Jump to content

Nymontering av hydraulisk styring-går tregt


båtmannen2

Recommended Posts

Har den siste tiden hatt båten (5 m skjærgårdsjeep med 60 hk) på land for å bytte fra mekanisk til hydraulisk styring.

 

 

Den har nå blitt luftet etter alle kunstens regler (tror jeg), men den er ganske tung på rattet. Jeg har i dag forsøkt meg på lufting igjen da jeg tenkte det kunne være problemet.

 

Med begge lufteventiler bak stengt kommer det litt bobler ut av påfyllingsslangen på styresnekke når jeg tar den frem og tilbake. Jeg har derfor gjort dette noen ganger. Men den er så tung på rattet at det er utenfor hva som er greit. Jeg har ikke koblet til motor bak så sylinder beveger seg fritt.

 

Det er nå jeg håper internett virker for meg og noen kommer med en god løsning eller tips.... :)

Redigert av båtmannen2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har fortsatt fylleslange koblet til styresnekke. tenkte den kunne stå over natten. det kommer noen små luftdråper opp den når jeg går innom og svinger rattet med noen timers mellomrom. Nå skal det sies at styringen blir hardere etter at jeg har svingt kraftig frem og tilbake på rattet. når den får hvile noen timer blir den noe lettere, men ikke lett nok. 

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut at du har fått den tjukke olja der. Styringer som eg har vært borti skal ha en syltynn klar olje. Siste båten eg og kjøpte hadde og rød olje på og styringa var drit treg. Det var sjølvsagt ikkje rett olje.   Et raskt googlesøk seinere gikk turen til  båtsjappa og fikk rett olje og vips så blei det slik det skal være. Eg veit at noen kan bruke rød men høres svært tvilsomt ut til slik styring som det der. 

Link to post
Share on other sites

Denne skal ha ATF III g olje. Men jeg ville tatt av slangene på styresylinder og beveget på rattet uten styre sylinder tilkoblet, du kan legge begge slangene du koblet fra styresylinder i et kar med olje så du bare flytter olje ved bevegelsene på rattet. Om det går greit så er problemet i styresylinder. Mye søl å gjøre, men har ikke bedre alternativ...

Link to post
Share on other sites

tror jeg har funnet løsningen

 

-jeg luftet gjennom en gang til, da løftet jeg opp en veil med slange under rattet for å få vekk sannsynligheten for at det der var luftbobler fanget.

-så luftet jeg og stengte av slik manualen beskrev. Full sving, av med påfyllingsrør og se til at det er helt fullt i styresnekke før lokket festes. 

 

-den går nå lettere. Mot høyre hører/kjenner jeg litt mekanikk gjennom rattet med svært lite. mot venstre glir den uten dette. Den glir lett begge veier og har 4,5omdreininger fra ytterkant til ytterkant som manual tilsier.

 

tror jeg sier meg fornøyd.

 

-svar til over: ja, kjøpt i pakke alt sammen med unntak av den ekstra literen med olje jeg kjøpte med

-jeg fikk med denne oljen. antar at det blir riktig da den lå i esken

 

Tips til neste gang: med i pakken var en påfyllingsslange og en liiiten trakt. Dette gjorde at man måtte etterfylle olje veldig ofte. Sist gang jeg gjennomførte nå så festet jeg en større trakt på påfyllingsslangen. Da gikk luftingen uten så mange avbrytelser

Link to post
Share on other sites

fikk lyst å dele  mine erfaringer  vedr. montering av hydr. styring

- ha nok filler og twist i tilfelle det blir søl

- ha med en hjelper som er praktisk anlagt og gjør som han får beskjed om

- lag til en egnet beholder med en slange-stuss som skal henges over påfyllings hullet på rattpumpa.

  kan bli utfordring å  finne stuss til slangen med rette gjenger -  ta med på fylle pluggen fra rattpumpa til  butikk som driver med rør eller hydr. og ser gjenge typen

pass på og etterfylle olje i beholderen  slik at det ikke kommer inn luft.

- Ha tilgjengelige rene beholdere , slik at olje som kommer ut av lufte niplene kan fanges opp

- når alt dette er klart er det bare å sveive frem og tilbake på rattet , mens den hjelperen åpner og stenger lufte niplene etter tur.

man ser at oljen fylles inn i rattpumpa, og etter noen få ganger frem og tilbake kommer det ren olje

ut av lufteniplene og jobben er gjort.

TIL SLUTT - VÆR FORSIKTIG  OG IKKE OVERTEITE LUFTENIPLENE OG  FÅ ØDELAGT GJENGENE

 


 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...