jerognal Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 De største rovfiskene er definitivt de på to bein. Satte ut båten i dag og himmel for et virrvarr med garn. Kjørte siksak mellom blåsene i en trang fjord. Mens eg fortøyde kom en snekke og satte et garn på minst 1 km. Ut hele fjorden, på tvers og inn igjen. Faen ikke rart at torsken forsvinner! I regelverk står det: Garn etter torsk maks 165 mtr!! Har sendt mail til kystvakten og håper de røsker opp alt. Link to post
Bruflaat Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 jerognal skrev for 1 time siden: De største rovfiskene er definitivt de på to bein. Satte ut båten i dag og himmel for et virrvarr med garn. Kjørte siksak mellom blåsene i en trang fjord. Mens eg fortøyde kom en snekke og satte et garn på minst 1 km. Ut hele fjorden, på tvers og inn igjen. Faen ikke rart at torsken forsvinner! I regelverk står det: Garn etter torsk maks 165 mtr!! Har sendt mail til kystvakten og håper de røsker opp alt. Hvis du har mulighet så er det best å kalle opp KV Nornen på Vhf'n og si ifra der. Eventuelt sjekke marinetraffic først for å se hvor de er. Kjører fra kai i Oslo nå ihvertfall. Link to post
Timmeeh Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Ser ut til at rovfiske foregår på Vestlandet. 35 torskegarn er ingen spøk å ha i en liten snekke!! Blir en grei haug det si? Greit å være skeptisk til fritidsfiske men, ærlig talt? 1km? Snekke? Link to post
jerognal Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Var en stor plastsnekke. Så hadde nok plass til 20-30 garn der..... skal utover nå å fiske litt med dattera så får vi se om KV har reagert.... Link to post
jerognal Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Ser KV Tor ligger ved kai på Sjøkrigsskolen.... muligens Corona-fast? Jaja .... er bare en halvtime unna fjorden "min"..... Link to post
Timmeeh Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 (redigert) Bare greit å være litt skeptisk, for jeg irriterer meg over de som får like mye kreps som en yrkesfisker som driver med 200 teiner gjør. Da holder de seg neppe innafor bruksbegrensningene! Men det hørtes bare veldig heftig ut, for så lange lenker opererer selv ikke yrkesfiskere med som regel (mindre sjarker altså) De har sikkert kjappe lettbåter de kan hive ut så er de der på et blunk Redigert 27.Mars.2020 av Timmeeh (see edit history) Link to post
Bruflaat Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Siden tråden var om Oslofjorden tenkte jeg ikke på at du kunne være vestfra! Da kan du stryke KV Nornen ihvertfall! Sitter og ser på den nå mens jeg tråler, tror ikke de tørr å komme ombord i disse tider, men de er da veldig aktive ihvertfall! Link to post
jerognal Svart 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2020 Nei KV Tor reagerte ikke nei og i går ble garnet trekt. Men flere andre tok umiddelbart plassen. 3-4 nye garn fra en annen båt ble satt. De holdt nok målet på 165 mtr, men hva hjelper det når samlet lengde er laaangt over. Nei griskheten har visst ingen ende når det er mulig å få seg en torsk. Link to post
Komodo Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 toxicwater skrev On 4.12.2018 at 23.13: Det er tydelig å se hvem som har skylden til nedgang av torskebestanden. Er nok de som ligger på svabergene å raper etter en god middagen og slår med loffene. Komodo skrev On 4.12.2018 at 23.16: Og en økende sjøfuglbestand kanskje? toxicwater skrev On 4.12.2018 at 23.24: Økosystemet går sin gang. Massiv død av ærfugl på strekningen Svenskegrensen til sørlandet https://www.f-b.no/arfugl-dor-varsel-om-krise-for-livet-i-ytre-oslofjord/s/5-59-1816187 Det nesten fisketomt i Oslofjorden, blåskjellene er så og si borte, og nå meldes det om at ærfuglen sulter ihjel. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 NRK i dag : https://www.nrk.no/norge/ekspertene-vet-ikke-hva-som-skjer-med-oslofjorden-1.15000073 "Departementet vurderer forslag sendt fra Miljødirektoratet, som blant annet tar for seg pløying av jord, utslipp fra jordbruket og nye regler for jakt og fiske." Spesielt det med utslipp fra jordbruket har jeg vært inne på før. Første gangen jeg hørte om dette på 70-tallet var det snakk om at fisken blir borte i Hvaler-området. Dvs. ved utløpet av Norges største elv som renner gjennom de store jordbruksområdene. I innlandet er elver og bekker der jeg fisket og badet som barn blitt totalt døde pga. avrenning fra jordbruket. Der det før var fullt liv renner det nå brunt leirvann og alt er dødt. Kanskje ikke så rart at dette etter hvert brer seg ut i fjorden . . .? Jeg håper myndighetene nå tør å fokusere på jordbrukets ensidige korndyrking med bruk av sprøytemidler, kunstgjødsel og høstpløying. I år ser det ikke lystig ut i marinaen. Nesten alle ender og svaner er borte. Det er lite sjøfugl og lite blåskjell. De små krabbene er fullstendig forsvunnet. Det skal godt gjørers å skylde dette på jakt og fiske, sel og skarv . