JUL
God morgen båtfolk! Dette blir en prosjektråd for ombygging av en Vestfjord 19 til elektrisk drift. Første del av tråden vil dreie seg om selve båten og riving/oppussing av denne før det på vårparten blir større fokus det elektriske fremdriftssystemet.
Jeg har ikke tidligere erfaring med Vestfjord 19 eller Torqeedo/eldrift så setter stor pris innspill?
Om båten
Båten er bygget i Tønsberg ved Vestfjord båtstøperi av Peder Jansen en gang på 1970 tallet. 1975 er byggeår opplyst av selger, men vet ikke om dette stemmer. Han hadde også opplyst om at båten var 20 fot, noe som ikke stemmer fordi det aldri ble bygget noen Vestfjord 20 (som jeg har funnet ut).
Fra båten var det tatt ut en B21/B23 Volvo motor. Jeg kjøpte båten uten motor, men med et Volvo Penta drev 280 som stod i båten. Har fått opplyst av Mulligan her på forumet at originaloppsettet for Vestfjord var med Mercruiser 135. Er det noen her som vet vekten på en slik motor, slik at jeg kan sammenligne det med veksten av elmotoren og batteriene?
Selger drev et flyttebyrå og hadde fått tak i båten fra et dødsbo. Han hadde fått opplyst at båten hadde stått på land i 10+ år, noe som kan stemme med at jeg har funnet en mynt og en idunflaske fra 1997 i båten. Fant også en dregg og en god mengde tau i båten, noe som kommer godt med.
Har hentet noe inspirasjon fra denne tråden på båtforumet der en annen Vestfjord ble totalrenovert. Her ble båten påbegynt i 2011 og kom på vannet i 2014. Målet mitt er å få båten på vannet til sommeren, så nivået til Twincam blir det nok ikke snakk om her. iallefall ikke første sesong.
Om fremdriftssystemet
Min originale tanke var å bruke motor og batterier fra kondemnerte elbiler til prosjektet. Det er den økonomisk mest fornuftige måten å gjøre et slik prosjekt på. Tilfeldigvis kom jeg over et Torqeedo system på Finn som lå ute for 65’ og senere nedsatt til 50’. Annonsen hadde løpt ut, men jeg kontaktet selger og det var fremdeles for salg. Litt tilfeldig, men fikk da et veldig godt system beregnet for båt for en billig penge.
Systemet er fra Torqeedo som er ledende på elmotorer og batterier i verden. De er mest kjent for sine små påhengere på 2-4 hk, men har også større varianter. Jeg har fått tak i en innenbordsmotor kalt Deep Blue på 55 kW. Dette tilsvarer omtrent 80 hk. Batteriene er tilsvarende som blir brukt i BMW i3 og består i dette settet av to moduler på 12 kwh som er kapslet for å tilfredsstille IP67.
Link til utgått Finn annonse https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=96971151