Kjellg Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Komodo skrev 1 time siden: Ja, det var det brura sa også Pøøhhhh, du har bare lyst på popcorn nå Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Kjellg skrev for 3 timer siden: Pøøhhhh, du har bare lyst på popcorn nå ...det regner jeg med må nok bli en slags diet over jul, i alle fall når det håpes at jeg skal bidra med å levere grunn. Jørg besøker Maaaama, nemlig, og der finnes det ikke noe "stretchtest", unntatt rund livet. God jul, gutter og jenter. Jørg Redigert 20.Desember.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Joerg Becker skrev for 10 timer siden: ...det regner jeg med må nok bli en slags diet over jul, i alle fall når det håpes at jeg skal bidra med å levere grunn. Jørg besøker Maaaama, nemlig, og der finnes det ikke noe "stretchtest", unntatt rund livet. Hahaha, må du ikke glemme schnappsss testen Neida, det er bare Komodo som har parkert rulatoren og må ha ting inn med teskje. Du vet, når man blir gammel så henger man ikke så lett med lenger på teknologifronten Man får sine egne ideer ;) God Jul til Becker også! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 Lars H. skrev On 20.12.2018 at 12.10: Ellers er det litt forskjellig oppbygging av de røde og de blå skoene. De røde for mindre kvadrat har en ekstra metallhylse. Her med fjernet isolasjon: Bare her «skal» man bruke 2 forskjellige tenger, siden den ene har det som kalles for «vibration protection». Hos Klauke kalles tengene for K82 og K82T. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 Kjellg skrev 50 minutter siden: Lars H. skrev On 20.12.2018 at 12.10: Ellers er det litt forskjellig oppbygging av de røde og de blå skoene. De røde for mindre kvadrat har en ekstra metallhylse. Her med fjernet isolasjon: Bare her «skal» man bruke 2 forskjellige tenger, siden den ene har det som kalles for «vibration protection». Hos Klauke kalles tengene for K82 og K82T. Det klarer seg med en tang. K82T har en ekstrafunksjon som gjør at den i tillegg til å passe den nederste, også passer til den øverste skoen som har "vibration protection". Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 Jannmar skrev 1 time siden: Det klarer seg med en tang. K82T har en ekstrafunksjon som gjør at den i tillegg til å passe den nederste, også passer til den øverste skoen som har "vibration protection". Det var jeg ikke klar over. Så kabelsko, det finnes det en uhorvelig mengde utførelser av. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 Håper for all del ikke skoene er kjøpt hos samme forhandler og at eneste forskjell er rød og blå, altså forskjellig størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 Jo da, skoene som jeg har fjernet plasten fra er fra disse eskene. Og det er røde sko for kabel opp til 1,5mm2 som har ekstra metallhylse. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 (redigert) Etter å ha. vært innom Huldas tråd og sett hans kabelskotang, tenkte jeg det var greit å legge ut bilder av en proff tang. Han har jo sine synspunkter om sin tang Om det er det bare en ting å si. « Man lærer ikke en gammel hund å slutte å bjeffe»? Så til denne profftangen med sine fasiliteter: - Det er ikke mulig å snu kabelskoen feil vei (ref. trådstarter sitt problem) - Her er selve krympebakkene utstyrt med egne kammer for elektrisk- og strekkavlastingskrymp. Disse skal krympes samtidig. Noen anbefaler dobbelkrymp. En dobbelkrymp vil ofte medføre strekk i den opprinnelige krympen og bør unngås - Tangen er satt opp med korrekt moment i krympen. Dette sikrer korrekt matrialflyt mellom kabelsko og ledning. Dette gir en gasstett forbindelse, som igjen hindrer korrosjon i krympen. Om man ser på strekkavlaster delen, former denne strekkavlasteren på kabelskoen uten å skade denne, for optimal avlastning. - Tangen er relativt stor, noe som krever mindre håndkraft for å oppnå rett moment. Viktig når man skal krympe mange ganger. Men litt dumt om det er trangt å komme ti Om man ser litt på selve kabelskoen så er dette en kvalitetsko med følgende egenskaper: - metallhylse som klemmer godt om isolasjonen - plasten er gjennomsiktig for at man skal kunne se at tanken har krympet rett Redigert 7.Januar.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 @JRK, du glemte ledningen. En proff stikker alltid inn ledningen før han/hun klemmer til :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 Med vilje for at alle skal se hvordan isolasjonen på ledningen krympes inn i skoen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 JRK skrev 1 minutt siden: Med vilje for at alle skal se hvordan isolasjonen på ledningen krympes inn i skoen Hahhh, tok deg med shortsen på knærna der :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 Tåler det vettu ? Ha en fin kveld ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 Lige så. Hadde jeg vært rik, kunne jeg vel kjøpt tang til 1000 spenn og sko til 6 kroner stykket. Økonomien tilsier tang til 20 spenn og sko til halvannen krone. Spesielt når jeg har klemt noen hundre, og de holder seg på plass. Hadde forresten en sak med en giver her om dagen, variabelt oljetrykk. Satt sammen av VDO. