widert Startet 19.Desember.2018 Del på Facebook Startet 19.Desember.2018 Har en 23 fot båt som totalt veier ca 1450 kg. Tenker på å kjøpe meg en opplagshenger uten bremser og dra denne opp på, men er litt bekymret for vekt. Bilen jeg disponerer er en gammel Nissan Trail med 4 -hjuls trekk, er denne tilstrekkelig til å trekke båt med henger rundt på en til tider sliten grusvei som både er bratt og humpete? Tom Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Har selv nissan x-trail. Denne kan lovlig trekke 2 tonn. Bilen trekker bra (kjenner kun til dci utgaven) men har litt høy utveksling på 1ste giret. Med mindre du har automat da? Trakk min 20foter opp med denne, men gikk hardt utover clutchen. Blir traktoren neste gang! Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Det vil gå helt fint med den bilen, bare pass på å sikre båten godt og husk at humper belaster hjul/nav på hengeren ekstra. Sen er det ikke lovlig med opplagsvogn på offentlig vei, men det vet du sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 (redigert) Jeg hadde en Landrover Freelander, som kan sammenlignes med din bil på størrelse og vekt. Den kunne lovlig dra 2000 kg og hadde ingen problem med å dra min 23 fots båt og henger med totalvekt på 2300 kg. Jeg har ikke noe erfaring med X-trail, men jeg tror det burde være harmløst å dra 1800 kg med den. Redigert 19.Desember.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Henger uten brems er uforsvarlig og dyrt,mista min med 150hk disel motor Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Det er snakk om opplagshenger, da er det ikke meninga å kjøre på veg i noe hastighet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tilplan Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 X-trail med automat kan ha sørgelig lav hengervekt. Vet ikke om det gjelder alle, men den jeg har lånt hadde cvt-girkasse og maks henger under et tonn. Vet at eier jevnlig har trekt gravemaskin på nesten to tonn med den, så bilen klarer det nok. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Her er det nok ikkje snakk om å trekke lovlig uansett. Største utfordringen her er vel og få båten utav vannet. Til det vil eg si en x trail med manuell kasse IKKJE er egnet til da den er alt for høyt giret. Såpass tung båt ville eg kun tatt opp med automat, eller bil med lavserie. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Har en X-Trail 4WD Bensin som jeg har dratt en del henger med. Alt for høy utveksling i reversen. Sliter clutch som bare F med henger i revers. Måtte bytte clutch på min, noe som kostet ikke mindre enn 18.000,- Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Lavgir er det som er viktig å ha. Dro regelmessig opp en 23.5 foter på stor henger. Totalvek ca 3000kg + med en jeep med lavgir. Aldri noe problem og krevde som regel på litt høy tomgang bare for å få båten opp. Uten lavgir må du nok jobbe litt mer Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.Desember.2018 Del på Facebook Svart 19.Desember.2018 Som de fleste skriver så er det å få den ut av vannet som er utfordring. Lenge siden jeg kjørte xtrail men husker også at første giret var noe høyt, som gjør båtopptak vanskelig. Det blir nok litt sviddlukt. husk også å ikke kjøre så fort uten bremser. Kan fort skjære seg. hvilken båt? Synes 23 fot og 1450 kg hørtes noe lite ut. Men det kan så klart stemme med en lett type båt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
widert Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Takk for svar, må innrømme at jeg stadig nok er usikker. Båten (en Nordkapp 705 Enduro) skal kun kjøres på en øy så derfor opplagshenger. Utfordringen blir nok å få den opp av vannet samt opp første bakken som til tider er bratt... Bilen har diesel motor og manuelt gir. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 20.Desember.2018 Del på Facebook Svart 20.Desember.2018 Nå vet eg ikkje hvilken modell bilen er, men dci utgaven er veldig sterk, og bakker er nok ingen problem. Problemet er å få den utav vannet da 1ste gir er alt for høyt til dette. Tar nok knekken på clutchen rimelig kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.