Summer_dreams Startet 16.Desember.2018 Del på Facebook Startet 16.Desember.2018 Heisann. Har ett lite problem jeg håper folket her kan hjelpe med. Oljeslangen inn på turboen på en Ford sabb som lekker litt. Var slik da jeg kjøpte båten men vil prøve få det fikset nå da jeg ikke tør gi full pådrag på båten før det er fikset. Håper på svar. Mvh Tor Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Tja, hva med å prøve en av disse for å komme til? Muligens du må slipe litt av på utsiden... https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/verktoynokler/ringnokler/ringnokkelsett-132003/ Finner ikke det vi gamle kalte "klonøkkel" sånn i farten.... Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Prøv med en klonøkkel eller en kråkefot i riktig dim. Sjekk om det er mm eller tommer. Kan være tommer på turboen selv om det er mm på selve motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Ser ut for det vi gamle mekanikere kalte for klonøkkel ikke er dagens benevnelse.. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Selv om vi har blitt oppi åra Gudrun, så tror jeg både klo og kråke finnes i sortimentet enda... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Det var da en klønete konstruksjon. Ville prøvd nøkkelen fra BilXtra. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 (redigert) Kommer en til uten å demontere? Er åpningen stor nok på Bilekstra? Redigert 16.Desember.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Det ser ut fra bildet ut til å være forferdelig trangt. Vil nok tro at det blir ekstra skrujobb. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 16.Desember.2018 Del på Facebook Svart 16.Desember.2018 Enig med Hulda, på mine er dette løyst på denne måten. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Roger jo Svart 17.Desember.2018 Del på Facebook Svart 17.Desember.2018 (redigert) Jeg hadde ofret røret.kuttet det av, .da kommer du til med piper og får demontert og montert som hos @M/B Nordheim. Tess har det du trenger. Redigert 17.Desember.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
navid Svart 17.Desember.2018 Del på Facebook Svart 17.Desember.2018 Godt forslag, men hvordan vil du kappe røret på plass uten å få sagspon i olja? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Desember.2018 Del på Facebook Svart 17.Desember.2018 (redigert) Fort og galt løsning det ja. . Løsnet det i i andre enden mulig med hjelp av en meisel og hammer er det mulig å løsne mutteren. mulig en får tred på stjerne-nøkken da fra andre enden også. Redigert 17.Desember.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 17.Desember.2018 Del på Facebook Svart 17.Desember.2018 Det må da gå an å kutte og bøye til en nøkkel sånn at man får strammet til mutteren? Evt snakke med et Ford verksted. De har garantert et verktøy som passer til denne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/B Nordheim Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 (redigert) Den einaste løysinga på dette som eg ser det er å bruke ein meisel og prøve bestemt dreie den med å slå nedover og med klokka. For å få den tett. Går ikkje det ville eg prøvd å løsne den på samme vis bare mot klokka, det er viktig å ikkje herpe mutteren så ein ikkje får innpå ein stjernenøkkel etterpå. Går ikkje dette så er det bare å kutte røret med ein rørkuttar, (får det billiig på BT) https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/rorkuttere/rorkutter-2000016948 , det einaste er at den krev eit stykke rett rør.....dei dyrare trur eg ein kan kutte i rør i bøyg. https://www.billigvvs.no/Verktoey-VVS-verktoey-Roerkutter--Ridgid-65S-Roerkutter-til-rustfri-staal-roer-6-65-mm-med-X-CEL-funksjoner-1022811.html?gclid=CjwKCAiA9efgBRAYEiwAUT-jtHcgunKtci-hjiCCKclpTMM2B8xJYYiWc6D64v8to3lzguy-Ep_k7xoCEW0QAvD_BwE, Ein dyrare smekrare versjon. Slik det er på mine motorar, så er det ei kraging og mutter på innsida av kragen igjen mot motoren, løsne oljerøret der først, så kuttar ein der bøygen går nedover mot motor så er ein sikker på ikkje å få spon i turbo, etterpå er det bare å tre innpå ein nøkkel og løsne. Passar ein på å ha nok lengde på røret er det bare å sølvlodde på ein banjo og kjøpe forlengar, banjoskrue og kobbarpakningar....og vips ...ferdig:) PS: husk ta av røret og gjera det reint før montering. Redigert 19.Desember.2018 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Gudrun Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Her er rådet fra Mike hos Lancing Marine UK etter å ha sett bildet og fått gjengitt problemet: "A split ring spanner" Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Her må du løsne klemringen å trekke kompressordelen ut fra turbinhuset. Sitér dette innlegget Link to post
sjarlatan Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Det du trenger er en flare nut socket https://www.google.com/search?q=flare+nut+socket&client=ms-android-sonymobile-rev1&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjYtYKjha7fAhVFGCwKHQXdCBcQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=360&bih=592#imgrc=pqdY1drzL4IKAM Finnes i en del forskjellige lenger og fasonger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Brukte bøkkeltypen offshore, suverene. Husket ikke navnet på dem. Sitér dette innlegget Link to post
sjarlatan Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 (redigert) Det ser ut til at Biltema har piper som burde passe. Fra 12-19 mm. Link: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/dobbelkoningsverktoy/spesialpiper-ror-12-8-stk-2000034151 Redigert 20.Desember.2018 av sjarlatan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.