Jump to content

Ny bruktbåt kjøpt feil stammelengde på motor

Jon-Kåre

Recommended Posts

Kjøpt ny bruktbåt hos forhandler 40 mil langer sør i landet. Byen sto på hænger og ble ikke prøvekjørt, når jeg igår satte den ut for prøvekjøring reagerte jeg på at den skuret/spant når jeg ga på. Måtte ta den rolig opp. Merket av på propellen før opptak idag for å se om det kunne være vulkaniseringen i propellen som var gåen men de sto på samme plass. Senket motoren og ser at kavitasjonsplaten er langt over bunnen8-9cm og motoren er senket sålangt ned som mulig. Dette må vel være grunnlag for heving av kjøpet hvis ikke forhandler fikser problemet? Er det så enkelt som å bytte undervannshuset? Motoren er en Evinrude E-etc 200HO

7F799B7B-BA06-4F3B-AFA1-EE02FAFAE77D.jpeg

577A13F9-7303-412C-943D-409B541D2BEA.jpeg

2C35BA11-F677-46BD-85F5-CD2977D04A25.jpeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

grattis med ny båt :) 
en slik? https://www.modestyboats.no/m22-bc

ser at de er litt raceinspirert , kan være at det er ment å være sånn for å tyne ut de siste knopene på topp, men til ditt mer all-round bruk så ser jeg for meg at et slik oppsett blir for ekstremt. Og at motoren bør ned minst 4-5 cm.  Høy montering krever også propell som er tilpasset dette 

enkleste fiks vil nok være å montere manuell lift som gir deg litt mer justeringsmulighet, samt at med motor flyttet litt bakover så tåler den litt høyere montering. Blir interessant å høre hva forhandler sier 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det vil være umulig å f.eks dra noen opp på vannski med denne, det spinner slik at man ikke får aks og vannsøylen bak ville treffe stakkaren som skal opp av vannet mitt i fleisen. Tenkte og på heis som en mulighet men synes motoren står lavt nok på hekken uten at jeg har fått studert hvordan det ser ut ved på oppbremsing. Vet ikke om det er noen sammenheng men syntes og at snuten gikk langt ned når jeg prøvekjørte. Ja riktig Ivar det er en Modesty 680 Bow Cruiser

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Helt feil å levere denne båten med motor med kort stamme. Skal helt tydelig være langstammet motor på denne båten.

De gamle Evinrudene kunne bygges om  fra kort til lang stamme. Det ble gjort ved at det ble satt inn et forlengelsesstykke over undervannshuset og det var forholdsvis dyrt. Vet ikke hvordan det stiller seg med disse nyere E-tec motorene.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Har ikke målt men mener du har rett der Ivar. Mener man må bytte  undervannshuset for å få xl stamme noe som jo er temmelig dyrt, 50 000,- bare for huset så kommer arbeidet i tillegg. Det rimeligste alternativet vil nok være en heis. Ser man får de med så lite setback som 10 cm. Er den hydraulisk tror jeg det vil funke. Fast så tror jeg motoren vil bli lav med fare for at hekkbølgen kommer opp i motoren. Vi får se hva forhandler kommer opp med av løsning. De virket iallefall ryddig og ordentlig

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Er den forleggeren til en e-etc, akslinger etc må vel og forlenges.trenger ikke å fyre meg opp, har sendt de en mail og regner med de svarer på den. Har ingen grunn til å tro noe annet

Jon-Kåre skrev 1 time siden:

Er den forleggeren til en e-etc, akslinger etc må vel og forlenges.trenger ikke å fyre meg opp, har sendt de en mail og regner med de svarer på den. Har ingen grunn til å tro noe annet

Aksling, "gearstang" og rør til kjøling måtte jeg forlenge da min ble bygd om  med en forlenger som vist på bildet til Timmeeh.

Motoren ble ganske klumpete med forlengerstykket påmontert, dessuten blir det mye mere mikk-makk inni der, i og med at all innmat også skjøtes. (Var i alle fall slik på de gamle motorene).

Timmeeh skrev 19 minutter siden:

Fant bare et tilfeldig bilde. Kjenner en som monterte en slik på en 200 vmax yamaha, det funket helt greit. Jeg personlig ser ikke på det som en optimal løsning, så hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å få byttet motor eller fått dekt full ombygging. 

