Storken Startet 15.Desember.2018 Del på Facebook Startet 15.Desember.2018 (redigert) Hei. Jeg har kjøpt meg ei kvalitetstang fra knipex, og har 1,5mm2 og 2,5mm2 kabel fra hella og isolerte kabelsko fra elektroimportøren. Ville ungå biltema og Clas Ohlson for å vere sikker på god kvalitet. Jeg har oppdaget at jeg lett kan dra ledningen ut etter at jeg har krympet på kabelskoen. Er dette et kjent problem? Med noen andre isolerte kabelsko som jeg har, kan jeg dra hardt i og disse sitter fast, men har ikke flere igjen av disse. Er det noen som vet kvaliteten på isolert kabelsko fra rnd som elfadistrelec.no selger? Eventuelt andre? Kan jeg ikke bruke knipextanga med andre isolerte kabelsko enn knipex sine egne? Skal det ikkje vere en standard? Jeg finner forresten ikke knipex sine uisolerte kabelsko til salgs noen plass. Redigert 15.Desember.2018 av Storken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Biltema er kongen. Kjent problem. Bruk heller en simpel tang og klem to ganger. Nå får jeg på pelsen! Med å bruke simpel og billig dritt, har jeg konsekvent aldri problemer. Og jeg må ha klemt flere tusen sko. Det bare funker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Enig har brukt denne noen år https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/kabelskotenger/kabelskotang-2000016796 Har du lest manualen mulig du setter kabelskoen inn feil vei i tangen-................. ........ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Har hatt samme problem. Kvalitets tang, å kabelsko fra diverse leverandører, inkludert biltema. Måtte presse 2 ganger. Har nå en annen kvalitets tang, som presser dobbelt. Da sitter de skikkelig fast. Så har konkludert at, tang som kun presser på ene siden(enkelt) er årsaken. Du ser enkelt om den presser enkelt eller dobbelt på skoen. Er det brei press område å dobbelt pressmerke, så er det good shitt Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) Storken skrev 50 minutter siden: Jeg har kjøpt meg ei kvalitetstang fra knipex, og har 1,5mm2 og 2,5mm2 kabel fra hella og isolerte kabelsko fra elektroimportøren. Ville ungå biltema og Clas Ohlson for å vere sikker på god kvalitet Tanga di er skikkelig kvalitet. Knipex er high-end når det gjelder tenger. Om det er av den typen som stopper klemmingen av seg selv når du har klemt nok, må du ha kabelsko som passer til tanga for å få et godt resultat. Kabelskoene trenger nødvendigvis ikke være Knipex. Et eksempel når det gjelder Biltema og Clas ohlson: De skjøtehylsene med lim som Clas Ohlson selger er de samme som Solar selger. Merket er Duraseal. Så, det er ikke alltid så nøye hvor du handler, det viktige er hva du handler. Redigert 15.Desember.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Biltema er kongen. Kjent problem. Bruk heller en simpel tang og klem to ganger. Nå får jeg på pelsen! Med å bruke simpel og billig dritt, har jeg konsekvent aldri problemer. Og jeg må ha klemt flere tusen sko. Det bare funker. Om det er enkel tang av denne typen som er på bildet har jeg samme erfaring. Med en kan jeg selv bestemme hvor mye jeg skal klemme. Merker fort etter å ha klemt noen ganger hvor mye kraft som trengs. Jeg har imidlertid etter hvert funnet ut at det beste (for meg) er å bruke en annen tang, som er beregnet på uisolerte kabelsko, også til isolerte kabelsko.Det er ei tang som jeg kjøpte fra junaiten som jeg har justert litt med ei fil. Det er også ei tang av den typen hvor man bestemmer klemkraften selv. Klarer ikke å dra ledningene ut av skoen etter å ha brukt den tanga. (kordelene i ledningen blir heller ikke kuttet. Har åpnet sko og sjekket). Redigert 15.Desember.