SES_71 Startet 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2018 Hei Ville bare dele med alle her og advare mot dårlig produkt som blir markedsført av Maritim som "proff kvalitet " , dette er Wexco vindusvisker motor . Jeg kjøpte denne hos maritim og denne sluttet å virke etter ca 4 år , en klar reklamasjon trodde jeg . Det viser seg at denne "PROFF " kvaliteten bare har 2 års reklamasjon rett !! : utklipp fra mail fra Maritim Oslo her : På et produkt som dette forholder vi oss til kjøpsloven og 2 års reklamasjon. Problemet med motor var ganske åpenbar med 2 av 3 børster som satt fast i holder , antagelig glemt løsnet etter montering av anker . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Ikke bra. Men da var det vel en enkel reparasjon da, bare å løse de to børstene? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SES_71 Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Ja kunne vært hadde det ikke vært for at børsene var utrolig sprø å pulveriserte seg når de ble forsøkt løsnet ? Redigert 20.Desember.2018 av SES_71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Børster var også brendt fast i plast som resultat av lys bue relatert til mangel på kontakt med anker i motor. Redigert 20.Desember.2018 av SES_71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Ja, det blir vel ofte sånn. Jeg har fått høre tidligere at varer under en viss pris kun har 2 års reklamasjonsrett. Om dette stemmer aner jeg ikke. Etter hva jeg kan se så er plasten I holderne smeltet? I alle fall den til høyre. Du skriver at de er glemt løsnet, har de en anordning for å festes? Det har jeg aldri vært borti før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 (redigert) index skrev 45 minutter siden: Ja, det blir vel ofte sånn. Jeg har fått høre tidligere at varer under en viss pris kun har 2 års reklamasjonsrett. Om dette stemmer aner jeg ikke. Det har ingen sammenheng med pris, men med forventet levetid. Hvis produktet har forventet levetid som er vesentlig lenger enn to år, så er reklamasjonstiden 5 år. Ville tro at en vindusviskermotor har en forventet levetid på mer enn to år... https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27 Redigert 21.Desember.2018 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Meget mulig. Dengang (for en del år siden) var argumentet at billigvarer under NOK 500,- ikke var beregnet til å vare mer enn 2 år. Ikke sikker på om dette holder vann, men jeg la ikke noe mer arbeid ned I det for en CD spiller til 499,-... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Hvis de henviser til kjøpsloven må du ha handlet som firma. Er du privatperson er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I kjøpsloven er det 2 år reklamasjonsrett som er hovedregel. Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Hei Sikkert sitt på det tørre Maritim når de henviser til kjøps lov på dette og 2 år.... , Bare veldig overasket over at de er villig til å sette sitt gode navn og rykte på spill for en slik fille sak, nå skal jeg jo si at opp til nå har jeg hatt god erfaring med Maritim selv om dette er 2 typen visker motor jeg kjøper akkurat der som det er feil på . Jeg kjøpte TMC motor før denne og den tok jammen fyr , da selv parkering ikke virket som den skulle , tenkte og prøve en Roca motor denne gangen så får vi se om det virker.... , Det morsomste av alt var at den som satt der opprinnelig ikke var defekt men bare veldig rusten etter å ha sitti der siden båten var ny i 1989 , det var American Borch . Index ; ja det er 2 små "ører " som holder ledning på børsten og med det børsten inne til du får skrudd ned ankeret i huset. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Artig patent! Da er det egentlig overraskende at den har virket I det hele tatt. Men det var veldig lite børstestøv på bildet, så da har det ikke vært mye kontakt nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Kallethekid skrev 1 time siden: Hvis de henviser til kjøpsloven må du ha handlet som firma. Er du privatperson er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I kjøpsloven er det 2 år reklamasjonsrett som er hovedregel. Og i forbrukerkjøpsloven er reklamasjonstiden 5 år, dersom varen har en forventet levetid vesentlig lengre enn 2 år. shipahoy har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Ja det er riktig, men det spiller ikke noen rolle hvis du har handlet som firma. Kan være greit å huske på hvis man for eksempel bruker en firmakonto for å få rabatt, som mange (ink meg selv) gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 SES_71 skrev On 21.12.2018 at 14.23: Hei Sikkert sitt på det tørre Maritim når de henviser til kjøps lov på dette og 2 år.... , Bare veldig overasket over at de er villig til å sette sitt gode navn og rykte på spill for en slik fille sak, nå skal jeg jo si at opp til nå har jeg hatt god erfaring med Maritim selv om dette er 2 typen visker motor jeg kjøper akkurat der som det er feil på . Jeg kjøpte TMC motor før denne og den tok jammen fyr , da selv parkering ikke virket som den skulle , tenkte og prøve en Roca motor denne gangen så får vi se om det virker.... , Det morsomste av alt var at den som satt der opprinnelig ikke var defekt men bare veldig rusten etter å ha sitti der siden båten var ny i 1989 , det var American Borch . Index ; ja det er 2 små "ører " som holder ledning på børsten og med det børsten inne til du får skrudd ned ankeret i huset. American Bosch er av betre kvalitet, men er diverre utsett for rust Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Kallethekid skrev On 22.12.2018 at 16.17: Ja det er riktig, men det spiller ikke noen rolle hvis du har handlet som firma. Kan være greit å huske på hvis man for eksempel bruker en firmakonto for å få rabatt, som mange (ink meg selv) gjør. Handler du som firma så gjelder ikke kjøpsloven. Denne gjelder kun som privatperson. Som firmakunder så er det garantien som produsent gir som gjelder. Reklamasjon er nesten ikke eksisterende på sånne kjøp. Jobbet tidligere for en elektro butikk å hadde en del hendelser hvor folk kjøpte PC på bedriften sin å forventet over 2 års garanti på produktet. Enkelte leverandører gav bare et halvt år garanti til bedrifter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Mr_Stian skrev 37 minutter siden: Handler du som firma så gjelder ikke kjøpsloven. Denne gjelder kun som privatperson. Som firmakunder så er det garantien som produsent gir som gjelder. Reklamasjon er nesten ikke eksisterende på sånne kjøp. Jobbet tidligere for en elektro butikk å hadde en del hendelser hvor folk kjøpte PC på bedriften sin å forventet over 2 års garanti på produktet. Enkelte leverandører gav bare et halvt år garanti til bedrifter. Dette er ikke riktig. Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom profesjonelle og forbrukerkjøpsloven for kjøp der den ene parten er forbruker. Garanti er en frivillig utfestelse som går utover reklamasjonsretten som er lovfestet. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Se der ja. Den var jeg ikke klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.