Har de montert motoren selv uten å prøvekjørt båten? Det kan jo være en ærlig feil. 

Tror motoren har stått på når de har tatt båtene innbytte, jeg tror heller ikke de har hvert klar over dette selv om en av gutta på verkstedet sa at de hadde prøvet båten i sommer og den gikk godt. Hva han la i godt er jeg usikker på. Spruter vann og spinner hvis man drar litt på, fikkkunn trimmet ut 14% ved. Full fart før jeg merket at propellen begynte å miste taket

Det beste er jo at forhandleren rydder opp i dette for deg og monterer en motor med lengre stamme (XL?). Hvis ikke har jo @ivar allerede skissert en god løsning for deg. Men jeg tror egentlig ikke du trenger heis. Hvis du monterer motoren på en brakett slik at du får den lenger bakover, kan du samtidig jukse litt med høyden. Det burde holde. 

https://www.ravnsgarage.no/manuelle-lifter

Jeg fikk litt av samme utfordringen med motorhøyde på Dracoen som jeg bygde om til jolle. Motoren kom litt høyt, men på langt nær så høyt som du beskriver. Jeg mister ikke vannet på propellen under aksellerasjon. Det som var en stor spekulasjon under ombyggingen (med god hjelp bla. fra Ivar), var hvor høyt jeg skulle montere motoren. Jeg gikk for tommelfingerregelen om å løfte den 1:6 i forhold til setback fra akterspeilet. Det ble noe høyt, men så har jeg også "trimklossene" under forlengelseskassa som innvirker på vannstrømmen bak akterspeilet. Uansett, poenget mitt er at når du monterer en brakett som gjør at motoren kommer lenger bak, tåler den høyere montering enn om den er skrudd rett på speilet. 

Komodo skrev 13 minutter siden:

Det beste er jo at forhandleren rydder opp i dette for deg og monterer en motor med lengre stamme (XL?). Hvis ikke har jo @ivar allerede skissert en god løsning for deg. Men jeg tror egentlig ikke du trenger heis. Hvis du monterer motoren på en brakett slik at du får den lenger bakover, kan du samtidig jukse litt med høyden. Det burde holde. 

https://www.ravnsgarage.no/manuelle-lifter

Har gjort meg noe av de samme tankene men som tidligere nevnt synes jeg motoren står lavt på akterspeilet med tanke på hekkbølgen som kommer når man kommer ut av plan, med settback vil jo tyngden komme lengre bak. Bra å få innspill mens jeg venter på svar fra forhandler noe som jo kan ta sin tid i disse juletider. 

Det er en brukt båt med brukt motor somnok har hvert der siden båten var ny. 2011 modell på båt mens motor er 2010 ifølge båtregistret. Kjøpte begge som 2011 men det betyr vel lite. Motoren var vel laget i 2010 og solgt i 2011

Vet ikke å finne ut hvem tidligere eier er og har vel lite for seg uansett. Kan jo hende de trodde at slik var det, mulig de ikke brukte båten til vannlek og derfor kun tok den rolig opp i plan? Og/eller kanskje tidligere eier ikke hadde særlig båt erfaring og skjønte at baugen må trimmes opp for å få mindre våt flate når man planer. Som jeg nevnte i mitt andre innlegg i tråden syntes jeg snuten var langt ned  noe den jovial være når man ikke får trimmet ut motoren

Skal se etter når det blir lyst ute men ser umiddelbart ut som standard propellen som jeg hadde på Busteren, har ikke allverdens erfaring med propeller men kan endring av denne gi så store utslag vi har jo her en monteringshøyde som er opp imot 9cm over bunnen og ikke tåler mere ut trimming en 14%. På Busteren kunne jeg trimme ut rundt 50%

det kan gi ganske merkbare utslag ja, noen propeller gir mer baugløft også , slik at det ikke trengs like mye trim for å løfte skroget godt ut av vannet.  
Men tenker likevel at propellen må ned hos deg for det bruket jeg ser for meg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har jeg målt akterspeilet og fikk cirka 67 cm noe som vel tilsier xl stamme. Hvor måler jeg på motoren for å finne ut hva den er?

Havnet på 53 så da skulle det vel være lang stamme, ellers har jeg positiv dialog med forhandler og satser på en løsning i morgen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...