Jump to content

Prosjekt "vestfjord"


twincam

Recommended Posts

Etter å ha vært innom forumet engang tidligere i år og sett på flere prosjekt tråder bla "Fra skrot til Runabout alá Gatsby" ble lysten på ett båtprosjekt for stort,når det da dukket opp ett vrak av en Vestfjord 19 tilsalgs var det bare å slå til, første ønsket var ett skrog med slette sider men det ble det ikke.

Planene er å er å bygge opp dekk med trespant, kryssfiner og mahogny strips, en forstørret utgave "Runabout alá Gatsby" Har også fått noen ideer etter å ha kikket på web sidene til Nes Trebåtverksted.

Har ingen erfaring med epoxy osv,eller med båt overhode,så jeg håper å få noen innspill underveis med råd og rettledning.

Båten har alpha one drev og planene er at det må sitte ev V8 i forkant av dette.

Har noen bilder av prosjektet hittil

dsc_0003a.jpg

 

624.jpg

Her er ett par bilder av utgangspunktet, skroget var bra bortsett fra dørken som var vanntrukket den måtte fjernes samt skummet under, så dette må støpes nytt.

 

dsc_0387.jpg

 

dsc_0390.jpg

Etter at overbygget er fjernet og skroget er slipt ned, og det er sparklet 1 million små riper og sår

 

dsc_0397.jpg

Her er skroget grunnet med Biltema's epoxy primer, overraskende lett å slipe.

 

dsc_0001.jpg

dsc_0003.jpg

Lakkert med Biltema Polyuretan Offwhite, lakkostnad kr 518.-, det er ikke værst, vurderte lastebillakk men ettersom dette ville ha kostet kr 1000-1500 mer ble det Biltema sin lakk.Resultatet ble ikke så ille,lakken måtte tynnes med ca 50% tynner for å oppnå 19 DIN sek.

 

 

Tror ikke det skjer mye i nærmeste fremtid, men har planer om å starte med dekke/overbygget ettehvert håper da å få noen innspill på hvordan dette bør gjøres. Har tenkt å bruke kvistfri gran som spant men hvor tykk kryssfineer bør jeg bruke, tenkte på 9 mm eller er det bedre med 2 tynne lag???

Link to post
Share on other sites

Velkommen hit :cheers_wine: Herlig prosjekt!

 

Første spm fra publikumsiden er: Hva brukte du for påføring av lakk?

 

Mange strøk med grunning og lakk totalt?

 

Så meeeget bra ut! :thumbsup:

Skal følgest!

 

Lykke til :flag_bp:

Redigert av StianJunior (see edit history)

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Velkommen hit :cheers_wine: Herlig prosjekt!

 

Første spm fra publikumsiden er: Hva brukte du for påføring av lakk?

 

Mange strøk med grunning og lakk totalt?

 

Så meeeget bra ut! :thumbsup:

Skal følgest!

 

Lykke til :flag_bp:

 

Den ble sprøytet med 2 strøk med epoxyprimer og 2 strøk med lakk, brukte 2 mm lakkdyse for primer og 1,4 mm for lakken :smiley:

Hvis det er noen som har en V8 objekt liggenede tilsaslgs håper jeg de kan sende meg en Pm alt av interesse, alt kan repareres :rolleyes:

Fint hvis det også er noen som har noen fine linker til andre tilsvarende prosjekt at de poster disse,må prøve å tilegne meg litt mere kunnskap før jeg begynner på overbygget/dekke.

 

Her er en tegning fra Nes trebåtverksted med en veldig tiltalende dekk og vindskjerm

topsides.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det skjer ikke allverden her men noe er blitt gjort. Båten er snudd etter lakkering og det er blitt støpt inn ny forsterkning i kjølen, ser på forumet at det er blitt diskutert tidligere hva slags materiale som burde brukes til dette, ettersom tre var det som jeg hadde for hånd ble dette valgt,la også på 600 gr/m2 glassfiber i kjølen. Montert nye forsterkninger i kjølen disse ble laget i laminert finer som ble limt med epoxy, som gulv brukte jeg poppel finer som ble laminert på undersiden med polyester.Neste som skal gjøres er å støpe på 2 lag med 600gr glassfiber på gulvet,ser fram til å bli ferdig med gulvet og heller begynne på dekket.

dsc_0038.jpgdsc_0037.jpg

dsc_0041.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere prosjektet litt, har siden sist fått støpt gulv i båten brukte to lag med 600 gr/m2 duk, ble fornøyd med dette, og er glad det ikke er igjen mere støping med polyester.