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Mine observasjoner fra Norra Bohuslän er eksakt samsvarende. Der det før hang klaser med blåskjell er det nå ingenting. Vannet i bukten der jeg ligger er om sommeren så brunt at jeg kan ikke skimte bunnen på 20 centimeter. Det flyter strimer med skum og humus. Før var det mengder med måker, terner, ender og ærfugl. Ternene er helt borte. De andre er sikkert desimert med 80 %. Det er dødt. Det eneste som øker er lastenett, vaser med fiskegarn, plastsøppel og annen dritt. Mye av dette får lystbåtfolket skylda for. Men Hulda drasser verken rundt med lastenett eller isoporkasser fra Grimsby. Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 NilsPils skrev for 2 timer siden: Spesielt det med utslipp fra jordbruket har jeg vært inne på før. Første gangen jeg hørte om dette på 70-tallet var det snakk om at fisken blir borte i Hvaler-området. Dvs. ved utløpet av Norges største elv som renner gjennom de store jordbruksområdene. I innlandet er elver og bekker der jeg fisket og badet som barn blitt totalt døde pga. avrenning fra jordbruket. Der det før var fullt liv renner det nå brunt leirvann og alt er dødt. Kanskje ikke så rart at dette etter hvert brer seg ut i fjorden . . .? Jeg håper myndighetene nå tør å fokusere på jordbrukets ensidige korndyrking med bruk av sprøytemidler, kunstgjødsel og høstpløying. Kunne ikke blitt mer enig! Men det er en mektig lobby å gå imot. Det spørs om de rette myndighetene har baller til å ta dette ved rota. Men det som slår meg litt nå i disse coronatider er hva som er mulig. Vi har sett at samfunnet er i stand til å ta ekstreme grep dersom det er nødvendig og blir pålagt. Plutselig var det mulig å sette nesten alle verdens fly på bakken, og folk kunne jobbe hjemmefra. Bruk av olje på verdensbasis ble drastisk redusert over natta. Denne tankegangen burde det være mulig å omsette til forurensingen fra jordbruket også. Men det må være politisk vilje til det, og noen må tørre å gjøre seg upopulære i enkelte kretser. Hvis ikke ofrer vil havet... Hulda skrev 10 minutter siden: Det eneste som øker er lastenett, vaser med fiskegarn, plastsøppel og annen dritt. Mye av dette får lystbåtfolket skylda for. Men Hulda drasser verken rundt med lastenett eller isoporkasser fra Grimsby. Godt poeng Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 I går kveld var vi utenfor Onsøylandet (Fredrikstsad kommune) og heklet etter makrellen. Det ble 10 makrell og rundt 30 småsei. Det var kjempefint vær. Full sol og nesten vindstille. Men det meste gledelige var at hver gang hekla kom nære bunnen kom det på et torskebarn. Jeg tror vi satte ut minst 12- 15 stykker. Og samtlige var av samme størrelse, rundt 15 - 20 cm. Dette tolker jeg som at det er den ny generasjon på gang, og som er ganske tallrik. Kan bli litt glad og optimistisk av sånt . . . ,Men det er nok flere som har oppdaget dette. Det dykket stadig sel og skarv rundt båten. Og så opplevde jeg noe jeg ikke har sett på flere år: Måkenedslag etter sild i overflaten. Håper på en god makrellsommer . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 NilsPils skrev for 2 timer siden: Det ble 10 makrell og rundt 30 småsei. Det var kjempefint vær. Jøss! Lenge siden jeg har fått småsei her ute! Hvilken størrelse? NilsPils skrev for 2 timer siden: Men det meste gledelige var at hver gang hekla kom nære bunnen kom det på et torskebarn. Jeg tror vi satte ut minst 12- 15 stykker. Og samtlige var av samme størrelse, rundt 15 - 20 cm. Har nevnt det i andre tråder også, men kan bekrefte at det går en del småtorsk i krepseteinene. Særlig i vinter var det mye småtorsk. