Jump to content

Erfaring med Mercury Optimax 115 hk ønskes

Ronald

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en skjærgårdsjeep med en 2004-modell Optimax. Har antakelig gått ca 400 timer. Service gjort i våres, litt utover normalt, uten at jeg kjenner detaljene. Dog er bytte av fuel rails nevnt.

Det blir ikke mange timer per sesong, men jeg er avhengig av noe som er startsikkert, robust, og ellers greit å vedlikeholde m.m. Er dette kurant motor? Hva med støy? Bensinforbruk?

Noen her med egne erfaringer?

Lurer også på hvordan man kan lese ut timetallet, hvis mulig?

Redigert av Ronald (see edit history)

Jeg hadde en slik 115 hk fra 2007 tom 2014 sesongen. Motor var da kjørt ca 460 timer. 

I praktisk bruk var motor relativt støysvak, unntatt på full fart, bensinforbruket  var pent synest jeg, 0,7l/t på tomgang og 39-40l/t ved full fart, disse tall er lest av på smartcraftinstrumentene.

Av negative ting kan nevnes svakhet på coiler, byttet på reklamasjon

Giroverføring kan bli treig/sette seg fast pga saltavleiringer i en foring der hvor girakse går gjennom deksel under blokk, ned til girhus.

Rust på nederste "svinghengsel" og styrestag, gjelder ikke alle.....

Noe totakts røyk ved saktekjøring, kan sikkert reduseres ved å bruke den dyreste mercury 2-taktsolje. Røyk var kun problem når kalesjen var oppe som hardtopp.

For å lese av timetallet må du vell koble på pc/ diagnoseleser, eller koble på smartcraftinstrument. Jeg ville kjøpt smartcraft instrument hvis du får tak i det. Det fungerer som en kjørcomputer med mye motorinfo. Google så finner du ut litt om det.

Jeg kunne gjerne hatt en slik motor igjen, men da på en litt mindre båt enn 20 fot som jeg hadde den på

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...