Jump to content

Langtur Norge til Middelhavet

Herwaplast

Recommended Posts

Heisann. Vi er to stk som holder på å planlegge ett seilas fra Norge til Middelhavet hvor vi skal kaste loss sensommeren 2019. Vi har ett ca tidsperspektiv på 1 år, dette er inkludert hjemturen.
Båten er en Albin Ballad 30 fots havseiler fra 1975 med en dieselgjerrig Volvo Penta fra 1980 tallet. Bruker vel rundt 1,5 liter i timen på full gass?
Båten ble kjøpt for 55 000kr brukt og er i god stand mtp alder. Motor virker også til å være i god stand mtp alder.

Ingen av oss har noensinne vært på en slik langtur og kan ikke skryte på oss noe mer enn grunnleggende seilekunnskaper og seiling innenfor sørøstkysten av Norge. Vi skal melde oss på navigasjonskurs og seilekurs nå i vinter for å få litt mer kjøtt på bena. Planen er å besøke hvert land nedover kysten. Vi har ikke noe tids-skjema å følge da vi kommer til å bruke mer tid på steder vi finner interessante og mindre tid på uinteressante steder. Planen er Norge - Sverige - Danmark - Tyskland - Nederland - Belgia - London - Irland - Frankrike - Spania - Portugal - Italia - Kroatia - Hellas.

Jeg har derfor noen spørsmål til noen som har seilt en lignende rute før eller har erfaring med turseiling.

1.
Jeg lurer på hvor mye penger man kan beregne på å bruke på denne turen SETT BORT I FRA bufferkonto for ting som kan gå i stykker på båten.
Altså dieselbruk, olje, bensin til påhenger, mat, havneutgifter, Er det utgifter for å komme inn i ett land? Passeringer i kanaler osv.
Er det noen her som kan svare på dette som har seilt noenlunde lik rute før?
Vi er som sagt to menn, vi skal leve på ett lavbudsjett. Altså vi kjøper billig mat i matbutikker og lager det om bord på båten. Lite restaurantbesøk, mye fisking.
Vi skal investere i solcellepaneler og landstrøm i vinter. Vi har bestemt oss for å ha internett i båten. Jeg forstår at dette er veldig personavhengig, hvor mye luksus man ønsker å unne seg osv men håper på at noen kan gi ett ca svar :)

2.
Hvor mye er det lurt å ha i buffer i tilfelle ting på båten går i stykker? Motordeler, seil, elektronisk utstyr osv? Jeg forstår at man burde ha en del, men må være realistisk i forhold til hvor mye båten er verdt osv. Vi har i tillegg til innenbordsmotor festebrakett for utenbordsmotor og utenbordsmotor vis motor skulle havarere på upassende tid.

3.
Hva er lurt å ha med av sikkerhetsutstyr? Noen ting som vi har bestemt skal være med;
Livflåte
Nødpeilesender
VHF, håndholdt og stasjonær med ekstra antenner.
Grabbag; Jeg er litt usikker på hva denne burde innehold?
Førstehjelps bag m medisiner. Denne er i orden da jeg jobber som sertifisert ambulansearbeider og har god kunnskap til sykdom, skader og hva som trengs å ha med.
Nødbluss, røyk osv..
Er det vanlig å ha med ekstra seil? Vi har storseil, rulleforseil og Gennaker. 1 stk av hver.
Er overlevelsesdrakt noe som er vanlig å ha med? Og er denne komfortabel nok til å seile i under ruskevær fremfor kjeledress med flyteelementer?
Er det noe mer som er lurt å ha med?

4.
Hva må man ha av personforsikringer i tilfelle sykdom, skade, sykehusopphold i utlandet? Er dette reiseforsikring på lik linje som vis man skulle flydd til utlandet?
Båten er forsikret med full kasko.

Blir veldig glad for tips og anbefalinger på steder, ting å gjøre, seilerute, årstid å reise på (planen er å dra fra Norge sensommeren 2019).
Håper på tilbakemeldinger På forhånd takk.

