Jump to content

Hva er disse (nesten bortrustede) stålbåndene?


espenhogbakk

Recommended Posts

Ny båt, betyr nye oppdagelser. Jeg har kommet over noe jeg ikke vet hva er og håper dere kan hjelpe meg. Ute i cockpitskapet fant jeg dette "stålbåndet" langs skrogsiden. Det er i så dårlig forfatning at det nesten ikke er noe igjen av det, men hva er funksjonen til dette? Basert på hvordan det var festet virker det ikke å være strukturelt, så jeg lurer på om det kanskje er jording eller noe liknende, håper noen her inne kan hjelpe.

 

Er det noe jeg burde bekymre meg for?

IMG_1345.jpeg

IMG_1344.jpeg

Link to post
Share on other sites

@Eureka Nei den kabelen er ikke koblet til, det er bare en gammel kabel som er kappet og ikke i bruk. Men jeg fant enda et slikt bånd lenger inn i båten, det går også opp langs skrogsiden, starter ved en bolt nede under dørken, og ender opp ved sikringspanelet, det er koblet på en liten kabel i enden, men den er også kappet og ikke koblet videre til noe. Dette båndet er også "pakket" inn i gummi, ala en vanlig kabel.

 

Det båndet på bildet bak i cockpitskapet er ikke koblet til et akterstag, men det har kanskje verdt det en gang i tiden.

 

Båten det gjelder er en Sweden Yachts fra 1990.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spennende med spor fra tidligere tiders og eieres "ideer" og løsninger. Men uansett ikke noe du har bruk for så jeg ville fjernet restene, evt latt de være så fremtidige skippere har noe å spekulere på :-)

 

Om båten har vært brukt til langtur en gang i tiden så øker det forsåvidt muligheten for at det har vært tenkt som lynavleder. 

 

Jeg har det samme i min Kelt 39 fra 86. Kobberkabler fra vant og ned på kjølbolter. Ser ut til å være originalt på min båt... men kan forsåvidt også være ettermontert av tidligere eier en gang i verden. Jeg har da sånn flatkabler i kobber. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...