Jump to content

Ny bruktbåt kjøpt feil stammelengde på motor

Jon-Kåre

Recommended Posts

Måtte le litt når jeg leste utsagnet til tidligere eier: Har omsider fått tak i tidligere eier av båten.  Han har etter eget utsagn brukt båten slik den er. Han mener at det har betydning hvordan den lastes, med last foran spinner den lettere, men kjører et lite stykke med lite pådrag før man gir gass så tar den tak.  høres ut som han mangler litt erfaring   Heldigvis skjønner forhandler at slik skal det ikke være og det virker sålangt som om vi kan finne en brukbar løsning

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Da er saken løst ved at Cabo fritid Steinkjer kjøper en https://www.ravnsgarage.no/hyd-jack-plate-4-setback-hd-ultra-max-300-hp- med instrument og giver samt løfteøye for evinrude e-tec. Om dette ikke vil funke så skulle jeg tro at et salg av motor og denne heisen ville gi meg kapital til å kjøpe en motor med xl lengde. Men prøver med liften først. Veldig fornøyd med kunde behandlingen jeg har fått hos Cabo fritid og kan varmt anbefale de til andre som vurderer kjøp av båt eller annet de har https://www.cabo.no/cabo-fritid-steinkjer/

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Lang leveringstid på brakketen, fikk mail fra cabo fritid om at de hadde fått beskjed om at levering ikke ble før 30 januar. 

Stresser ikke så mye med det ogsjøsatte og kjørte ut til hytta idag, det jeg merket som jegog håper har en sammenheng med monteringshøyden av motor var at båten reagerte ekstremt tregt på kurs endring.

Jon-Kåre skrev On 29.12.2018 at 7.59:

Han har etter eget utsagn brukt båten slik den er. Han mener at det har betydning hvordan den lastes, med last foran spinner den lettere, men kjører et lite stykke med lite pådrag før man gir gass så tar den tak.  høres ut som han mangler litt erfaring   Heldigvis skjønner forhandler at slik skal det ikke være

.. og noen setter med vitende og vilje opp båtene på denne måten.   Men det er helst de som kun er ute etter maks fart fremfor alt annet. 

Blir interessant å høre hvordan ting oppfører seg med brakett. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 52 minutter siden:

.. og noen setter med vitende og vilje opp båtene på denne måten.   Men det er helst de som kun er ute etter maks fart fremfor alt annet. 

Blir interessant å høre hvordan ting oppfører seg med brakett. 

Det er jo når man setter de opp sånn, at de blir mest lekene :) 

ikke det beste for all around kjøring, men til sportslig kjøring så er det absolutt best

på båten på profilbildet mitt, så er motoren heisa såpass at kun 1 propellblad er i vannet.

har en Nordkapp 605 enduro med maks heisa 150etec som topper 52.7 (maks heising uten lift) det er jo 5knop fortere enn jeg ser andre her inne på forumet får

Redigert av Guest (see edit history)

Bra at det løste seg for deg! 

Jon-Kåre skrev On 29.12.2018 at 10.19:

Om dette ikke vil funke så skulle jeg tro at et salg av motor og denne heisen ville gi meg kapital til å kjøpe en motor med xl lengde.

Det fine med heis er jo at du kan justere inn ideell høyde til den aktuelle situasjon. Men et alternativ er jo allikevel å selge heis om motor, uten å montere, og gå rett på en XL motor. Da får du mindre leamikk, og en motor som er riktig til båten. 

Da har jeg hvert kjørende en tur på hytta og neste var veldig mangelfull styring, trodde først at dette kom av stammelengden. Gikk fint utover når været var stille og rolig, hjem igjen i frisk bris var heller knotete da det måtte rattes vilt for å få respons. Ser ut til at manglende hydrelikk olje er årsaken. Står ikke noe på pumpa så jeg vet ikke hvilke olje som skal til. Er vel bare å løsne opp bake for å se hva som kommer ut?