Med vennlig hilsen optimistisk skogskaptein.

Penger er veldig individuelt, så der vil jeg ikke si så mye. Men er dere på budsjett, sky havner som pesten. Det er dyrt, og vil ta mye av budsjettet. Det finnes mange bra ankringer (og noen steder finnes ingen). Men ett godt anker og god kjetting er innbetalt på kort tid. 15 kg Rocna og 50 meter 8 mm kjetting ville jeg ikke reist uten (har ikke Rocna selv, men har brukt det endel, og skulle gjerne ha byttet hadde det vært fysisk mulig). 

Ett gammelt jungelord er at Biskaya skal krysses før 1 september. Spesielt i så liten og saktegående båt er det viktig, for å få en bra værluke. Begynn allerede nå å studere vær slik at dere kan vurdere når dere skal ligge stille. Windy.com er min gratisfavoritt. 

Skal dere innom Irland vil jeg si seilt til skotland og ta calidonen kanalen inn i irskeskjøen. Rett til LA Corona / Bayonna fra Irland /Sør-England. Jeg trives best fra Spania og sydover når høsten kommer. 

Gå på bilbliioateket og lån bøker om jordomseiling. De første kapitlene er alltid relevant, forberedelser og turen ned til Lisboa. 

Jeg anbefaler dere virkelig å ta turen. Har seilt nedover kysten der noen ganger, og vet at det blir flere turer. Ulempen er at svenskekysten, Sørlandet og Danmark blir veldig kjedelig etterpå, 

1. Jeg tror det kan være lurt å regne med minst 10.000,- pr. mnd. 

2. Ett halvt årsbudsjett.

2. Høres ut som dere er godt dekket. Del gjerne med oss hva din førstehjelps bag består av. Du trenger ikke overlevelse drakt, men reservedeler til båt og motor er ok ha. 

4. Innenfor EU er du dekket med helsetrygdekortet og får samme dekning som lokale borgere ved akutt skade. Du trenger ansvarsforsikring for å legge til i de fleste havner. Kasko er ikke nødvendig og dyrt. 

Når det gjelder ruten så jeg nyskjerrig, hvordan skal du rekke å seile hele denne rute  på ett år? London og Irland, igjen hvor går ruten? Om dere skal helt til Kroatia og tilbake på et år så har dere mye å gjøre fremover. De fleste er enige om at det er mulig å seile i middelhavet på vinteren, men det er krevende og derfor ikke så mange som gjør det. Uansett morsom plan og fortell gjerne mer om ruten dere ser for dere og hva som er inspirasjonen.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Eureka skrev for 4 timer siden:

Det var et par som hadde jordomseiling i en Comfort30, som er en ganske lik båt. Tror den het Milla, og de hadde egen blogg. 

Tåler budsjettet ny dieselmotor om vp’n ryker før turen starter, eller ryker turen da? 

Skal få det til å gå rundt men håper jeg slipper det. Da blir det isåfall en brukt motor til erstatning. Takk for tips, jeg skal lete litt etter den bloggen! Tusen Takk for svar/tips!

Barbaria skrev 26 minutter siden:

1. Jeg tror det kan være lurt å regne med minst 10.000,- pr. mnd. 

2. Ett halvt årsbudsjett.

2. Høres ut som dere er godt dekket. Del gjerne med oss hva din førstehjelps bag består av. Du trenger ikke overlevelse drakt, men reservedeler til båt og motor er ok ha. 

4. Innenfor EU er du dekket med helsetrygdekortet og får samme dekning som lokale borgere ved akutt skade. Du trenger ansvarsforsikring for å legge til i de fleste havner. Kasko er ikke nødvendig og dyrt. 