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Har en tang som jeg kjøpte for i 1995 av samme type som Biltema sin som klemmer til og slipper opp når rett moment/krymp er oppnådd. Har hatt problemer de siste årene med endel kabelsko fra Biltema som åpenbart har for tynt gods(diameter blir mindre og tangen stopper for tidlig). Forbannet irriterende, men har løst det ved å krympe på størrelsen mindre(Så lenge jeg bruker gule eller blå kablsko.) De sparer vel noen øre på å velge tynnere gods og om man krymper hardt nok så funker det sikkert greit til hobbybruk. Har ikke krympet noe det siste året(båten er "ferdig") så jeg vet ikke om BT har bedre sko nå enn for to-tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Hvis du søker litt på forumet finner du at dette er en helt egen vitenskap (eller religion - alt ettersom). Tydeligvis ikke en standard der alt går overens. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Jannmar skrev 30 minutter siden: Tanga di er skikkelig kvalitet. Knipex er high-end når det gjelder tenger. Om det er av den typen som stopper klemmingen av seg selv når du har klemt nok, må du ha kabelsko som passer til tanga for å få et godt resultat. Kabelskoene trenger nødvendigvis ikke være Knipex. Et eksempel når det gjelder Biltema og Clas ohlson: De skjøtehylsene med lim som Clas Ohlson selger er de samme som Solar selger. Merket er Duraseal. Så, det er ikke alltid så nøye hvor du handler, det viktige er hva du handler. Legger ved bilde av tangen jeg har kjøpt. Tangen har retursperre, og klemmer på en side. Hvilken kabelsko passer til denne tangen, og hva er forskjellen på kabelskoene? Lettere å kjøpe rette kabelsko, enn ny tang. Kan jeg bruke isolerte kabelsko fra rnd som elfadistrelec selger? Eventuelt hvilken anbefaler du til knipex? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) På den Knipex tangen skal du kunne bruke røde,blå, gule isolerte kabelsko fra stort sett alle leverandører.. men hold deg unna Biltema sine kabelsko.. de har jeg dårlig erfaring med da de sitter dårlig. Som elektriker bruker jeg nesten alltid verktøy fra Knipex fordi de produserer den kvaliteten jeg forventer til proffesjonelt bruk. men denne kabelskotangen som er avbildet har jeg aldri brukt da jeg bruker en annen fabrikant. Det er mest sansynlig kabelskoene dine som er dårlige eller at du presser feil. Klem også tangen helt sammen så langt du klarer når du presser. Pass også på og avmantle ledningen nok og se hvor du presser på kabelskoen. Det er også viktig å bruke rett kabelsko til rett størrelse på ledning, 0.75-1.5mm2 på røde, 2.5mm2 på blå, og 4mm2 på gule og 6mm2 på gule eller svarte kabelsko Redigert 15.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) MorganX skrev 46 minutter siden: På den Knipex tangen skal du kunne bruke røde,blå, gule isolerte kabelsko fra stort sett alle leverandører.. men hold deg unna Biltema sine kabelsko.. de har jeg dårlig erfaring med da de sitter dårlig. Som elektriker bruker jeg nesten alltid verktøy fra Knipex fordi de produserer den kvaliteten jeg forventer til proffesjonelt bruk. men denne kabelskotangen som er avbildet har jeg aldri brukt da jeg bruker en annen fabrikant. Det er mest sansynlig kabelskoene dine som er dårlige eller at du presser feil. Klem også tangen helt sammen så langt du klarer når du presser. Pass også på og avmantle nok og se hvor du presser på kabelskoen. Jeg avmantler på samme måte som de kabelskoene som sitter godt, og kniper helt inn til retursperren gjør at jeg kan åpne tangen igjen. Jeg trur det må være dårlig kvalitet på kabelskoene. Har du noen merker på kabelsko du kan anbefale som er lett å få tak i? Legger ved et foto av de to kabelskoene pressa uten kabel, pressa på samme måte. Kan se at den kabelskoen som sitter godt, er mye mer sammentrykt, samtidig som pressområdet er mye lengre/større. Jeg er litt overaska når jeg kjøpte de på en elektrobutikk. Da er det ikke noe gale med tangen, men kabelskoene. Kabelskoene jeg har kjøpt er fra merket namron. Redigert 15.Desember.2018 av Storken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) her er vidioen for rett bruk av den tanga. http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1299&groupID=1305&artID=3927 Tang for kleivhente ser det ut som. Sllik jeg tolker bildene har du ikke klemt kabelskoen som vidion viser. Redigert 15.Desember.