_Bliss_ Startet 9.Desember.2018 Del på Facebook Startet 9.Desember.2018 (redigert) Det er på tide med en oppgradering av vannutskiller/dieselfilter. Planen var å montere en duplex løsning. Siden jeg har to tanker vurderer jeg nå å montere ett filter ved hver tank istedenfor med en 3veis ventil i mellom. Da kan jeg evt stenge av en tank om nødvendig. Begge tanker samtidig ved normal drift. Tapper fra begge tanker samtidig idag og kommer til å kjøre samme løsning videre. Tanker er sammenkoblet i bunn, retur går til begge tanker. Dette blir vel ca samme sikkerhet som ved duplex filter løsning. Noen andre som hat to tanker og enkelt installasjon med samme løsning? Evt erfaringer? Redigert 9.Desember.2018 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 9.Desember.2018 Del på Facebook Svart 9.Desember.2018 Jeg ville heller hatt mulighet for å bytte filter i fart (3 vei ventil). Hbis du fyller tankene med dårlig drivstoff så kommer det jo lett i begge, da er det lett å bytte. Hvis du har filter på hber tank skal det jo gå lenger før det bir tett, men vil du merke det før begge er tette? Du ville jo kunne se at en tank blir fortere tom. Men jeg skulle ha dobbel filterinstallasjon måtte det være for å øke driftsikkerheten og det ville jeg tro blir best med et ekstra filter å skifte til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2018 Del på Facebook Svart 9.Desember.2018 Utfordringen din blir vel at du må ha ventil opp- og nedstrøms hvert filter på grunn av at du har uttak i bunnen av tankene om du skal kunne bytte filtere uten å stoppe motoren. Det er i og for seg ikke noe problem. Forutsetter at du kun fokuserer på grovfilter. Da kan du også kjøre begge tankene samtidig, eller isolere den ene tanken. Jeg regner med at du har en motor, hvilket du ikke skriver noe om. Returen regner jeg med går inn i bunnen av hver tank, også ukjent faktor. Og jeg regner med at tankene har separat lufting. Ellers kan du jo sjekke ut det enkle- og funksjonelle systemet på Hulda. Som også har to tanker. Men er her den ene tanken dagtank som inneholder dobbeltrensa (diesel). Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 @Hulda; to dieseltanker i serie, med mellomfiltrering, er jo en genial og driftsikker ide! Har du laget en slags systemtegning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 Sorry, hele tegningen er på innsiden av skallen. Den beste visualiseringen er den som er forklart under 'byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 @Hulda; konkret det jeg lurte på er: —Hvor stor er hovedtank og dagtank? —Hvordan løser du påfylling til dagtank og nivåkontroll til denne? —Hva er ratekapasitet til denne linjen? —Når du fyller diesel; rekker du da også å fylle dagtanken, eller er fylling av dagtank en relativt «treg prosess»? —Går returlinjen fra motoren tilbake til dagtanken? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 Familiesnekke skrev 26 minutter siden: @Hulda; konkret det jeg lurte på er: —Hvor stor er hovedtank og dagtank? —Hvordan løser du påfylling til dagtank og nivåkontroll til denne? —Hva er ratekapasitet til denne linjen? —Når du fyller diesel; rekker du da også å fylle dagtanken, eller er fylling av dagtank en relativt «treg prosess»? —Går returlinjen fra motoren tilbake til dagtanken? Trodde jeg hadde forklart det, men: 1) 500- og 140 l 2) Pumpe fra hovedt. Wema. 3) Vet ikke, rør OD 10 mm 4) 1,5 time fylletid 5) Retur til dagtank med overløp til hoved Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 @Hulda; bare to spm til; er det manuell eller helautomatisk fylling av dagtank? Og; hvis du har manuell fylling; må du følge med på nivåmåler, eller har du en lav-alarm? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 El., må følge med. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 Hulda skrev for 17 timer siden: Utfordringen din blir vel at du må ha ventil opp- og nedstrøms hvert filter på grunn av at du har uttak i bunnen av tankene om du skal kunne bytte filtere uten å stoppe motoren. Det er i og for seg ikke noe problem. Forutsetter at du kun fokuserer på grovfilter. Da kan du også kjøre begge tankene samtidig, eller isolere den ene tanken. Jeg regner med at du har en motor, hvilket du ikke skriver noe om. Returen regner jeg med går inn i bunnen av hver tank, også ukjent faktor. Og jeg regner med at tankene har separat lufting. Ellers kan du jo sjekke ut det enkle- og funksjonelle systemet på Hulda. Som også har to tanker. Men er her den ene tanken dagtank som inneholder dobbeltrensa (diesel). Hvis det blir denne løsningen monterer jeg ventiler oppstrøms/nedstrøms uansett, blir nesten dumt å ikke gjøre det når man først holder på. Uttak og retur på topp av tankene.lufting separat pr tank. Jeg har to like store tanker, en styrbord og en barbord. Blir derfor mest praktisk å mate fra begge tanker samtidig, da går det av seg selv uten å måtte stenge/ åpne ventiler for rette opp båten. (Utjevningen vil vel også ta seg av dette, men tar vel noe tid?) Som nevnt i toppen dreier det seg om enkelt installasjon/ en motor. Det skal uansett ikke mye til for å få en forbedring ift dagens løsning. Det er 1stk CAV filter. Disse leverer vel mindre enn 50l/t. Flowgjennom en tamd 41er vel betraktelig mer enn det.. Vil det bremse mottoreffekt slik det er idag, at den får for lite diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 Motoren må ha nok mat. Vet ikke hva din bruker. Bare returdieselen min er vel 20 l/t. Og det er veldig lite. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: Motoren må ha nok mat. Vet ikke hva din bruker. Bare returdieselen min er vel 20 l/t. Og det er veldig lite. Det må den. Så en formel på dette, men fant den ikke igjen i farten. Ca 130-150 l/t er vel realistisk. Kom over dette idag. Bør svelge unna, vurderer bestilling: https://m.aliexpress.com/item/32229906095.html?spm=a2g0n.shopcart-amp.item.32229906095&aff_trace_key=e4b2c2fc70ef4991a73b98430faefe4a-1540067190270-03124-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=4843amp-AOABHNm1xubj8PbN0VRT3Q1544471548792 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2018 Del på Facebook Svart 10.Desember.2018 Den kjører. Som grovfilter burde 30 micron være ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.