Jump to content

Ultraflex slangekopling


jonol

Recommended Posts

Har nettopp investert i ny Ultraflex UC128 styring. Det ser riktig flott ut, men slangekoplingene er av messing. De er sikkert gode nok, men de 2 som skal stå på sylinderen nede i motorbrønnen burde vært av et sjøvanns-bestandig materiale. Messing blir fort grønn og stygg. Linkarm og T-nipler på sylinderen er speilblankt. Selve sylinderen ser ut til å være sort-eloksert e.l.

 

Bilde

 

Dermed sjekket jeg hos både FLAK, Maritim, Bosvik, Seatronic og et par andre hydraulikk leverandører, men ingen har slike koplinger i annet materiale. Da tyr man til Baatplassen for å høre om der er noen som vet hvor slike kan skaffes i rustfritt, syrefast e.l.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke messingkoblinger høres trygt ut.

 

Hydraulikkkuplinger lages vanligvis i stål, som blir overflatebehandlet ved fosfateing for å bedre korrosjonsfastheten. De får da ofte en gul farge som kan minne om messing. Er du sikker på et det ikke er stål du har? Det finner en lett ut ved å skrape i overflaten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hva med denne , ifra Maritim sin katalog ( side 123 ) .

Bilde

 

Den du har som er i messing er vel en kobling tilsvarende 12206-32 ? ,hva med 12206-33 rustfritt :smiley: .

Ser på Maritim sin side at den nå er erstattet av 12206-17 ( SLEIPNER NIPPEL 72325 RUSTFRI 142,- )

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er nok ikke i messing, men i gulkromatisert stål.(tror jeg)

 

Når det gjelder hydrulikkkuplinger er messing for lengst på vei ut. Videre er også "tomme dimensjoner" ikke aktuelle lenger her i Europa. Jeg anbefaler , som en annen har foreslått å benytte 10 mm glatt rørstuss (standpipe) som du kan få hos de fleste leverandører av hyd. kuplinger i Norge.

Den kuplingen som var avbildet er en såkalt demonterbar kupling. Man skrur hylsen links inn på slangen.Deretter skrur man innsatsen inn i hylsen.

Denne type hyd. kuplinger har etterhvert blitt erstattet av påpressbare kuplinger. Hvis du fortsatt har problemer, kan du prøve GS- HYDRO NORGE A/S .

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har akkurat mottat nye syrefaste (de er ikke magnetisk) slangekoplinger fra Leif H. Strøm. God service.

 

Det var flere firmaer som mente at dette ikke skulle være noe problem å skaffe, inntil de begynte å lete. Da var det bare beklagelse fra alle untatt LHS.

 

OLPI: Sleipner (og Maritim) har rustfrie koplinger, men bare for 3/8 slange. Jeg trengte 5/16.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...