Jump to content

Simrad NX45 - hvordan vise rett kartutsnitt?


Vaagen

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt ny båt (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=109391360), og på den er der en eldre Simrad NX45 plotter/ekkolodd-kombo. Jeg sliter med å forstå hvordan plotteren virker på helt basis nivå, og får ikke så god hjelp av manualen heller (https://www.manualslib.com/manual/381611/Simrad-Nx40.html?page=3#manual). Jeg sliter rett og slett med å få båten til forbli i kartbildet. Plotteren finner rett posisjon (angis i som LAT og LON i vinduet), men selve kartet stiller seg ikke inn på den posisjonen. Noen som har/har hatt tilsvarende plotter og vet hva grunninnstillingen bør være for at båten skal vise i kartet / plotter skal vise rett kartutsnitt ved normal gange?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Avviser ingenting, men korrekt posisjon vises som LAT/LON, sammen med rett fart i toppen av displayet. Hvis jeg styrer kartet manuelt dit båten er, vises den også korrekt, så for meg virker det som om det er noe annet som er problemet.

 

Er det noen som har slik plotter? Skal det bare være å skru på, så ligger båten og dupper midt i kartet på bildet, eller er det noe en må trykke på, for å få til det?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Supert:-)

Antar at kartene på denne er fra den var ny. Noen som vet om det går an å få nye kart til den, og om det er regningssvarende?

 

Edit: ser at Jeppesen tilbyr oppdatering av eksisterende brikke. Prisen er til å leve med (men avhenger av hvor stort område du har kart for). Skal teste plotteren litt, og hvis den ellers virker tilfredsstillende, er det aktuelt å oppgradere kart.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...