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Storken skrev for 1 time siden: Legger ved bilde av tangen jeg har kjøpt. Tangen har retursperre, og klemmer på en side. Hvilken kabelsko passer til denne tangen, og hva er forskjellen på kabelskoene? Lettere å kjøpe rette kabelsko, enn ny tang. Kan jeg bruke isolerte kabelsko fra rnd som elfadistrelec selger? Eventuelt hvilken anbefaler du til knipex? Forskjellen på kabelskoene, foruten at de finnes med forskjellig bredde og lengde, er så vidt jeg vet tykkelsen på godset. Tykkere gods gir større diameter på selve hylsen hvor du klemmer, og det er vel dette som er avgjørende for hvor godt tanga di passer til kabelskoene. Har sett på nettet, men finner ikke noen som selger Knipex kabelsko, selv om jeg kan se på Knipex sine hjemmesider at de har et godt utvalg. Mener å ha sett et sted at de leverte Abiko kabelsko i et sett sammen med en Knipextang av samme type som din, men kan ikke huske hvor. Ellers er det som MorganX skriver at tanga skal passe til sko fra stort sett alle leverandører, men det kan fort bli problem med sko som er veldig tynne i godset, i kombinasjon med disse tengene som kobler ut av seg selv når et visst moment/krymp er oppnådd. Selv bruker jeg ei enkel tang hvor jeg kan bestemme momentet/krympen selv. (alt jeg gjør av krymping er til eget bruk). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Biltema er kongen. Kjent problem. Bruk heller en simpel tang og klem to ganger. Ai ai ai, nå har du lagt hodet på stabben Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Komodo skrev 8 minutter siden: Ai ai ai, nå har du lagt hodet på stabben Regner med full eksklusjon fra alle fremtidige krympetråder. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Storken skrev for 4 timer siden: Med noen andre isolerte kabelsko som jeg har, kan jeg dra hardt i og disse sitter fast, men har ikke flere igjen av disse. Har sett nærmere på tråden din og ble nå litt forvirret. Disse "andre" kabelskoene du nevner, hvor ledningen sitter så fast at du ikke kan dra den ut. Har du brukt den nye Knipextanga på disse også? På bildet ser det ut som du har brukt ei tang for uisolerte kabelsko på den kabelskoen til venstre. Er det denne som sitter godt? Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) Jannmar skrev 7 minutter siden: Har sett nærmere på tråden din og ble nå litt forvirret. Disse "andre" kabelskoene du nevner, hvor ledningen sitter så fast at du ikke kan dra den ut. Har du brukt den nye Knipextanga på disse også? På bildet ser det ut som du har brukt ei tang for uisolerte kabelsko på den kabelskoen til venstre. Er det denne som sitter godt? Nei, jeg har brukt den samme tangen. Merket er av at jeg måtte skjære hylsen av. Den andre hylsa trengte jeg ikkje å skjære, den kunne jeg berre dra av. Begge er krympet med den samme tangen, og selvsagt med hylsen på, men uten kabel. Dette for å vise forskjellen i krympen. Det er den isolerte kabelskoen (som jeg har tatt av isoleringen på) til venstre som sitter godt på. Redigert 15.Desember.2018 av Storken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) Storken skrev 19 minutter siden: Nei, jeg har brukt den samme tangen. Merket er av at jeg måtte skjære hylsen av. Den andre hylsa trengte jeg ikkje å skjære, den kunne jeg berre dra av. Begge er krympet med den samme tangen, og selvsagt med hylsen på, men uten kabel. Dette for å vise forskjellen i krympen. OK. Ser det nå. På det første bildet så det ut som et typisk merke etter tang for uisolerte sko. Ser på det andre bildet at det ligger en "forsterkning" inne i hylsa, som gjør at hylsa får denne fasongen etter at du har klemt med den nye tanga som er for isolerte sko. Jeg har aldri sett en slik hylse før. Et kanskje dumt spørsmål: Husker du hvor du kjøpte de skoene som sitter? I så fall kan du jo bare kjøpe flere av samme sort. Det høres ut som, og ser ut som de passer utmerket til tanga di. (bare husk å klemme litt lenger bak på hylsa). Redigert 15.Desember.