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Hei, Ja det er nettopp det Hulda, at den er så dyr (Kr. 2-3000), som er problemet. Men ideen med bildeserien var og vise hvordan det ideelt skal se ut. Har som seg skrev i en tidligere tråd (som noen betvilte) aldri opplevd at kabelskoen ikke sitter som den skal med denne tanga. Og da tror jeg at jeg har vært borti det meste av norske leverandører. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 10 hours ago, JRK said: Hei, Ja det er nettopp det Hulda, at den er så dyr (Kr. 2-3000), som er problemet. Men ideen med bildeserien var og vise hvordan det ideelt skal se ut. Har som seg skrev i en tidligere tråd (som noen betvilte) aldri opplevd at kabelskoen ikke sitter som den skal med denne tanga. Og da tror jeg at jeg har vært borti det meste av norske leverandører. Også disse "elemdige" Biltema-skoene? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 (redigert) Ventus skrev 1 time siden: Også disse "elemdige" Biltema-skoene? Det er vel ingen som har sagt at BT skoene er elendige? Tror mange misforstår når man er kritisk til et produkt. Kritikken går ut på at ting ikke passer sammen og at selger ikke aner hva de selger. Se bare på de røde og blå skoene som Lars linket til. To helt forskjellige sko som ideelt sett skal ha to forskjellige tenger, eller i alle fall på den med strekkavlaster. Har du ikke riktig tang så er det ingen vits med de skoene med strekkavlaster, for du får ikke nyttigjort avlasteren. BT skoene er helt sikkert fullgode, ingen som har sagt noe annet. Redigert 8.Januar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Og det er her Huldas universaltang til 20 spenn er problemløseren. Måtte bare, skal slutte nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Når noen begynner å snakke om gasstett, tenger og sko til summer som får en hobby-amatørist på turtellerinstallasjon etc. til å bryte sammen over truslen om utmattingsbrudd, livsfarlig oksydering og at alt skal gå i lufta på grunn av tross alt relativt uskyldige ting - så lenge man har litt sunt bondevett - så er det i det minste interessant å lese =) En amatør blir ikke ekspert selv med dyre verktøy... sunt vett pleier å dra en mot mål selv med annet enn "proffverktøy". Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 (redigert) Hulda ligger sikkert fastfrossen i isen og kjeder seg, så du er unnskyldt Det handler ikke om dyrt eller billig verktøy, det handler om at ting skal passe sammen. Det er en god tanke med strekkavlaster på skoene, men hva hjelper det når verden ikke ser det eller bryr seg om den er der eller ikke. Igjen, for alt jeg vet så er tang til 100kr like god som en til 1500kr, men vitsen med en norm er at ting skal passe sammen. Må være ærlig og si at jeg kan dette for lite, men velger å høre på de som produserer utstyret. Har selv en BT tang og har brykt mye sko også fra BT, men de gangene jeg har åpnet og studert selve crimpen så har jeg ikke vært fornøyd. Man ser ganske lett at det er noe som ikke stemmer. Derfor har jeg helt gått over til uisolerte sko. Synes de crimpene ser mye bedre ut da de legger seg mye bedre rundt kordellene. Redigert 8.Januar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Kjellg skrev for 10 timer siden: Derfor har jeg helt gått over til uisolerte sko. Synes de crimpene ser mye bedre ut da de legger seg mye bedre rundt kordellene. Ett veldig godt poeng. Det å kunne inspsisere krympene er viktig Litt mer arbeidskrevende med krympestrømpe over, men det er alltid en god følelse å vite at ting er i orden når man er ferdig med jobben. Så til Hulda, Synes ikke du skal slutte. Du tilfører både mye kunnskap og latter. Så er det noe som heter: "Den som bare tar spøk for spøk og alvor for alvor, har skjønt like lite av begge deler" Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Hulda skrev for 15 timer siden: Og det er her Huldas universaltang til 20 spenn er problemløseren. Måtte bare, skal slutte nå. Ja, den er bankers. Spesiellt for dem som ikke vet hvilken vei kabelskoen skal inn i tenger med retursperre, der er den genial. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Makeløs tråd. Jeg visste faktisk ikke at krympefaget var så allsidig. Kanskje det også kan brukes som sjekketriks: "Blir du med og klemmer litt på flatstiften?" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.