Jump to content

Kan BlueSea remote switch erstatte 2stk kontaktorer?

BØstrøm

Recommended Posts

Har laget oppsett med blysyre batteribank, og LifePo4 batteribank. Nærmest Lithiumbatteriene har jeg en fjernstyrt batteribryter fra BlueSea. Som jeg forstår den, har den en inngang for å kople vekk batteriene, og en inngang for å kople de til.

BMS heter Rec active BMS. Denne har releutgang for nomally closed til kontaktor, beregnet for lading inn på batteriene, mens den har både normally closed, og normally open for strøm fra batteriene til forbruk.

I mitt oppsett går forbruk og lading i samme kabel. 

Det jeg lurer på, er om jeg trenger to kontaktorer, da bare dette er tegnet i manualen. Hva skjer hvis den kobler vekk strømmen pga overlading? Blir problemet at dn ikke kobler batteriet til automatisk? Eller vil releutgangene jobbe mot hverandre uendelig? For meg er det ok hvis jeg må resette manuelt. Vil jo gjerne sjekke hvorfor den kobler strømmen vekk, da det betyr at noe er galt, før jeg med bryter i panelet, eller på selve switchen, kobler strømmen til igjen.

Noen som har erfaring med dette?

Jeg holder på med noe tilsvarende, altså relestyrt LFO-oppsett + (offer)bly for dynamosikring og 12V v/landstrøm. 
Oppsettet mitt har 4 Blue Sea 7713 for batterier/lading, 3 av disse styres fra REC BMSen, den fjerde blir LFO-hovedbryter, og autobryteroff hvis landstrøm. Planen er bla. å bruke SSR(Omron G3NA-D210B) via  de digitale utgangen for å drive HVC/LVC-kontaktorene samt en diodeskilt slavekontaktor felles for de begge.  

Samler fremdeles deler selv om mye er i boks, så ingen praktisk erfaring enda. Filosofien min er i bunn og grunn auto-cover-my-ass, og legg dertil så mye redundans og manuelle muligheter som mulig.

Hørtes spennende ut, men var vel ikke svar for meg enda. ....

Jeg tror jeg kan bruke normally closed på både over og underspenning(releutganger)og kanskje er normally open releutgangen tenkt for å kople inn igjen, ved ett instilt parameter, men det får antakelig ikke jeg til, med mindre jeg deler forbruk og lading inn til LifePo4 banken. Når den er koplet vekk ved underspenning, vil jo aldri noe på batterisiden av switchen kjenne at lading er tilgjengelig.

@BØstrøm Regner med du tenker er å bruke en bi-stabil kontaktor? Jeg har gjort det i mitt oppsett, og bruker da en "Bi-stable latching relay driver (BSLRD)" fra REC http://www.rec-bms.com/EVproducts.html for å drive kontaktoren. Dette fungerer helt utmerket. Har brukt litt mindre kontaktorer siden jeg ikke har strømmer særlig over 200A ut/inn av LFP banken. Har benyttet disse kontaktorene; https://www.te.com/usa-en/product-7-1414778-3.html

Prøver meg igjen. 

Påstand: jeg kan bruke bluesea remote switch, med en driver. Båe under og overlading vil gi impuls fra BMS, på henholsvis normally closed charge relay, og normally closed discharge relay. Begge disse kobles il samme driver, som vil få bryteren til å switce av, hvis over, eller underlading intreffer. Da må jeg resette manuelt.

stemmer dette?

Mainreleet vil åpnes(ingen kontakt)  om singlecell spenning,  eller battspenning, er for høy, eller for lav.

Verdt å få med seg at dette ikke er en puls, det er bryter på/av.

*edit*
Dette er beskrevet under error codes i manualen , og den resetter automatisk nå verdiene igjen er innenfor satt verdi + hysteresen.

Redigert av SamH (see edit history)

OK. Hvis jeg da bruker normally open, kan da den legge inn spenning til driver, som igjen switcher av den bistabile BlueSeaswitchen, og strømmen forblir på, forhåpentligvis uten å brenne driver, eller bryter/switch? 

Skjønner at jeg blottstiller meg, og kunnskapen min, men....

Ett rele for å drive en driver, som driver ett rele. Når/hvis jeg engang blir ferdig, blir det nok mye moro i årene fremover, med å feilsøke i alt dette......

En måte å gjøre det på med bare èn monostabil kontaktor. (Altså for BlueSea 771*, ikke 770*) 

Bms charge/discharge(NO) kobles seriellt, altså utgang discharge->inngang charge. og dermed må både charge/discharge  være enablet for at kontaktoren skal slå inn. 
Ved  en feiltilstand som  slår av et av bms-releene må du overstyre kontaktoren manuellt (inntil du er innafor gode verdier igjen)  for å få LFO online så du kan lade eller whatnot.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...