Jump to content

Prosjekt elbåt vestfjord 19 fra 1975

JUL

Recommended Posts

Skjermbilde.PNG.dfa99f6b76ba7ea008d57f39834971e0.PNG

God morgen båtfolk! Dette blir en prosjektråd for ombygging av en Vestfjord 19 til elektrisk drift. Første del av tråden vil dreie seg om selve båten og riving/oppussing av denne før det på vårparten blir større fokus det elektriske fremdriftssystemet.

Jeg har ikke tidligere erfaring med Vestfjord 19 eller Torqeedo/eldrift så setter stor pris innspill?

Om båten

Båten er bygget i Tønsberg ved Vestfjord båtstøperi av Peder Jansen en gang på 1970 tallet. 1975 er byggeår opplyst av selger, men vet ikke om dette stemmer. Han hadde også opplyst om at båten var 20 fot, noe som ikke stemmer fordi det aldri ble bygget noen Vestfjord 20 (som jeg har funnet ut).

Fra båten var det tatt ut en B21/B23 Volvo motor. Jeg kjøpte båten uten motor, men med et Volvo Penta drev 280 som stod i båten. Har fått opplyst av Mulligan her på forumet at originaloppsettet for Vestfjord var med Mercruiser 135. Er det noen her som vet vekten på en slik motor, slik at jeg kan sammenligne det med veksten av elmotoren og batteriene?

Selger drev et flyttebyrå og hadde fått tak i båten fra et dødsbo. Han hadde fått opplyst at båten hadde stått på land i 10+ år, noe som kan stemme med at jeg har funnet en mynt og en idunflaske fra 1997 i båten. Fant også en dregg og en god mengde tau i båten, noe som kommer godt med.

Har hentet noe inspirasjon fra denne tråden på båtforumet der en annen Vestfjord ble totalrenovert. Her ble båten påbegynt i 2011 og kom på vannet i 2014. Målet mitt er å få båten på vannet til sommeren, så nivået til Twincam blir det nok ikke snakk om her. iallefall ikke første sesong.

20181006_163412.jpg.573da6e1c8ab8b64fd47f8ad39d8e63c.jpg

20181006_153459.jpg.7a284a5808e47b90cdb5d94aad1ba7b1.jpg

Om fremdriftssystemet

Min originale tanke var å bruke motor og batterier fra kondemnerte elbiler til prosjektet. Det er den økonomisk mest fornuftige måten å gjøre et slik prosjekt på. Tilfeldigvis kom jeg over et Torqeedo system på Finn som lå ute for 65’ og senere nedsatt til 50’. Annonsen hadde løpt ut, men jeg kontaktet selger og det var fremdeles for salg. Litt tilfeldig, men fikk da et veldig godt system beregnet for båt for en billig penge.

Systemet er fra Torqeedo som er ledende på elmotorer og batterier i verden. De er mest kjent for sine små påhengere på 2-4 hk, men har også større varianter. Jeg har fått tak i en innenbordsmotor kalt Deep Blue på 55 kW. Dette tilsvarer omtrent 80 hk. Batteriene er tilsvarende som blir brukt i BMW i3 og består i dette settet av to moduler på 12 kwh som er kapslet for å tilfredsstille IP67.

Link til utgått Finn annonse https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=96971151

20181027_161639.jpg.24839b1ac28ab5c416b84ec6f5daf109.jpg

Redigert av JUL (see edit history)

Reserverer denne posten til en spørsmålslogg

Avklarte spørsmål

• Valg av båt: Vestfjord 19 fra 1975
  • Valg av fremdriftssystem: Torqeedo Deep Blue 55 kW og 2x12 kwh litium batterier
  • Rive eksisterende inventar? Ja, tanken var å beholde noe, men når først rivingen var i gang forsvant alt.
  • Nødvendig å fjerne skum i dobbeltbunn? Ja, det gjorde jeg også. Kommer oppdatering snart, tok en del bilder av rivearbeidet. Skal begynne på oppbyggingen på nyåret.

