båtmannen2 Startet 12.Desember.2018 Del på Facebook Startet 12.Desember.2018 (redigert) Har den siste tiden hatt båten (5 m skjærgårdsjeep med 60 hk) på land for å bytte fra mekanisk til hydraulisk styring. Den har nå blitt luftet etter alle kunstens regler (tror jeg), men den er ganske tung på rattet. Jeg har i dag forsøkt meg på lufting igjen da jeg tenkte det kunne være problemet. Med begge lufteventiler bak stengt kommer det litt bobler ut av påfyllingsslangen på styresnekke når jeg tar den frem og tilbake. Jeg har derfor gjort dette noen ganger. Men den er så tung på rattet at det er utenfor hva som er greit. Jeg har ikke koblet til motor bak så sylinder beveger seg fritt. Det er nå jeg håper internett virker for meg og noen kommer med en god løsning eller tips.... :) Redigert 12.Desember.2018 av båtmannen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Timmeeh Svart 12.Desember.2018 Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 Hvilken olje bruker du? Det er jo veldig kaldt om dagen. Luft skal ikke gjøre det tyngre å pumpe, etter min erfaring. Det er ikke en settskrue på styrepumpa for å stramme rattet litt da? Er jo litt forskjellig hvordan folk liker å ha det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmannen2 Svart 12.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 den oljen som fulgte med og en til jeg kjøpte hos forhandler (automatgirolje) så viskositeten/motstand vil endres med temperatur? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 12.Desember.2018 Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 Det er liten forskjell med ATF olje sommer vinter. Rattet skal bevege seg lett innenfor slagområdet til styresylinder er den like tung hele veien? Har du fyllt riktig mengde olje? Ikke for mye oljen må ha en plass å komme tilbake på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmannen2 Svart 13.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 har fortsatt fylleslange koblet til styresnekke. tenkte den kunne stå over natten. det kommer noen små luftdråper opp den når jeg går innom og svinger rattet med noen timers mellomrom. Nå skal det sies at styringen blir hardere etter at jeg har svingt kraftig frem og tilbake på rattet. når den får hvile noen timer blir den noe lettere, men ikke lett nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Tror jeg ville konferert med selger/forhandler av styringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Enig med Gudrun. Typisk når pumpen (rattpumpen) har for stor kapasitet relatert til sylinder og ventiler/slanger/rør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Regnet med at alt var kjøpt som en pakkeløsning samtidig jeg ville løsnet lufteskrue for å sjekke gjennomløp. Virker som at en transportplugg er glemt ved montering små plastplugger ved koblingene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Høres merkelig ut at du har fått den tjukke olja der. Styringer som eg har vært borti skal ha en syltynn klar olje. Siste båten eg og kjøpte hadde og rød olje på og styringa var drit treg. Det var sjølvsagt ikkje rett olje. Et raskt googlesøk seinere gikk turen til båtsjappa og fikk rett olje og vips så blei det slik det skal være. Eg veit at noen kan bruke rød men høres svært tvilsomt ut til slik styring som det der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 14.Desember.2018 Del på Facebook Svart 14.Desember.2018 Denne skal ha ATF III g olje. Men jeg ville tatt av slangene på styresylinder og beveget på rattet uten styre sylinder tilkoblet, du kan legge begge slangene du koblet fra styresylinder i et kar med olje så du bare flytter olje ved bevegelsene på rattet. Om det går greit så er problemet i styresylinder. Mye søl å gjøre, men har ikke bedre alternativ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeilPåSkrå Svart 14.Desember.2018 Del på Facebook Svart 14.Desember.2018 Hvilke type hydraulisk styring er satt på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmannen2 Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 tror jeg har funnet løsningen -jeg luftet gjennom en gang til, da løftet jeg opp en veil med slange under rattet for å få vekk sannsynligheten for at det der var luftbobler fanget. -så luftet jeg og stengte av slik manualen beskrev. Full sving, av med påfyllingsrør og se til at det er helt fullt i styresnekke før lokket festes. -den går nå lettere. Mot høyre hører/kjenner jeg litt mekanikk gjennom rattet med svært lite. mot venstre glir den uten dette. Den glir lett begge veier og har 4,5omdreininger fra ytterkant til ytterkant som manual tilsier. tror jeg sier meg fornøyd. -svar til over: ja, kjøpt i pakke alt sammen med unntak av den ekstra literen med olje jeg kjøpte med -jeg fikk med denne oljen. antar at det blir riktig da den lå i esken Tips til neste gang: med i pakken var en påfyllingsslange og en liiiten trakt. Dette gjorde at man måtte etterfylle olje veldig ofte. Sist gang jeg gjennomførte nå så festet jeg en større trakt på påfyllingsslangen. Da gikk luftingen uten så mange avbrytelser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 fikk lyst å dele mine erfaringer vedr. montering av hydr. styring - ha nok filler og twist i tilfelle det blir søl - ha med en hjelper som er praktisk anlagt og gjør som han får beskjed om - lag til en egnet beholder med en slange-stuss som skal henges over påfyllings hullet på rattpumpa. kan bli utfordring å finne stuss til slangen med rette gjenger - ta med på fylle pluggen fra rattpumpa til butikk som driver med rør eller hydr. og ser gjenge typen pass på og etterfylle olje i beholderen slik at det ikke kommer inn luft. - Ha tilgjengelige rene beholdere , slik at olje som kommer ut av lufte niplene kan fanges opp - når alt dette er klart er det bare å sveive frem og tilbake på rattet , mens den hjelperen åpner og stenger lufte niplene etter tur. man ser at oljen fylles inn i rattpumpa, og etter noen få ganger frem og tilbake kommer det ren olje ut av lufteniplene og jobben er gjort. TIL SLUTT - VÆR FORSIKTIG OG IKKE OVERTEITE LUFTENIPLENE OG FÅ ØDELAGT GJENGENE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Nå syns eg du gjorde det veldig vanskelig. Ikkje behov for noe mann nummer to og ingen åpning og lukking utover den ene gangen. Ikkje alle har lufting bak så ved å følge måten fra bilde 1 så har man alt man trenger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeilPåSkrå Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Dette ser ut som BayStar eller SEAStar. Denne skal ikke ha ATF olje i følge produsent og importør. Var i hvertfall tilfelle når jeg kjøpte min for 8år siden. Deres olje har også en annen viskositet enn Sleipner sin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Men om det ikke er SeaStar eller Baystar men HydroDrive som selges som NORDFLEX så er det ATF IIIg olje osm er riktig olje til denne styringen. Og ettersom han har fått med seg denne typen olje er det vel kanskje muligens slik at det er dette som er montert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.