Jump to content

Isolerte kabelsko sitt ikke fast etter pressing, kan trekkes løs.

Storken

Recommended Posts

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Pøøhhhh, du har bare lyst på popcorn nå :giggle:

...det regner jeg med må nok bli en slags diet over jul,
i alle fall når det håpes at jeg skal bidra med å levere grunn.

Jørg besøker Maaaama, nemlig, og der finnes det ikke noe "stretchtest", unntatt rund livet.  :smiley:

God jul, gutter og jenter.

:santcheers:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 10 timer siden:

...det regner jeg med må nok bli en slags diet over jul,
i alle fall når det håpes at jeg skal bidra med å levere grunn.

Jørg besøker Maaaama, nemlig, og der finnes det ikke noe "stretchtest", unntatt rund livet.  :smiley:

Hahaha, må du ikke glemme schnappsss testen :crazy:

Neida, det er bare Komodo som har parkert rulatoren og må ha ting inn med teskje. Du vet, når man blir gammel så henger man ikke så lett med lenger på teknologifronten :giggle: Man får sine egne ideer ;) 

God Jul til Becker også! 

Lars H. skrev On 20.12.2018 at 12.10:

Ellers er det litt forskjellig oppbygging av de røde og de blå skoene. De røde for mindre kvadrat har en ekstra metallhylse. Her med fjernet isolasjon:

sko_x2_naked.jpg.abc9a72bcfeb00fafdbf37218bd1b80e.jpg

Bare her «skal» man bruke 2 forskjellige tenger, siden den ene har det som kalles for «vibration protection». Hos Klauke kalles tengene for K82 og K82T. 

Kjellg skrev 50 minutter siden:
Lars H. skrev On 20.12.2018 at 12.10:

Ellers er det litt forskjellig oppbygging av de røde og de blå skoene. De røde for mindre kvadrat har en ekstra metallhylse. Her med fjernet isolasjon:

sko_x2_naked.jpg.abc9a72bcfeb00fafdbf37218bd1b80e.jpg

Bare her «skal» man bruke 2 forskjellige tenger, siden den ene har det som kalles for «vibration protection». Hos Klauke kalles tengene for K82 og K82T. 

Det klarer seg med en tang. K82T har en ekstrafunksjon som gjør at den i tillegg til å passe den nederste, også passer til den øverste skoen som har "vibration protection". 

Jo da, skoene som jeg har fjernet plasten fra er fra disse eskene. Og det er røde sko for kabel opp til 1,5mm2 som har ekstra metallhylse.

flatstift_esker.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Etter å ha. vært innom Huldas tråd og sett hans kabelskotang, tenkte jeg det var greit å legge ut bilder av en proff tang.  Han har jo sine synspunkter om sin  tang  Om det er det bare en ting å si. « Man lærer ikke en gammel hund å slutte å bjeffe»?

Så til denne profftangen med sine fasiliteter:

- Det er ikke mulig å snu kabelskoen feil vei (ref. trådstarter sitt problem)

- Her er selve krympebakkene utstyrt med egne kammer for elektrisk- og strekkavlastingskrymp. Disse skal krympes samtidig. Noen anbefaler dobbelkrymp. En dobbelkrymp vil ofte medføre strekk i den opprinnelige krympen og bør unngås

- Tangen er satt opp med korrekt moment i krympen. Dette sikrer korrekt matrialflyt mellom kabelsko og ledning. Dette gir en gasstett forbindelse, som igjen hindrer korrosjon i krympen. Om man ser på strekkavlaster delen, former denne strekkavlasteren på kabelskoen uten å skade denne, for optimal avlastning.

- Tangen er relativt stor, noe som krever mindre håndkraft for å oppnå rett moment. Viktig når man skal krympe mange ganger. Men litt dumt om det er trangt å komme ti

Om man ser litt på selve kabelskoen så er dette en kvalitetsko med følgende egenskaper:

- metallhylse som klemmer godt om isolasjonen

- plasten er gjennomsiktig for at man skal kunne se at tanken har krympet rett

96BB16AC-CBE0-44FC-8011-F8CF049177C7.jpeg

DBC370CD-E4E5-4943-927A-A6EA59C09231.jpeg

C6C07EEF-737A-4DE1-8350-BD755F195B95.jpeg

416331C0-FED6-42B9-A9BC-D74B3F4E0DD9.jpeg

D9BA3D2E-D04C-4E7A-B347-ED25C1DED0AA.jpeg

90A9D979-6CFD-4743-A562-0D55CA642E48.jpeg

CC20AEDD-82BD-4675-80E8-12ADFABA4BBB.jpeg

DDAC4F97-58F1-4996-9677-0CC127EF4435.jpeg

AC03B55D-70B5-41C9-9CA7-5F3C6816A581.jpeg

AA3D542E-6813-42AA-8832-5401A9E52CF3.jpeg

43BC3387-5C6B-4FCF-B9FC-7A25B24C2F1B.jpeg

Redigert av JRK (see edit history)

Hei,

Ja det er nettopp det Hulda, at den er så dyr  (Kr. 2-3000), som er problemet. Men ideen med bildeserien var og vise hvordan det ideelt skal se ut.

Har som seg skrev i en tidligere tråd (som noen betvilte) aldri opplevd at kabelskoen ikke sitter som den skal med denne tanga. Og da tror jeg at jeg har vært borti det meste av norske leverandører.

10 hours ago, JRK said:

Hei,

Ja det er nettopp det Hulda, at den er så dyr  (Kr. 2-3000), som er problemet. Men ideen med bildeserien var og vise hvordan det ideelt skal se ut.

Har som seg skrev i en tidligere tråd (som noen betvilte) aldri opplevd at kabelskoen ikke sitter som den skal med denne tanga. Og da tror jeg at jeg har vært borti det meste av norske leverandører.

Også disse "elemdige" Biltema-skoene? :wink:

Ventus skrev 1 time siden:

Også disse "elemdige" Biltema-skoene? :wink:

Det er vel ingen som har sagt at BT skoene er elendige? Tror mange misforstår når man er kritisk til et produkt. Kritikken går ut på at ting ikke passer sammen og at selger ikke aner hva de selger. Se bare på de røde og blå skoene som Lars linket til. To helt forskjellige sko som ideelt sett skal ha to forskjellige tenger, eller i alle fall på den med strekkavlaster. Har du ikke riktig tang så er det ingen vits med de skoene med strekkavlaster, for du får ikke nyttigjort avlasteren.  BT skoene er helt sikkert fullgode, ingen som har sagt noe annet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Når noen begynner å snakke om gasstett, tenger og sko til summer som får en hobby-amatørist på turtellerinstallasjon etc. til å bryte sammen over truslen om utmattingsbrudd, livsfarlig oksydering og at alt skal gå i lufta på grunn av tross alt relativt uskyldige ting - så lenge man har litt sunt bondevett - så er det i det minste interessant å lese =)

En amatør blir ikke ekspert selv med dyre verktøy... sunt vett pleier å dra en mot mål selv med annet enn "proffverktøy".

Hulda ligger sikkert fastfrossen i isen og kjeder seg, så du er unnskyldt :giggle:

Det handler ikke om dyrt eller billig verktøy, det handler om at ting skal passe sammen. Det er en god tanke med strekkavlaster på skoene, men hva hjelper det når verden ikke ser det eller bryr seg om den er der eller ikke. Igjen, for alt jeg vet så er tang til 100kr like god som en til 1500kr, men vitsen med en norm er at ting skal passe sammen. Må være ærlig og si at jeg kan dette for lite, men velger å høre på de som produserer utstyret.  

Har selv en BT tang og har brykt mye sko også fra BT, men de gangene jeg har åpnet og studert selve crimpen så har jeg ikke vært fornøyd. Man ser ganske lett at det er noe som ikke stemmer. Derfor har jeg helt gått over til uisolerte sko. Synes de crimpene ser mye bedre ut da de legger seg mye bedre rundt kordellene. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 10 timer siden:

Derfor har jeg helt gått over til uisolerte sko. Synes de crimpene ser mye bedre ut da de legger seg mye bedre rundt kordellene. 

Ett veldig godt poeng. Det å kunne inspsisere krympene er viktig:thumbsup:

Litt mer arbeidskrevende med krympestrømpe over, men det er alltid en god følelse å vite at ting er i orden når man er ferdig med jobben.

Så til Hulda,

Synes ikke du skal slutte. Du tilfører både mye kunnskap og latter. Så er det noe som heter:

"Den som bare tar spøk for spøk og alvor for alvor, har skjønt like lite av begge deler"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...