Uavklarte spørsmål

• Hva er anbefalt avstand mellom spanter i dobbeltbunnen? 50 cm, 75 cm eller 100 cm? Tykkelse på kryssfiner 9 mm ok?
  • Plassering av Batteriene i båten. To stk som veier 150 kg hver. Hvor vil det være hensiktsmessig å plassere disse? Bensintanken på denne båten var tidligere plassert helt i baugen og det kan tyde på at båten har godt av litt mer vekt fremme(?).
  • Hvordan få til koblingen mellom akselen på elmotoren og aksel på drevet? Jeg har ingen tidligere erfaring om dette.
  • Hvordan få koblet opp motor og batterisystemet? Selger mente at man her måtte ha en mann fra Torqeedo til å utføre dette, men jeg skulle gjerne lært meg dette for å bli tryggere på systemet samt å spare de pengene (15’). Vil også være relevant å kunne gjøre dette selv hvis jeg i fremtiden skal modifisere systemet eller bytte båt. Må kontakte Torqeedo om dette
JUL skrev 22 minutter siden:

Båten er bygget i Tønsberg ved Vestfjord båtstøperi av Peder Jansen en gang på 1970 tallet.

Båten er bygget på Føynland i Nøtterøy kommune ved Vestfjordens Båtbyggeri av Preben Jansen.

Båten kunne leveres bygget i mahogny eller GRP.

De som kjennetegner begge er at de er ekstremt lettplanende. Men også meget markant planingsterskel.

Med 135 Mercruiser (som var det eneste den ble levert med) gikk den som ei kule. Tviler vel litt på om 80 hk. får den over knekken.

Greenstar Marine har akkurat lansert Påhenger på 450hk og Duoprop. pris var ca 1000/per hk.  Batteripakken koster 500.000, så da sier det seg selv at det er mange år frem i tid før hvermansen kjøper dem

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev On 21.12.2018 at 10.28:

Har du tenkt å bruke mellomaksling å koble til drev? da må det kanskje reduksjon til også? hvilket turtall har den motoren?

Dette har jeg ikke avklart enda, jeg har satt det opp på lista over uavklarte spørsmål i andre innlegg. Tenkte i utgangspunktet å koble meg på drevet som står i båten nå (volvo penta 280). Motoren har et turtall på 1800 rpm.

Mulligan skrev On 21.12.2018 at 10.31:

Båten er bygget på Føynland i Nøtterøy kommune ved Vestfjordens Båtbyggeri av Preben Jansen.

Båten kunne leveres bygget i mahogny eller GRP.

De som kjennetegner begge er at de er ekstremt lettplanende. Men også meget markant planingsterskel.

Med 135 Mercruiser (som var det eneste den ble levert med) gikk den som ei kule. Tviler vel litt på om 80 hk. får den over knekken.

Det hadde vært gøy om det ble planing, men ser at det kan bli vanskelig. I utgangspunktet hadde jeg tenkt en sjekte, men fant ut at ingen sjekte kom inn i garasjen, så det måtte bli et planende skrog. Planing med batteridrift gir kun en 30 min brukstid mot 12 timer i lav fart.

larsern6 skrev On 21.12.2018 at 18.36:

I love it! Denne skal det følges med på :)

Fikk du dette til en veldig fordelaktig pris, eller har det blitt så billig nå? Hadde jo blitt skikkelig rekkevidde i en snekke med dette oppsettet.

Det er absolutt ikke blitt billig med slikt utstyr til båt enda. Jeg mener at prisene er hinsides når man skal ha noe batterielektrisk til båt. Jeg kjøpte oppsettet fra en på Finn som tidligere hadde drevet elbåt AS. Link til Finn annonse i første innlegg. Her er link til motoren https://www.torqeedo.com/en/products/inboards/deep-blue-40-80i-1800/M-3301-00.html 

Sammenlignet med hva jeg betalte er dette helt vilt. i tillegg kommer batteriet som de priser til rundt 150 000.

