MS Ripasso Startet 12.Desember.2018 Del på Facebook Startet 12.Desember.2018 Jeg har en Eberspacher D3L CC 12V som jeg ikke får liv i. Jeg forsøkte å starte den høsten 2017, da startet dieselpumpa og pumpe inn diesel, men varmeren tente ikke. Til slutt kom bare litt hvit røyk ut. Der og da tenkte jeg at kanskje tenneren var ødelagt, eller at brennkammeret trengte litt stell, så jeg gjorde ikke mer akkurat da. Siden har det vært sol og sommer, og mye behagelig båtvær - til og med her i Stavanger, så jeg hadde ikke behov for å fyre den opp denne sesongen. Nå er det blitt kaldt, og jeg skulle starte den opp for noen uker siden. Da startet KUN vifta. Men dieselpumpa startet ikke, selv etter flere forsøk. Tok strømmen, ventet litt, men det var helt dødt. Tok Eberen ut av båten, og med hjem for å åpne og se om jeg fant feil. Ikke noe spesielt jeg kunne finne av feil. Tenneren ser også helt fin ut. Til slutt tok jeg den med til en bedrift i Stavanger som kan service på disse (Haugsland AS). Der fikk jeg opplyst at de fikk en feilkode 033 - som tilsier at vifta har ca 4500 omdr/min ved oppstart. Og de mener at det gjør at resten av funksjonene ikke vil starte (altså heller ikke dieselpumpa), da vifta skulle hatt 1800 - 2000 omdr/min i oppstartfasen. De mente at det er mulig å åpne vifta og jobbe litt med elektronikken som styrer de ulike hastighetene, men at "vinningen fort går opp i spinningen" mht timer som går med til dette arbeidet. De anbefaler heller ny vifte - pris ca 4.200. Og etter det, kan jeg fremdeles ikke vær 100% trygg på at styringsenheten er ok, og at resten fungerer. Noen som har erfaring med dette, eller lignende ? Det jeg tenker, er å forsøke å få tak i en brukt D3L eller B3 (de mente viften er lik på disse), for å skifte og se om jeg får liv i det. Så om du har en liggende, så hører jeg gjerne fra deg :-) Det er ikke et alternativ å koste så mye penger på den som en ny vifte - da blir det heller å kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 12.Desember.2018 Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 Og det gir vel svaret på hvorfor desse kinavarmerne er blitt så himla populære. Ikkje rart det når man kan kjøpe to nye varmere for prisen på en liten del til de markedsdominerende tyske. Sitér dette innlegget Link to post
MS Ripasso Svart 12.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2018 Har du erfaring med noen av de - anbefaling ? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Har en D3L CC - 25 1980 liggende hvis du er interessert, defekt styrenhet(elektronikk). Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d3l--12volt Passer ikke denne? Litt mindre enn 4200 kr, men fremdeles ganske stiv pris for en elmotor med et vifteblad på... Vifteprisene på Eber er hinsidiges overpriset. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
I.M.S. Svart 13.Desember.2018 Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Nei, den passer ikke. Som beskrevet i tekst og også kommer frem av bildet er dette en D3LC C(ompact) . Deler til D3L passer ikke på denne. Produktnummeret gjelder ved kjøp av reservedeler idet det finnes mange varianter av varmere med samme betegnelsen (D3LC C har f. eks. 3 forskjellige varianter, og D3LP C, som er lik å se på har også 3) Sitér dette innlegget Link to post
MS Ripasso Svart 13.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2018 Takker for gode bidrag. Har sendt en IM til IMS Sitér dette innlegget Link to post
MS Ripasso Svart 23.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Har montert den i båten igjen for å sjekke igjen, og er nå usikker på hva som EGENTLIG er galt: FORDI: Nå starter pumpa, men stopper plutselig opp - gang på gang. Og det merkelige er at enten gir den 6, 10 eller 16 "pulser" - og så stanser den. Det kommer litt diesel inn i brenneren, og ved noen anledninger ser jeg litt hvit røyk. Og om jeg lar det svive lenge nok (kanskje 1 minutt) så øker også vifte-hastigheten, men uten at pumpa starter igjen. Så da er jeg usikker på om det faktisk ER vifta som er feil, eller andre ting.... Kan det være styringsenheten som gir signaler til pumpa, og det er her feilen ligger ? Sitér dette innlegget Link to post
Fearline cornice Svart 23.Desember.2018 Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Hadde noen lignende problemer på en gammel eberspächer.samt oppbrent viftemor. (Omtalt I en eldre tråd). Fikk en dele varmer fra en grei kar her på forumet.plukket den I atomer,fjærne mye sot og koks inni brenneren.tok ut silen I pumpen da den stod fast.hadde samme symptomer som deg.....var også dårlig kontakt på glødepluggen. Nå har min gammle varmer vært I drift en god stund og virker?. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Feilkoder ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.