Når det gjelder ruten så jeg nyskjerrig, hvordan skal du rekke å seile hele denne rute  på ett år? London og Irland, igjen hvor går ruten? Om dere skal helt til Kroatia og tilbake på et år så har dere mye å gjøre fremover. De fleste er enige om at det er mulig å seile i middelhavet på vinteren, men det er krevende og derfor ikke så mange som gjør det. Uansett morsom plan og fortell gjerne mer om ruten dere ser for dere og hva som er inspirasjonen.

Tusen takk for godt svar, har mye å jobbe med på planen nå.
Som sagt, dette er bare en "grovplan". Jeg har lite peiling på hvor lang tid turen kommer til å ta, mulig at vi kommer til å bruke lengere tid enn et år vis det er behov for det. Alt er avhengig av hvor langt pengene strekker, tid har jeg nok av da alt hjemme blir satt til sides.
Kommer til å finne en mer nøyaktig rute etter hvert, må bare få tak i litt tips og kloke tanker av andre som har gjort noe slikt før da dette er ett ukjent felt for oss. Skal definitivt ty til noen bøker om jordomseiling.

Inspirasjonen til å gjøre noe slikt er en stor drøm om å seile, være fri, utforske ny kultur, nye land, mennesker, mat osv. Er veldig lei av dette "a4" livet hvor jobb, trening og høy prestasjon er i fokus fremfor det å faktisk være lykkelig, leve fra dag til dag, følge drømmer og tørre å leve litt annerledes liv enn hva samfunnets normer og regler tillater. 

Deler gladelig hva jeg kommer til å ha med av førstehjelp..  Mye av dette stilles det mye krav til osv osv .. beste er å høre med en lege som er god på akuttmedisin.

Oksygen - Behandling av astma, pustevansker, anafylaksi(allergi), vann i lunger ,nærdrukning osv. Alt relatert til pustevansker. Kreves bæretillatelse og merking. (lite sannsynlig at det er behov for å bruke dette)
Bandasjer - stoppe blødninger.
Selvklebende bandasjer - kompresjon av sprikende kutt/sår.
Fuktige bandasjer - til behandling av brannskader (veldig aktuelt mtp spritapparater, bensin, propan osv.)
Tourniqet - stoppe store blødninger ved amputasjoner/nær amputasjoner (lite sannsynlig at det er behov)
Sysaker og strips - Sy større sprikende kutt.
Sprøyter - intravenøs og intramuskulær bruk.
Sølvfolie - ved alvorlig nedkjøling.
Utstyr til rensing og behandling av mindre sår - sterilt vann, saks, plaster, små kompresser, tape, pinsett osv.
Sårsalver mot små betennelser.
Aloverasalve mot mindre smertefulle sår.

Når det kommer til medisiner så kan jeg se for meg at det er aktuelt å ha med;

Aspirin - Koldbrann, hodepine og blodpropper.
Paracet og ibux - Hodepine, smerter ved brudd, magesmerter, feber osv. 
Diclofenac - Ryggsmerter, steinsmerter osv.
Metroclopramid/Afipran - Kvalme
Postafen - Sjøsyke
Morfin - Behandling av sterke smerter ved alvorlige skader, nyrestein osv. Sterk smertelindring(Veldig potent og farlig medikament, lite sannsynlig for at det blir brukt men man angrer ikke på at man har det med vis man skader seg skikkelig langt fra hjelp)
Lidokain/Prilokain - Bedøvende salve ved mindre brannskader.
Adrenalin - For behandling av alvorlig allergisk reaksjon, dette kan fort forekomme når man besøker nye steder og smaker ny mat. Og det kan også brukes til behandling av alvorlig astma.(Adrenalin er veldig potent og farlig medikament)
Ventoline/Salbutamol og Flutide - Behandling av mindre pustevansker/Astma.
Deksklofenderamin(eller andre antihistaminer) - Langtidsvirkende medikament mot allergi.
Natriumklorid - Væskebehandling ved alvorlige infeksjoner, allergier, feber osv.
Bredspekteret antibiotika som for eksempel; Cefotaxim - Til behandling av alvorlige infeksjoner, matforgiftninger, sår osv.