Man kan altså kjøpe en ny Nissan leaf og ta batterier og motor fra den. Da har man større batteri og motor, i tillegg får du med en bil på kjøpet. Kjøper man brukte batterier og motor fra elbiler kommer man langt med 50-100 tusen.

Båten kjøpte jeg for 5000

Mulligan skrev On 21.12.2018 at 10.31:

her vil det vel hjelpe på at el motoren har momentet helt fra bunn...?   

I tillegg vil nok trimflaps / smart tabs samt litt omtanke med vektfordeling hjelpe på

Ikke erfaring med Vestfjord 19 men har flere kompiser so har hatt 17 foteren.  De var også lettfrevne,  gikk jo helt fint med 40hk såvidt jeg husker, 27 knop ble det sagt (før gpsens tid så kan sikkert slå av etpar der for en kjenning) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det som er heilt sikkert er at med bare 1800 omdr og drev med utveksling på 2.15 som de små firerne fra volvo hadde så vil det slett ikkje gå noe meir enn 10 knop.Propellhastigheten blir alt for lav så motoren vil ikkje få noe å jobbe med slik.  Motoren har åpenbart greit med moment siden den gir så mange kw på så lavt turtall så et gir for å gire opp turtallet på drivakselen må til samt evt et drev med 1.61 eller aller helst et duoprop drev  alt etter hva som blir mest hensiktsmessig eller tilgjengelig av gir. Har ikkje akkurat regnet på det :wink:

Redigert av Cerberus (see edit history)
pipe skrev for 12 timer siden:

Kult prosjekt og ett hårete mål å få den ferdig til sommeren.
Skal ikke si det går men med innredningen også ute av båten så har du litt å henge fingrene i.
Uansett så syntes jeg slikt er moromt å følge med på så skal notere denne tråden

Det blir nok en testsesong dette for å se hva som funker og ikke. En gang må det testes uansett, så må få noe på plass til sommeren for test så får jeg heller ta utbedringer neste vinter.

ivar skrev for 9 timer siden:

her vil det vel hjelpe på at el motoren har momentet helt fra bunn...?   

I tillegg vil nok trimflaps / smart tabs samt litt omtanke med vektfordeling hjelpe på

Ikke erfaring med Vestfjord 19 men har flere kompiser so har hatt 17 foteren.  De var også lettfrevne,  gikk jo helt fint med 40hk såvidt jeg husker, 27 knop ble det sagt (før gpsens tid så kan sikkert slå av etpar der for en kjenning) 

Jeg står iallefall veldig fritt til å ha den vektfordeling jeg ønsker med tanke på plassering av batterier. Det er to batterier og de veier 150 kg hver.

Cerberus skrev for 9 timer siden:

Det som er heilt sikkert er at med bare 1800 omdr og drev med utveksling på 2.15 som de små firerne fra volvo hadde så vil det slett ikkje gå noe meir enn 10 knop.Propellhastigheten blir alt for lav så motoren vil ikkje få noe å jobbe med slik.  Motoren har åpenbart greit med moment siden den gir så mange kw på så lavt turtall så et gir for å gire opp turtallet på drivakselen må til samt evt et drev med 1.61 eller aller helst et duoprop drev  alt etter hva som blir mest hensiktsmessig eller tilgjengelig av gir. Har ikkje akkurat regnet på det :wink:

Tja, ja her er vi vel inne på et av kjernespørsmålene. Spesielt hvis planing skal være et alternativ. Jeg har ikke tenkt så mye på det enda. Det er ikke slik at drevet som står på båten nå må beholdes. Det ville nok vært mer hensiktsmessig med direkte drift slik at man fikk 1800 rpm ut på propellen. Ville da også vært mer effektivt og spart noe strøm(?).