Lite hull å fylle i selv om jeg kunne dra ut en gummiforing slik at hullet er litt større en på bilde

D69ADAD7-0693-4891-A7DE-05CF5FE430D3.jpeg

Ja det er sikkert en god ide, men tror jeg fyller først og ser om den blir der. Ser ikke antydning til søl noen plass

Jon-Kåre skrev for 10 timer siden:

Da har jeg hvert kjørende en tur på hytta og neste var veldig mangelfull styring, trodde først at dette kom av stammelengden. Gikk fint utover når været var stille og rolig, hjem igjen i frisk bris var heller knotete da det måtte rattes vilt for å få respons.

hvordan oppførte båten seg ellers da, med den ekstra lengden så burde det være en merkbar oppgradering fra busteren?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jon-Kåre skrev On 29.12.2018 at 10.19:

Da er saken løst ved at Cabo fritid Steinkjer kjøper en https://www.ravnsgarage.no/hyd-jack-plate-4-setback-hd-ultra-max-300-hp- med instrument og giver samt løfteøye for evinrude e-tec. Om dette ikke vil funke så skulle jeg tro at et salg av motor og denne heisen ville gi meg kapital til å kjøpe en motor med xl lengde. Men prøver med liften først. Veldig fornøyd med kunde behandlingen jeg har fått hos Cabo fritid og kan varmt anbefale de til andre som vurderer kjøp av båt eller annet de har https://www.cabo.no/cabo-fritid-steinkjer/

Kom ikke over denne tråden før nå, men kan kanskje helle litt malurt i begeret nå i stedet for at skuffelsen blir stor etter uker med venting og oppgiring... (Sorry, men har rett og slett ikke noen bedre nyheter å komme med).

Jeg har en slik 4" motorheis fra Bobs. Dog den manuelle varianten, men bortsett fra selve den hydrauliske sylinderen er heisene identiske. Dette er solide og fine saker, men de er laget for å løfte motoren, og ikke senke den. Ok, hvis motorhøyde er lik med heisen i laveste posisjon, så vil selve setbacket utligne litt/bringe motor/propell dypere i vannet. (Eller rettere sagt: Vannet er høyere jo lenger bak akterspeilet man kommer). Tommelfingerregelen er vel 1" dypere per 12" setback. Den dårlige nyheten er at disse liftene fra Bobs har faktorert inn dette, og hullene i motorplaten er hevet i forhold til hullene som ligger mot akterspeilet.

1-6.jpg.d635b91e86c0ca0595ec413475f19e4a.jpg

Som du ser vil motoren havne ca en 1" høyere (- setbackeffekten som kanskje utgjør 1/3") enn hva den ville vært direkte montert på skrog. Desverre tror jeg du må se på andre løsninger på problemet. For all del: Det går an å borre nye hull i platen som motoren festes til, men det blir også litt arbeid og må være omtrent 100% for å unngå skjevheter. Ikke bare bare på 1 cm rustfritt.

Du kan jo høre med Ravns Garage om du kan få kansellert ordren på motorheisen og heller byttet i en Mercury Revolution 4 propell. Jeg skal ikke garantere noe, men tror kanskje denne propellen vil ha nok bit og grep til så høy montasje. Den beste løsningen er nok å bytte til motor med XL-stamme, men hvis det funker greit med propellbytte, så er er man spart for en god del knot med salg/logistikk/montasje osv.

Redigert av Solseng (see edit history)
ivar skrev for 11 timer siden:

hvordan oppførte båten seg ellers da, med den ekstra lengden så burde det være en merkbar oppgradering fra busteren?  

Uten tvil så går den mykere i sjøen, har jo og noe ekstra tyngde

Solseng skrev for 6 timer siden:

Kom ikke over denne tråden før nå, men kan kanskje helle litt malurt i begeret nå i stedet for at skuffelsen blir stor etter uker med venting og oppgiring... (Sorry, men har rett og slett ikke noen bedre nyheter å komme med).

Jeg har en slik 4" motorheis fra Bobs. Dog den manuelle varianten, men bortsett fra selve den hydrauliske sylinderen er heisene identiske. Dette er solide og fine saker, men de er laget for å løfte motoren, og ikke senke den. Ok, hvis motorhøyde er lik med heisen i laveste posisjon, så vil selve setbacket utligne litt/bringe motor/propell dypere i vannet. (Eller rettere sagt: Vannet er høyere jo lenger bak akterspeilet man kommer). Tommelfingerregelen er vel 1" dypere per 12" setback. Den dårlige nyheten er at disse liftene fra Bobs har faktorert inn dette, og hullene i motorplaten er hevet i forhold til hullene som ligger mot akterspeilet.