Er man eldre så kan det være greit å ha med andre medisiner mot hjerte/kar problemer i tillegg.

Beklager mye ukjente ord men håper du fikk en grei forklaring på hva som er greit å ha med til skader og sykdom som kan forekomme på sjøen, mulig jeg har glemt noe også.

Synes det står respekt av at folk virkelig satser på drømmen sin!   Skulle jeg gjenomført noe sånt ville jeg for det første forsikret meg om at skuta var i tipp topp stand og gjerne overhalt motoren! vært sikker på at dieselfilteropplegg hadde vært tilfredstillende for Uvær/langtur/ymse dieselkvalitet!  Ville hatt sikkelig radiokomunikasjon. Nødpeilesender Redningsdrakter og sikkelig redningsflåte. Men det aller viktigste er å kunne tolke vær og vinnd og systemene der man skal ferdes! Les dere opp på seilingsruter!   Prøv skuta hjemme i ruskevær først!

Ellers er det bare å komme med tekniske spørsmål her på BP! Her er det mange med bra kunskap som kan komme med gode svar!

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for det, veldig hyggelig å høre. Mye støtte fra familie og venner hjelper også. Det er en liten psykisk barriere å si opp jobb, bil, hus etc. Men drømmer er til for å følges, vi har ikke evig tid på denne jorda. 

Takk for tips. Kommer til å gå over motor slik at alt er i topp stand og at jeg har med alt av ekstra deler så får vi satse på at han banker og slår noen år til. Spylte ren tank og byttet drivstoffslanger i sommer. Fikk dieseldyr i tanken og full motorstopp utpå, det var en lærerik og skremmende opplevelse. 

Mange med gode råd og god erfaring her, har

fått besvart mange spørsmål. 

S/Y Emma skrev On 19.12.2018 at 23.22:

Lykke til! Dette går helt sikkert bra ?

Det er jo stort sett kystseilas hele veien, og mulig å få fikset problemer underveis.

Ja, det er det. Det var også tanken, seiling langs kysten. Blir vel Biscaya som blir den lengste overfarten. Tusen takk ?

Herwaplast skrev On 16.12.2018 at 19.11:

Inspirasjonen til å gjøre noe slikt er en stor drøm om å seile, være fri, utforske ny kultur, nye land, mennesker, mat osv. Er veldig lei av dette "a4" livet hvor jobb, trening og høy prestasjon er i fokus fremfor det å faktisk være lykkelig, leve fra dag til dag, følge drømmer og tørre å leve litt annerledes liv enn hva samfunnets normer og regler tillater. 

Jeg tror du vil finne mange som har samme tanker som deg når du er ute. Det er fort gjort å bytte bort friheten med behageligheten i form av store lån i dag. Skal du være seilboms på heltid må du passe på utgiftene, det krever litt trening og ikke noe du gjør over natta om du er vant til «behageligheten» i bankens favn. 

Som sagt, dette er bare en "grovplan". Jeg har lite peiling på hvor lang tid turen kommer til å ta, mulig at vi kommer til å bruke lengere tid enn et år vis det er behov for det.

Jeg ville fokusert mye på «å være tilstede» på turen enn antall nautiske mil. Trives man en plass så blir der til lysten driver deg videre. Noen har seilt opp i elven i Guadiana ankret opp og blitt der i 10 år, det må kalles lette planer :thumbsup:

Deler gladelig hva jeg kommer til å ha med av førstehjelp.

Takk for fin liste :thumbsup:

Vedlagte liste har jeg knabbet av en blogg og modifisert litt, jeg husker dessverre ikke hvilken. Listen er omstendig og rådføring med lege viktig selv om matrosen er sykepleier. Tanken er å ha så mye som mulig ombord om uhellet skulle være ute. Vi har FG skap ombord.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nS2m6whkTr1QrV9lZWctzNWE7ZrkF2ES5R7fscGiSjM

Barbaria skrev 42 minutter siden:

.....Listen er omstendig og rådføring med lege viktig selv om matrosen er sykepleier.......