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Jøss! Lenge siden jeg har fått småsei her ute! Hvilken størrelse? Sånn rundt 20-25 cm. Komodo skrev for 1 time siden: Særlig i vinter var det mye småtorsk. Det spesielle var også at de var like store (=små) alle sammen. Tydeligvis samme generasjon . .? Redigert 1.Juni.2020 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trulte37 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Opplevde også at det var mye liv i vannet i går kveld i Onsøy skjærgården. En eventyrlig kveld var det. Dypt og grunt var det fiskebuer på ekkoloddet. Mye sel, måker og en absurd svær sildestim spratt i overflaten flere hundre meter i alle retninger sør for Strømtangen. Ikke mye makrell som jaget, men noe. Fisket opp to med en liten sildesluk. Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Gudrun Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) Da har havforskerne avlagt en rapport fra Oslofjorden/Indre Skagerak: Oppsummert (kort)versjon her https://www.hi.no/hi/nyheter/2021/januar/hoyt-fiskepress-blant-arsakene-til-reduksjon-av-flere-fiskebestander Selve rapporten her: https://www.hi.no/hi/nettrapporter/rapport-fra-havforskningen-2021-2 Redigert 22.Januar.2021 av Gudrun (see edit history) Link to post
SamH Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Joggu, selen har to bein.. Link to post
index Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 SamH skrev 10 minutter siden: Joggu, selen har to bein.. Jeg hadde en mistanke om det ja, at selen ikke er skurken her. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Selen har en bestandssyklus. Blir det for mange, sprer det seg en lungevirus som tar livet av store deler av bestanden. Så tar det noen år før neste topp. Noe alá Spanskesyken og Covid-19. De selene som svømmer i vannet har ikke skjønt dette med virus. De som går på to bein har i løpet av det siste 100-året begynt å fatte hva det dreier seg om. Det har blitt for mange av dem på to bein, og de har blitt for effektive og ødeleggende jegere. Link to post
NilsPils Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 SamH skrev 1 time siden: Joggu, selen har to bein.. Nei, men det har skarven. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SamH Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Skarven og ja. Skarven og selen, fæle fiskere.. Propell har de og, og jorder, jorder med avrenning. Fælinger. Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Gudrun skrev for 3 timer siden: Da har havforskerne avlagt en rapport fra Oslofjorden/Indre Skagerak: .... https://www.hi.no/hi/nyheter/2021/januar/hoyt-fiskepress-blant-arsakene-til-reduksjon-av-flere-fiskebestander Veldig interessant artikkel Merket meg særlig disse to punktene: 1. Skal Oslofjorden reddes som fiskeproduserende fjord, må betydelige områder stenges for bunntråling. 2. Landbruket og kommunene må redusere sine miljøskadelige utslipp til vassdragene på Østlandet og til Oslofjorden. Begge disse punktene er noe jeg har gjentatt mange ganger, så det er hyggelig å se at de blir ranket på topp i konklusjonen. Men skal det komme noen effektive tiltak på dette må det hard skyts til mot to bransjer som ikke kommer til å gi ved dørene, så jeg er lite optimistisk på kort og mellomlang sikt. Latterlige kommentarer om at skarv og sel ikke har betydning velger jeg å overse. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Vel. Les havforskernes spådommer. Pga temperaturøkning i vannet, har småfisken som torsken beiter på som ettåring, kommet i utakt med dens hvetebrødsdager. Husker ikke alle detaljene, men var på ett foredrag om dette. Torskeyngelen etter klekking er svært tallrik, men får den ikke mat, sliter den. Dette er nok klimaendringer, menneskeskapte eller ei. Merker meg også at nye arter er på fremmarsj. Tipper det kommer en annen fisk, og erstatter torsken som art. Blåskjellene er forresten tilbake. Registrerte det selv her ved siste slippsetting. Men virker som om de står litt dypere.De vandrer visst, men det er bare noe jeg har hørt. Link to post
lurvetass Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 BØstrøm skrev 9 minutter siden: Blåskjellene er forresten tilbake. Registrerte det selv her ved siste slippsetting. Men virker som om de står litt dypere.De vandrer visst, men det er bare noe jeg har hørt. Tror det bare er noen få steder. Langs Onsøy der vi er mye på sommeren var det tidligere svart av blåskjellyngel, men fortsatt ingenting i fjor sommer. Men under flytebrygger og på drevet på båten fester de seg fortsatt. Kjedelig å måtte kjøpe blåskjell i nett, men også der er det endringer. Selve skjellene er blitt nynnere og nå på vintern de skulle vært fulle av mat er det lite i dem. Virker som de sliter synes jeg og egentlig sulter og er underernærte. Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn