Jump to content

Tips til inspeksjonspunkter på eldre Scand Baltic

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal en tur å titte på en 87 modell Scand Baltic. Med VP 41A motor. 

Er det noen ting som bør sjekkes ekstra nøye på disse gamle balticene? Motoren har jeg forstått at skal være bra greier. Denne har også hatt en større overhaling for noen år siden.

Er denne jeg skal se på: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123614430

Noen som har noen kommentarer på prisen? Synes kanskje den er priset litt høyt?

Så ikke dum ut denne. Noe å ta tak I er det jo, men I forhold til alderen synes jeg det ser veldig greit ut. Prisen virker å være I tråd med det jeg har sett av disse I det siste, for få år siden gikk de vel for det dobbelte. Men det er jo lov å legge inn et bud da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan ikke si så mye om hva som bør skjekkes men som balticeier må jeg si at baltic er en nydelig båt i vannet. Min er en 04mod med 290hk og når 24knop. Når den passerer 19 knuter så går den flott i vannet. Rettningstabil og tar bølger og sjø godt. Vi har 3 barn på 1,5 5 og 7år og har grei plass om bord. Vi har 3 kabinsutgaven, de eldste ligger i baugen å koser seg når vi kjører. Ellers er det supert med bord oppe og bord nede. At barna kan sitte nede å leke/tegne er også topp. 

Hvis jeg ikke tar feil ligger du på samme brygge som meg på prestl. Jeg har plass 12. 

Har også Baltic.. 98 modell. Jeg tror ikke det er noe spesielt man må se etter sammenlignet med en annen båt med samme alder. Den er jo 30+ år gammel så en grundig kontroll på det meste er sikkert lurt. Men 2 ting jeg legger merke til i annonsen. Balticer veier nærmere 4,500 kg og ikke 3,500 slik som det står i annonsen. Også at en 190 hk motor kan får den opp i 20 knop er vel tvilsomt. Ellers er det et utmerket FB gruppe som heter «Scand Baltic 29 boats» (norsk gruppe) som med sine 1200 medlemmer er et godt sted å spørre om råd.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Skrujeden skrev for 2 timer siden:

Kan ikke si så mye om hva som bør skjekkes men som balticeier må jeg si at baltic er en nydelig båt i vannet. Min er en 04mod med 290hk og når 24knop. Når den passerer 19 knuter så går den flott i vannet. Rettningstabil og tar bølger og sjø godt. Vi har 3 barn på 1,5 5 og 7år og har grei plass om bord. Vi har 3 kabinsutgaven, de eldste ligger i baugen å koser seg når vi kjører. Ellers er det supert med bord oppe og bord nede. At barna kan sitte nede å leke/tegne er også topp. 

Hvis jeg ikke tar feil ligger du på samme brygge som meg på prestl. Jeg har plass 12. 

Så det er du som har den båten ja. Har sett på den ett par ganger når jeg har gått forbi. Har en kompis som har helt lik. Egentlig en sånn vi kunne tenkt oss, men de blir alt for dyre... 

PiperBill skrev for 1 time siden:

Har også Baltic.. 98 modell. Jeg tror ikke det er noe spesielt man må se etter sammenlignet med en annen båt med samme alder. Den er jo 30+ år gammel så en grundig kontroll på det meste er sikkert lurt. Men 2 ting jeg legger merke til i annonsen. Balticer veier nærmere 4,500 kg og ikke 3,500 slik som det står i annonsen. Også at en 190 hk motor kan får den opp i 20 knop er vel tvilsomt. Ellers er det et utmerket FB gruppe som heter «Scand Baltic 29 boats» (norsk gruppe) som med sine 1200 medlemmer er et godt sted å spørre om råd.

Nå har jeg ikke sett så mange Baltic er med denne motoren, men ser det er andre tilsvarende båter som greier over 20 knop med denne motoren. Selger påstår den marsjer fint rundt 15 knop. 

Se etter lekkasje og fuktskader rundt vinduer og kalesje i overbygg. Ved prøvekjøring, sjekk at du oppnår oppgitt hastighet, at temperaturen holder seg stabil, og at du får der turtallet du skal ha. Sjekk hvilespenningen på batteribankene før du starter opp, og sjekk ladespenning under drift. Ha med deg et multimeter til dette. Sjekk om det er rent og pent i motorrom, at reimer er stramme, og at det bærer preg av vedlikehold. Sjekk at truster fungerer, og at spenningen ikke faller i bunn på 15 sekunder, hvis ikke må du koste på oppgradering. Hør at motoren går pent på alle turtall i fri uten jaging eller vibrasjoner. Prøvekjør og sjekk for vibrasjoner i drivlinja på forskjellige turtall. 

Eneste som står i brukerhåndboka er maks høyde over vannlinje = 3 meter. Båten stikker 90cm så 3.9 meter? Men det høres litt mye ut.  Hadde tenkt å frakt min Baltic hjem til meg en gang men fant ingen her omkring som kunne/ville ta en så stor båt

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Positivt overrasket. Selvfølgelig noe å henge fingrene i på en 30 år gammel båt men så generelt bra ut. Eneste var at den røykte litt på tomgang når den var blitt varm. Har vel kommet frem til at det også er nokså normalt på denne motoren. 

Ellers så vet ikke nåværende eier om diesel tankene har vert renset, det mangler anker vinsj og Ekkolodd. Ellers så det ganske greit ut. 

Fikk den opp i 3300rpm og ca 16 knop noe som er 300 rpm under det som er normalt. Men båten er nok veldig grodd under da den var på land i påsken å er nesten ikke brukt etter det. 

Grunnen til at jeg vil ta den på henger er at jeg ikke har lyst å gå opp med min båt. Så da tenkte jeg å ta den på bil for så å hente denne med samme bilen. Men kan se ut som det blir problematisk pga høyden. 

Har Baltic med Yanmar 290 hk. Normalt klarer jeg ca 24 knop på maks, men et år klarte jeg ikke mer enn ca 16 på våren før opptak. Ligger ute hele året. Hva turtallet var, husker jeg ikke, men det var nok også en del under normalt, men tviler på at det var så galt som dette. Uansett, synes jeg 600 rpm var et stort avvik. Kan være verd å få den opp for en rask spyling av skrog og propell. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...