Bårdp skrev 1 time siden:

Du har nokk fått en 4p motor som blir helt feil til dette prosjektet. Sjekk om du ikke kan få byttet den til en 2p den vil gi deg 3600 RPM noe som vil passe med effekten du har og drevet. 

Motorene leveres med 1200 og 1800 rpm for ikke planende og planende skrog fra Torqueedo. Da med direkte drift. Hvis jeg bruker drevet får jeg bare halvparten med utveksling på 2. altså 900 hvis jeg har skjønt dette riktig. Hadde motoren hatt færre poler og 3600 rpm hadde jeg fått 1800 ut med utveksling på 2. Jeg har da skjønt det som at 1800 rpm (eller mer?) er det jeg sikte på (for planing).

God jul folkens.

Cerberus: Du skriver at du ikke har regnet på dette, kan du sende meg til noen formelsider så kan jeg sitte å se litt på det mens ribba steker? 

Nå veit ikkje eg ka formel du var ute etter men om du veit det så finn du dei nok på nett. Og ikkje minst prislister og tilgjengelige gir som er hensiktmessig kontra drevutveksling.  Åkkesom .For å ta et eksempel på ca data:

Om motoren er 55kw på 1800 omdreininger så kan vi si den har knappe 300 nm . Om du da tar et gir på 1:2.5 så får du i teorien 4500/min og  ca 115 nm på utgående. Dette tilsvarer ganske greit på både turtall og kraft  en volvo firer på 80 hk. Om du da drar til med en 15" propell på drevet du har så sku farten ende opp på overkant av tjue knop . Om denne farten er realistisk på slik en ekvipasje med den effekten? tja det veit eg lite om da eg slett ikkje kjenner båten. Men et eksempel er det som ikkje skulle være så aaltfor  langt ifra.  Du får ta en titt på  hvordan torqeedo har gjort det. 

red- Direktedrift med fast aksling er det det beste mht tap.Går motoren begge veier ellr må du uansett ha et gir for revers?

Redigert av Cerberus (see edit history)
Bårdp skrev On 24.12.2018 at 12.03:

Blir jo mye leamikk og mye tap om du skal inn med en ekstra girkasse for og gire opp til rett turtall for drevet. Da må det nå være mye bedre å kjøpe en motor som gir rett turtall.

Hvor mange volt får du ut av batteripakkene?

Ja det virker unødvendig, det må være bedre å få det til direkte hvis 1800 rpm ut på propellaksling er nok. Noe det sannsynligvis skal være siden det er slik de leveres for planenede båter av Torqueedo. Slike motorer er hinsides dyre å kjøpe nye så det er ikke aktuelt å bytte motor. Torqueedo leverer heller ikke motorer med høyere turtall enn dette for innenbordsmotorene. Ut fra batteripakken er det 350 V. 400 V maks.

Cerberus skrev On 24.12.2018 at 13.24:

Nå veit ikkje eg ka formel du var ute etter men om du veit det så finn du dei nok på nett. Og ikkje minst prislister og tilgjengelige gir som er hensiktmessig kontra drevutveksling.  Åkkesom .For å ta et eksempel på ca data:

Om motoren er 55kw på 1800 omdreininger så kan vi si den har knappe 300 nm . Om du da tar et gir på 1:2.5 så får du i teorien 4500/min og  ca 115 nm på utgående. Dette tilsvarer ganske greit på både turtall og kraft  en volvo firer på 80 hk. Om du da drar til med en 15" propell på drevet du har så sku farten ende opp på overkant av tjue knop . Om denne farten er realistisk på slik en ekvipasje med den effekten? tja det veit eg lite om da eg slett ikkje kjenner båten. Men et eksempel er det som ikkje skulle være så aaltfor  langt ifra.  Du får ta en titt på  hvordan torqeedo har gjort det. 

red- Direktedrift med fast aksling er det det beste mht tap.Går motoren begge veier ellr må du uansett ha et gir for revers?

