Jump to content

Forbod mot torskefiske i Oslofjorden

Ask

Recommended Posts

Blouberg skrev 11 minutter siden:

Se der ja :thumbsup:

Det er enkelte ting jeg ikke forstår i de beslutningsprosessene som gjøres i samfunnet:

image.png.7f5e2fbbf136dfc5e79d5f5175822153.png

Når man vet at bunslammet inneholder tonnevis av miljøgifter (regner med at dette stammer fra verftsindustrien i Oslo), kan man ikke legge dette på land inntil man finner ut hvordan man kan rense massene for gift? Dumpe gift i havet med viten og vilje trodde jeg vi var ferdige med. 

Ute av syne - ute av tanke...      Allerede i 2005 visste man nok til å forstå konsekvensene.  Men Oslo Havn som "tok på seg" jobben hadde nok de økonomiske mulighetene mest i fokus. Slik er det jo med resten av landet også. Økonomisk vinning fremfor bevaring av natur.

Komodo skrev for 22 timer siden:

Se der ja :thumbsup:

Det er enkelte ting jeg ikke forstår i de beslutningsprosessene som gjøres i samfunnet:

image.png.7f5e2fbbf136dfc5e79d5f5175822153.png

Når man vet at bunslammet inneholder tonnevis av miljøgifter (regner med at dette stammer fra verftsindustrien i Oslo), kan man ikke legge dette på land inntil man finner ut hvordan man kan rense massene for gift? Dumpe gift i havet med viten og vilje trodde jeg vi var ferdige med. 

Me er ikkje ferdige med å dumpa gift i havet. Tvert om. I Førdefjorden og Repparfjorden skal dei byrja snart.

Ask skrev 18 minutter siden:

Uansett vil så store mengder stein, og støv, føra til svært store endringar i havet.

Den delen er vi enige om Ask. Jeg er også skeptisk til sjødeponi av gruveavfall, ikke minst med erfaringene fra Jøssingefjorden i bakhodet. 

Men vi må skille mellom barter og snørr. Natur og ungdom og andre organisasjoner går høyt ut med at de skal dumpe tusenvis av tonn med giftig avfall i fjorden, så da kan det jo være greit å se litt nærmere på den saken først. Så vidt jeg har fått med meg er det altså snakk om knuste masser, antagelig i stor grad finknuste masser som skal deponeres. Dette er jo tildels mineralrike bergarter, og dermed er det vel en viss risiko for at mineraler, metaller og oksider løses i sjøvann, og på den måten forurenser. 

I tillegg har vi problemet med at det skal dumpes så store mengder avfall at hele bunnen blir dekket av dette finmalte støvet. Det vi har sett fra Jøssingfjorden er at fjorden har blitt nærmest livløs på grunn av dette avfallet. Jøssingfjorden var 70 meter dyp, og da deponeringen ble avsluttet var dybden 20 meter. 

Fagmiljøene var sikre på at deponi i Jøssingfjorden var en skånsom metode for naturen, historien viser at det ikke stemte. Når det skal deponeres i andre fjorder bør de erfaringene hensyntas mener jeg, hvis ikke spiller vi russisk rulett med naturen, og da er det mer enn en patron i revolvertønna. 

Men hva er alternativet til sjødeponi? Jeg mener jo at de burde klare å lagre disse massene forsvarlig på land, men det har vel vist seg å ikke være så lett. Det som skjedde da miljøvernorganisasjonene fikk trumfet gjennom landdeponi ved Titania var at avrenning fra landdeponiet til sjøen ga enda større miljøskader. Det ene er at det følger med slam og fint støv ut i fjorden, det andre er at regnvannet løser opp metalloksider som følger med avrenningene. Når gruveavfallet ligger i ro på havbunnen vil kun det øverste laget være i kontakt med sjøvann, resten av massene ligger i ro under og gir ikke fra seg miljøfarlige mineraler og metaller. 

