Jump to content

Forsegle OSB plate med maling eller epoxy??


Dr.blind

Recommended Posts

Jeg skal montere watermaker, så må jeg lage en plate den skal stå på, så lurer jeg på om denne må forsegles så den ikke blir fuktskadet på sikt da den står nede i mot kjølen og det er noe utsatt for kondens der. 

Jeg har OSB plater liggende og tenkte jeg skulle bruke det. 

Hva bør jeg evt behandle den med? 

 

Link to post
Share on other sites

OSB gir lite hold og er best egnet som taktekking som undertak. 

Rød forskalingsplate er bjørkefiner og gir langt bedre hold. 

Uansett hva du velger er det greit å forsegle alle gjennomføringer med epoxy. 

Jeg har brukt vanlige finerpkater i mitt motorrom. Jeg bruker båten året rundt så det er jo alltid godt og varmt der nede. Men noe vann i kjølen er det uansett. 

Likevel har det aldri vært problemer med fuktighet i selve platene. Jeg har valgt å ikke forsegle. Treverk har jo en fin evne til å ta opp og gi fra seg fuktighet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dr.blind skrev for 3 timer siden:

Takk for svar, da blir det epoxy også finner jeg en "rød forskalingsplate" evt vannfast finer om det er og oppdrive til en fornuftig pris.

 

Forskalingsplatene i rød finer får du på alle byggevarehus i 60x120. Koster ikke allverden!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 58 minutter siden:

Skal også ha monteringsplate i motorrom. Her er det brukt hvite fra før, og da tenkte jeg at det kanskje kunne brukes baderomsplate av FiboTrespo type for å få likt, bare som et alternativt forslag.

 

FiboTrespo er et meget godt alternativ! De tåler det meste! Men skal noe festes i de kan i noen tilfeller kanskje tykkelsen være en liten utfordring?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Heltre og trefiberbaserte plater bør, som hovedregel, ikke forsegles. Det kan tilsynelatende virke fornuftig, men i praksis vil en forsegling aldri bli 100% tett. Dermed vil fukt kunne komme inn, men i praksis aldri komme ut. Dessuten inneholder til og med "helt tørt" treverk en hel del vann; noe som kan forårsake kondens ved temperaturfall. Jfr.: man maler en yttervegg bare på utsiden, slik at kledningen kan tørke fra innsiden.

Jeg støtter fullt og helt forslaget til flere her, nemlig forskalingsplate. Denne tåler det meste, unntatt å stå i vann over tid. Og den trenger ingen behandling.

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 17 minutter siden:

Heltre og trefiberbaserte plater bør, som hovedregel, ikke forsegles. Det kan tilsynelatende virke fornuftig, men i praksis vil en forsegling aldri bli 100% tett. Dermed vil fukt kunne komme inn, men i praksis aldri komme ut. Dessuten inneholder til og med "helt tørt" treverk en hel del vann; noe som kan forårsake kondens ved temperaturfall. Jfr.: man maler en yttervegg bare på utsiden, slik at kledningen kan tørke fra innsiden.

Jeg støtter fullt og helt forslaget til flere her, nemlig forskalingsplate. Denne tåler det meste, unntatt å stå i vann over tid. Og den trenger ingen behandling.

 

 

Det er helt riktig det du skriver! Det er derfor jeg bare anbefaler å forsegle gjennomføringene. Det vil forhindre en god del vanninntrengning i lamineringene. Ellers må treverk få lov til å puste. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lexan eller plexiglass plate.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dr.blind skrev On 13.12.2018 at 14.35:

Holder det kanskje med en forskalingsplate, male overflaten hvit for synsskyld med egnet maling og bruke tec7 evt sicaflex i skruehullene? 

Det holder fint med forskalingsplate og maling. Kanskje ned heftgrunn under. 

Forsegler du med Tec 7 blir nok ikke det like tett som epoxy med mindre det blir satt i klem mot flaten det skal forsegle. 

Ren glassfiberpkate blir sprø og er tyngre. Plater med glassfiber har som regel en kryssfinerplate som kjerne. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...