Takk for noen raske betraktninger. Jeg regner med at motor går begge veier.

Riving av dobbeltbunn med skum. Skummet var forholdsvis tørt til tross for at det har ligget i vann over flere år, vannet lå rundt skummet. Hadde kjøpt meg en elektrisk motorsag på Finn for 500. Veldig greit når man holder på inne i garsjen. Lager spanter og støper bunnen rett over nyttår tenker jeg.

Vann i dobbeltbunn

20181021_163333.jpg.52dee0311eae0a912f960eadcaef5b4e.jpg

Gikk fort unna med motorsag og brekkjern.

20181104_120259.jpg.1e48c1fb863e23af7925b679bc612f50.jpg

Kuttet noen cm fra kanten for å ha noe støpe på igjen. Også lurt for å ikke komme nær i bunn "bunnen" når man driver med motorsag. Gikk for det meste greit, men fikk en et lite hakk på siden etter litt overivrig bruk av sag.

20181104_122405.jpg.2b6263fac9c1db2bf308c72ea15dd30d.jpg

20181111_122112.jpg.6ef7cd50c3d5714420b5904f5e2dc6ac.jpg

20181104_135325.jpg.cf4cba5708e707d9ef0faa3da562926d.jpg

Om du seriekobler de to batteripakkene har du jo 700V det er fin spenning for å drive en standard industrimotor via en dc mata frekvensomformer/motordriv. En 2p Synerm motor på 65Kw vil da fint kunne gi deg opp mot 4000 RPM. En slik 65 Kw motor får du vel i en 200 bygge størrelse så det er jo ikke rare klumpen. Vil vel tro du får både motor og omformer for ca 50 båtlapper. Den du har kan du jo bare selge. 

Det er et alternativ, men jeg kjenner på at jeg ikke er allverdens lysten på det nå som jeg har et komplett system for hånden.

Men det å få til strak aksling er fort like mye jobb, da må jeg vel gjennom bunnen av båten på en måte? Da kan jeg ikke bruket drevet som står der i dag. Han som solgte pakken mente at det var en fordel med strak aksel siden man kunne tape 15% av effekten gjennom drevet. Altså likt som alternativ 2 i bilde under.

Det enkleste vil være å bruke eksisterende drev på båten, men da ser det ut som at alt håp om planende båt er ute av verden. For så vidt ikke noen katastrofe det heller da nesten all ferdsel blir i dorgefart uansett.

Litt usikker på hva jeg gjør. Støper igjen bunn nå etter nyttår så det er bare å komme med innspill :)

1541329569_Motortilpropellmetoder.PNG.b79a8d045471dd56063532280fed0bad.PNG

Her er et bilde av hvordan Torqeedo har satt det opp i sine båter:

724163927_Torqeedostrakaksel.PNG.24a5ee6b76050999851f3cbd67ba9e78.PNG

Får ikke dette med at strak aksling skulle være fordelaktig til å henge på greip. Det er jo en kjent sak at om en har to identiske bårer med strak aksling og drev. Vil den med drev oppnå høyere toppfart og ha et lavere drivstofforbruk. Dette faktum vil vel neppe endre seg om en går for elektromotor så her må det være noen som snakker mot bedre vitende. Men utrolig va folk kan få seg til å si for å få solgt noe.

Bårdp skrev 8 minutter siden:

Får ikke dette med at strak aksling skulle være fordelaktig til å henge på greip. Det er jo en kjent sak at om en har to identiske bårer med strak aksling og drev. Vil den med drev oppnå høyere toppfart og ha et lavere drivstofforbruk. Dette faktum vil vel neppe endre seg om en går for elektromotor så her må det være noen som snakker mot bedre vitende. Men utrolig va folk kan få seg til å si for å få solgt noe.

Er vel tapt effekt i giret som kommer inn her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...