1-6.jpg.d635b91e86c0ca0595ec413475f19e4a.jpg

Som du ser vil motoren havne ca en 1" høyere (- setbackeffekten som kanskje utgjør 1/3") enn hva den ville vært direkte montert på skrog. Desverre tror jeg du må se på andre løsninger på problemet. For all del: Det går an å borre nye hull i platen som motoren festes til, men det blir også litt arbeid og må være omtrent 100% for å unngå skjevheter. Ikke bare bare på 1 cm rustfritt.

Du kan jo høre med Ravns Garage om du kan få kansellert ordren på motorheisen og heller byttet i en Mercury Revolution 4 propell. Jeg skal ikke garantere noe, men tror kanskje denne propellen vil ha nok bit og grep til så høy montasje. Den beste løsningen er nok å bytte til motor med XL-stamme, men hvis det funker greit med propellbytte, så er er man spart for en god del knot med salg/logistikk/montasje osv.

Var igrunnen klar iover at dette kunne være et problem og tenkte å borre nye hull for feste av heisen på akterspeilet. Regner med stjålet har samme tykkelse begge plasser? Har tilgang til en stor søyle boremaskin så vil tro jeg greier å få det rett

Etter å ha tenkt litt på @Solseng sitt innlegg er jeg redd heis ikke kommer til å løse problemet tilfredsstillende. Jeg synes derfor @index sitt forslag høres ut som det mest fornuftige. 

Sitat

Går det ikke an å montere motorheisen litt lavere på akterspeilet og så heise motoren opp i riktig høyde?

Med den løsningen risikerer han å ikke få tiltet opp motoren helt, siden styresylinder osv. vil kollidere i akterspeilet. 

Sitat

Eneste som kan være litt farlig er at om man får senket motoren sånn at kavitasjonsplaten ligger jevnt med bunnen på båten så kommer motorblokka så lavt at at en hekksjø vil øver svømme den.

Det er egentlig ikke verre på den båten enn en hvilken som helst båt som er beregnet for lang stamme. Men han mister jo fordelen med å ha XL stamme. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Vi får se hva løsningen blir når heisen ankommer men sjekker Finn jevnlig for motor. Det som gjør det litt vanskelig er at jeg ikke finner noen tilsvarende min slik at jeg vet hva jeg kan forlange for den ved salg. Motoren er en Evinrude 200 HO gått 160 timer. 2010 modell tatt ut i 2011. Noen som vet hva denne kan være verd???

det er jo og litt tungvint at jeg er avhengig av å selge først for å kunne kjøpe

Jon-Kåre skrev for 3 timer siden:

Vi får se hva løsningen blir når heisen ankommer men sjekker Finn jevnlig for motor. Det som gjør det litt vanskelig er at jeg ikke finner noen tilsvarende min slik at jeg vet hva jeg kan forlange for den ved salg. Motoren er en Evinrude 200 HO gått 160 timer. 2010 modell tatt ut i 2011. Noen som vet hva denne kan være verd???

det er jo og litt tungvint at jeg er avhengig av å selge først for å kunne kjøpe

Litt vanskelig å spå pris, men tipper du kanskje kan få rundt 90K for motoren. 105K med lift? Det går jo an å bare legge ut en annonse og se hva som skjer.

Skulle du velge å prøve ut lift, er jeg enig med ivar at det holder å senke den slik at kavplaten ligger 4-5cm over kjølen. For meg ser det ut som den nå ligger 8cm over kjøl. Altså 3cm ned + 2-3cm ned for å utligne høydeforskjellen mellom hullene på selve liften. Dermed blir det viktig å se om det lar seg gjøre å borre nye hull 5-6cm lavere uten at det går ut over anleggsflate, styreenhet og tilt.

Solseng skrev for 3 timer siden:

Litt vanskelig å spå pris, men tipper du kanskje kan få rundt 90K for motoren. 105K med lift?

Uten å ha inngående kjennskap til markedet tror jeg kanskje mer på 80 enn på 90. Han får heller ikke 15 lapper for heisen, selv om det er den prisen hos Ravns. 8-10 er vel mer realistisk siden det er privatsalg på bruktmarkedet. Brukt eller ikke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...