Se også mitt innlegg om gruvesaken litt ned på siden i denne tråden i hobbyforumet:

https://baatplassen.no/i/topic/165809-den-nye-aksjetråden/page/4/#comments

Det er ikke alltid en god løsning på et miljøproblem i havet å flytte problemet opp på land. Det kan fort bli til at man skaper flere problemer enn man løser.

Innsatsen i seg selv har også en miljøpåvirkning.

Steinfyllinger har ofte god innvirkning på å etablere en sunn fauna i sjøen, fordi starten på næringskjeden trives hvor de kan gjemme seg.

Det kan også kombineres med en innkapsling av forurenset masse på bunnen.

Dette ble gjort i Odda i sin tid, og er planlagt for ubåten utenfor Fedje.

Om sidevirkningene av Operatunellen krever tiltak, har jeg ingen mening om.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det er nok ikke bare en årsak til at Oslofjorden er syk. 

Og der er vi så inderlig enige.

Man må se hele bildet og ikke fokusere på en art eller problemstilling.

Men de viser ganske klart at fravær av en art påvirker mye.

Og man må aktivt verne og forvalte bærekraftig. 

Derfor var det et bra program.

Hilsen

Lurvetass

Hadde en positiv opplevelse i går da jeg satte ut båten for sesongen. I det jeg fortøyde til brygga på Rødtangen utenfor Holmsbu så var det 3 karer som jobbet med ei fiskestang med god bøy. Opp kom det en torsk på 50-60cm!! 

Torsken ble forsiktig løsnet fra kroken og sluppet uti igjen. De kunne fortelle at de dagen før også hadde fått stor torsk (for å være i Drammensfjorden) på drøyt 4 kg. Også den var selvfølgelig blitt sluppet ut.......

Lenge siden sist jeg har hørt om noen som har fått såpass i området hos oss nå...

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

• 4 uker senere...

Snorklet ved Geitungholmen mellom Lindholmen og Hui og her er ålegresset nesten borte. Det som er igjen er hvert strå dekket av et lag med noe som ligner lurv og kveles. Stort sett bare død mudderbunn selv om det bare er et par meter dypt og burde vært ideelt for masse ålegress. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Sånn ser det ut på tangen langs land.

Kveles sakte og sikkert.

Dette er visstnok trådalgen lurv:

https://www.nrk.no/osloogviken/slar-alarm_-alge-dreper-livet-i-oslofjorden-1.15536001 

Humus og avrenning fra jordbruket, samt næringsstoffer fra kloakkutslipp er årsaken. Vi er inne i en nedadgående spiral. Hvis dette ikke stoppes/begrenses kraftig ser det bekmørkt ut for Oslofjorden :worry:

Er nok en negativ spiral som @Komodo nevner. Overfiske har redusert yngel og smådyr som beiter og holder ålegresset reint, overgjødsling øker algeproduksjonen voldsomt og alt kollapser. Fisken har jo vært fredet en stund, men overgjødslinga må stanses. Også må de finne ut om trålinga etter reker også har noen innvirkning og må reduseres. Da tror jeg de viktigste tingene blir tatt tak i. 

Et annet problem som er vanskelig er at havtemperaturen øker. Vi krysser ofte Oslofjorden med båt og når det er rundt 20 grader midtfjords tidlig i juni er det store endringer.

Med overgjødsling mener jeg landbruk og kommunale renseanlegg bare for å ha nevnt det. 

Hilsen

Lurvetass

NilsPils skrev 1 time siden:

Når konklusjonen er så klar som her, hvorfor vente med tiltakene . .? 

To årsaker som jeg ser det:

• Landbruket er en sterk maktfaktor som myndighetene ikke tør/klarer å sette på plass.
  • Kommunene rundt Oslofjorden må pålegges å innføre nitrogenrensing av kloakk, ikke stå fritt til å velge det vekk. 

Sikkert mange flere årsaker å ta tak i også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...