til egen middag. Med så lite torsk i fjorden er jo ikke bifangst et problem engang...

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 4 uker senere...

I Fredrikstad planlegges det å mudre og sprenge for å utvide farleden inn til Borg Havn Øra (altså opp Løperen fra Vidgrunnen). Mange grunener skal sprenges vekk for å få til dette. Sprengningen vil medføre en uhorvelig mengde sprengstein. Hvis beslutningstagerne i den prosessen hadde lagt vekk kikkerten og tatt på seg "metaperspektivbrillene", kunne de oppdaget at den sprengsteinen er et ypperlig utgangspunkt for å lage slike kunstige rev :thumbsup: 

https://www.kystverket.no/Maritim-infrastruktur/Utbygging-av-fiskerihavner-og-farleder/Farledsprosjekter/Farled-Borg/ 

Interessant artikkel! Men jeg fatter ikke at myndighetene ikke har sett alvoret og allerede satt i verk enkelte kjente tiltak. Tenker da på å øke beskatningen av sel og sjøfugl vesentlig,  samt å stoppe kommersielt fiske av torsk i dette området. Forlaget med å forby torskefiske, men gi unntak for yrkesfiskere gir ikke mening. Jeg har også tro på at forslaget som @PiperBill nevnte om å bygge kunstige biotoper er lurt. Det gjelder både for fisk og krepsdyr. Sprengstein som er til overs fra diverse prosjekter er glimrende til dette formålet. Alle som har drevet med dykking en tid vet hvordan det yrer med liv rundt slike steinurer i forhold til plasser med glatt berg, eller flat bunn med sand eller mudder. 

Fra artikkelen:

"Likevel gir utviklingen i noen områder grunn til forsiktig optimisme. Et område som Øresund har en sunn lokal torskebestand, med mange store og gamle individer. Området har ikke hatt kommersielt fiske siden 1938, og torsken her har derfor klart seg bra gjennom perioder med ugunstige forhold."

Her ser vi altså at de har klart seg bra etter å ha stoppet kommersielt fiske. Men for Oslofjorden er ikke det nok alene, det må flere tiltak til.

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Positivt at selkvotene økes. Det har vi slitt med i lang tid å få byråkratene til å forstå. Sel tar ikke ubetydelige mengder, samt at de er vert for innvollsorm. Men nå kommer vel fanatikerne og skal redde den stakkars selen....

Men jeg savner at garnfiske blir regulert bedre. Torsk som går i garnet kan vi ikke gjøre noe med når den er daua.... Før var det bl.a. helgefredning samt restriksjoner på hvor lange lenker som kunne settes. Nå er det fritt fram. Og det er ikke bare i Oslofjorden at torsken er på kraftig retur.... Har ikke fått en enda jeg på snøre her vestpå. Men fjorden står stinnfull av garn.....

Med helgefredning og begrensing på garn hadde kanskje noen av torskene fått gytt før de ble middag.....

Redigert av jerognal (see edit history)

Tror ikke jeg har sett torsk på kroken siden jeg hang over ripa på fatters Fjord 21 HT med østlandsspreder på søttitallet.. :p 

Når det er sagt er jeg nok en av de som sjeldent får annet enn makrell, og har fortsatt tilgode å få en spisbar sjøørret..

Hiver selvfølgelig også alt annet smått som klarer seg tilbake i vannet, men har som sagt tilgode å få en torsk i voksen alder. 

Bra at sportsfiskerne fikk gjennom vern av områder kontra totalforbud, jeg har liten sans for (og tro på) totalforbud!

Er garn i det hele tatt nødvendig til annet enn kommersiell fangst? Da føler i hvertfall jeg at gleden ved å fiske blir borte?

Det er lite torsk i fjorden, ja.  Men synd at Buskerud ikke får kvote på sel.  Det har blitt en ganske mye av dem de aller siste årene, særlig rundt Hurum.  Morsomt å se på når de følger etter båten (robåt), men ikke bra for fisken.

En annen art som også forsyner seg godt av småtorsken når den trekker mot grunnere vann er jo minken.

Og mink er det store mengder av.

Har sett mink som har kommet svømmende med torsk som holder minstemålet, selv om det nok er mer sjeldent.

De siste årene har jeg også observert mange nye gjeste-sportsfiskere som ikke bryr seg det minste om minstemål på torsken de får.

Redigert av solbuen (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Fra artikkelen:

"Fra og med 15. juni 2019 er det forbudt å fiske torsk innenfor grunnlinjen fra og med Telemark og til grensen mot Sverige. 

Forbudet gjelder hele året, for både yrkesfiskere og fritidsfiskere."

Flott at forbudet gjelder både fritids- og yrkesfiskere. Er det noen som vet hvordan det står til med torskestammen utenfor denne grunnlinjen? Dvs. ut i Norskerenna og inn mot Hvalerdypet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...