Vidre er spantene osv til ovebygget fram limt, deler av sete konstruksjonen fram er limt og ovebygget over motoren er kommet så vidt igang.

Det som nå skal gjøres vidre er at setekonstruksjonen skal gjøres ferdig, dette må gjøres før jeg lager "spantene" langs siden, de skal være ca 25 cm brede og gå inn i båten bak fram setene.

Tenkte også å legge på duk i de fleste limpunktene samtidlig som jeg skal ha på epoxy på treverket.

Syens epoxy'n tørket litt tregt, bruker epoxy fra svas og blander 100:20 temperaturen ligger på ca 20 grader. Har også lest at epoxyen utvikler varme men dette har jeg ikke merket noe av, håper noen har synspunkter på dette.

Legger ved noen bilder. :smiley:

 

dsc_0117.jpg

 

dsc_0116.jpg

 

dsc_0115.jpg

 

dsc_0114.jpg

 

boat_brackets_002.jpg

Fant et støperi i Canada som kan støpe disse brakettene til vindskjermen foran til en fornuftig pris,de er støpt i aluminium og må slipes og poleres evt vidrebehandles.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Artig, lurer på om båten din har vært min en gang, sikkert ikke mange vestfjord 19 med navn balja

 

Da er det sikkert samme båt tror ikke det ble produsert veldig mange av de. Jeg vet ikke noe om historien til båten, vedkommende jeg kjøpte den av hadde nok aldri hatt den på vannet. Det positive med båten var at skroget var i veldig god befattning,resten ble kastet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg overtok båten av et annet medlem her inne i 1999 tror jeg det var, båten var da brukbar, men gikk varm ved belastning. det satt en 3l mercruiser i båten. Innredningen var også dårlig . så motor ble demontert for og finne årsak til varmgang, og innredning ble plukket ut for og bygges opp på nytt igjen,

Våren 2001 kjøpte jeg tomt, og prosjektet ble parkert. Husbygging tok over, og jeg bestemte meg for og selge prosjektet. den ble solg til en kar i hedmark tror jeg som så båten lå ved siden av svigerfars garasje i son, etter dette har jeg ikke sett den

uansett lykke til med prosjektet

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg overtok båten av et annet medlem her inne i 1999 tror jeg det var, båten var da brukbar, men gikk varm ved belastning. det satt en 3l mercruiser i båten. Innredningen var også dårlig . så motor ble demontert for og finne årsak til varmgang, og innredning ble plukket ut for og bygges opp på nytt igjen,

Våren 2001 kjøpte jeg tomt, og prosjektet ble parkert. Husbygging tok over, og jeg bestemte meg for og selge prosjektet. den ble solg til en kar i hedmark tror jeg som så båten lå ved siden av svigerfars garasje i son, etter dette har jeg ikke sett den

uansett lykke til med prosjektet

 

Hei

Jeg kjøpte den fra en kar litt sør for Lillehammer,og han nevnte at han hadde kjøpt den ved Son så det er nok samme båt

Jeg trodde nesten den hadde vært under vann men 10 år under åpen himmel setter også sine spor.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle oppdatere med noen bilder.Siden sist så har jeg påført epoxy og videre malt spantene i båten,fant ut at det var lurt å gjøre dette før jeg monterte fineren. Vidre er fineren på dekket foran montert, bruker 9mm poppel kryssfiner,påførte også epoxy på undersiden før den ble montert.

Tilslutt har jeg laget understellet til sofa'n bak.

Ser fram til å få limt kryssfiner på hele dekket og få trillet ut båten for å få ett bedre inntrykk av linjene,samt å få ryddet skikkelig opp. :smiley:

dsc_0150.jpg

dsc_0156.jpg

dsc_0158.jpg

dsc_0153.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har siden sist gjort ferdig åpningen og motorluka, vidre har jeg limt på ei tynn eikelist rundt "cockpit'n" for å skjule endeveden i kryssfinerplatene. Har også laget åpninger og lokk i bakveggen på kassene for framsetene for å få noe skap plass. Ellers er motorrommet og framdelen lakkert.

Inv.skal jeg kun beise finerplatene, men er litt bekymret, pga etter noe sliping har platene blitt noe ujevne fargemessig.

Burde jeg også påføre epoxy inv. eller er det nok å legge på ett x antall strøk lakk?

Er det noen som har erfaring med klarlakken fra biltema? tenker både på den 1 komp boat varnish og den 2 komp. polyurethane varnish.

 

dsc_0262.jpg

dsc_0261.jpg

dsc_0259.jpg

dsc_0256.jpg

dsc_0253.jpg

dsc_0249.jpg

dsc_0247.jpg

dsc_0246.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...