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) Namron er jo ett merke som leverer produkter hvor det er fokusert på en middelvei mellom pris og kvalitet. Jeg som elektriker ville f.eks ikke kjøpt lamper på Elektroimportøren av merket Namron. De fører merket Namron sånn at folk kan få ett rimelig alternativ hvor en downlight lampe koster f.eks 350,- Jeg derimot kjøper kun lamper fra SG armaturen som også selges av elektroimortøren men da til en pris på 800-1000,- kroner stykket for samme downlight.. Namron kan du sammenligne nesten med Biltema kvalitet. Men tilbake til kabelskoene dine... Hvilken ledningstykkelse er det du bruker på de blå kabelskoene? Er det 0.75 - 1.5 - 2.5mm2 tykkelse eller er det annen dimensjon? Her har jeg kjøpt kabelsko fra... men man må kjøpe i store kvanta og det lønner seg ikke for vanlig folk... De ligger i Lierskogen like ved Drammen. http://webshop.neo-select.no/main.aspx?page=article&artno=EL2019KK Om jeg skal ha kabelsko kjapt til privat bruk en ettermiddag så kjøper jeg de fra Thansen (Torsov bilrekvesita) https://www.thansen.no/soeg/?q=kabelsko synes de har grei kvalitet på vanlige kabelsko og krympe kabelsko. Til båt bruker jeg bare krympekabelsko sånn at koblingen blir helt tett. Redigert 15.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 MorganX skrev 28 minutter siden: Men tilbake til kabelskoene dine... Hvilken ledningstykkelse er det du bruker på de blå kabelskoene? Er det 0.75 - 1.5 - 2.5mm2 tykkelse eller er det annen dimensjon? Jeg har brukt 2,5mm2. Jeg har lest meg litt opp på kabelsko i dag, og det kan se ut som de som glipper, er for enkeltkrymp, derfor er det også mindre plass å krympe på. Enkelte kabelsko som feks fra Vogt er DIN sertifisert og der står det for dobbelkrymp. Usikker på om jeg er inne på noe her. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) for meg ser det ut som du krymper feil For meg ser det ut som du har kabelskoen feil vei. og får krympen i feil ende av kabelskoen. Her klemmer du til i feil ende og bommer totalt på den til høyre Redigert 15.Desember.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MorganX Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 (redigert) Tror ikke du trenger DIN sertifiserte kabelsko.. Det blir dyrt og ulønsomt for noen få kabelsko til et lite prosjekt som en båt jo er. Kabelskoene fra Biltema har for tynt metall derfor er de dårlige. Klem gjerne 2 ganger på kabelskoen når du klemmer den på.. det pleier jeg å gjøre om jeg er usikker.. også klemmer jeg ofte litt til forbi det puktet hvor sperrefjæren slipper.. Se også på kabelskotangen at du bruker rett vei... det er kun EN vei man kan bruke tangen på... altså den har en forhøyning i sporet hvor man legger inn kabelskohylsen i presstangen. Den forhøyede siden skal klemme på kabelskoen sånn at den presser rundt ledningen altså innerst mot selve kabelskoen. Se på videoene som andre har lagt ut. Redigert 15.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2018 Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Storken skrev for 8 timer siden: Jeg har kjøpt meg ei kvalitetstang fra knipex Hvor kjøpte du tanga? Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Bare for å oppklare. Jeg har klemt til iht videoen, og jeg har klemt til rett. Kan hende de blå hylsene som er tatt av ikke ligger rett vei når jeg tok foto. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 15.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2018 Jannmar skrev 6 minutter siden: Hvor kjøpte du tanga? Staypro. Black Friday var det vel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.