Hos meg er det kokken som er sykepleier.....det er godt att de har dobble roller ombord.:smiley:

da jeg gikk på sjøbefalskolen i Gøteborg, anbefalte de denne boken fra Haukeland

https://www.adlibris.com/se/bok/medisin-ombord-9788245001945

med tilhørende DVD

https://helse-bergen.no/avdelinger/yrkesmedisinsk-avdeling/norsk-senter-for-maritim-medisin-og-dykkemedisin/forstehjelp-til-sjos

fikk også tips om gratisversjoner ambulanssjukvård typ denne

http://www2.vgregion.se/upload/PKMC/BR VGR 2016 rev 2016.12.30.pdf

S/Y Gunga Din

Absolut Gunga matrosen har ansvaret for alt ombord bortsett fra roret :yesnod:.

Sist vi kjørte på en tømmerstokk utenfor Emden så fikk matrosen høre det i glatte lag, selv om hun stod i byssa å lagde lunch.

Det må vel være mulig å holde noe utkikk fra kjøket også ??

Her er en fullstendig liste over matrosen ansvar:

1. Alt byssearbeid 
  2. Alt som henger på ripa, fendere, klær eller mennesker
  3. All mat
  4. Holde øl kaldt 
  5. Alle klær 
  6. Holde orden på alle tau og rep
  7. All utkikk
  8. Været 
  9. Alle kart
  10. Hvor vi er 
  11. All slusing 
  12. All kommunikasjon
  13. At bunnen ikke treffer oss
  14. Og ikke minst og holde kapteinen glad med skryt og trøst hvis noe skulle gå galt.

Barbaria skrev On 23.12.2018 at 12.30:

Jeg tror du vil finne mange som har samme tanker som deg når du er ute. Det er fort gjort å bytte bort friheten med behageligheten i form av store lån i dag. Skal du være seilboms på heltid må du passe på utgiftene, det krever litt trening og ikke noe du gjør over natta om du er vant til «behageligheten» i bankens favn. 

Jeg ville fokusert mye på «å være tilstede» på turen enn antall nautiske mil. Trives man en plass så blir der til lysten driver deg videre. Noen har seilt opp i elven i Guadiana ankret opp og blitt der i 10 år, det må kalles lette planer :thumbsup:

Takk for fin liste :thumbsup:

Vedlagte liste har jeg knabbet av en blogg og modifisert litt, jeg husker dessverre ikke hvilken. Listen er omstendig og rådføring med lege viktig selv om matrosen er sykepleier. Tanken er å ha så mye som mulig ombord om uhellet skulle være ute. Vi har FG skap ombord.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nS2m6whkTr1QrV9lZWctzNWE7ZrkF2ES5R7fscGiSjM

Jeg håper på å finne noen likesinnede underveis ja. Jeg har kun 1 mill i lån.. dette er med hus og båt. Dette er eneste grunnen til at jeg har mulighet til å reise sånn, altså lite lån. Glad for å ikke ha druknet meg i gjeld og heller leve litt "enklere" for å gjøre det man har lyst til. 

Kommer absolutt til å være der jeg trives ja og se fra dag til dag. 

Bare hyggelig. Jada, er alltid greit å "ringe en venn" som jeg kaller det å forhøre seg. Ihvertfall vis man ikke kjenner til medikamentet og usikker rundt symptomer. Men last gjerne ned felleskatalogen. Der har du absolutt all info angående hvert medikament. Plutselig er det sykepleiern som har feberfantasier og kramper.

Så ut som en veldig fin liste du hadde link til der! Der kan man spare seg for mange uønskede sykehusbesøk i utlandet. Mye uønskede sykdommer og bakterier på sykehus i andre land. 

Takk igjen og God jul ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...