Jump to content

Hva tåler en gh 14 av motor...

Sverrliner

Recommended Posts

... og senere 30 hk. 

Vi hadde dekk, vindskjerm og 40 hk 3syl yamaha på vår , veldig deilig med kraft nok til vannski (dro opp 2 stk samtidig) og last. 

Men disse skrogene har innstøpt "flaps" i hekken , planer lett, men begynner å gå på nesa når farta begynner å bikke 27-28 knop. Gir "spennende" kjøreegenskaper, spesielt i medsjø. Men holdt man farta under dette så gikk det fint
Hjalp jo selvføgelig ikke med enda mer vekt foran i form av dekk osv. 

Aldri sett en gh14 med kjøl. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Disse går lett "på nesa" med stor motor. Vekt og kraft på en 20-30HK 2-takter burde passe båten perfekt , dessuten er det lurt å holde seg innenfor det nivået om uhellet er ute / forsikringsmessig. 

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Den gangen jeg solgte disse båtene, kom det en pappagutt og ville ha GH14 med 60 hk Merc. Jeg nektet å selge pakka. Fikk kjeft av sjefen, en med initialene G.H. Dro opp DNV. Fikk beskjed om hvilken elendig selger jeg var. Sikkert riktig, men kombinasjonen var et selvmordsverktøy med 55 Yamha, det hadde vi testet. Tar ikke poenget med å tøye strikken til den ryker. Det kan gå ut over andre enn tullingen som har antatt kontroll over farkosten.

Hulda skrev On 29.12.2018 at 16.37:

Den gangen jeg solgte disse båtene, kom det en pappagutt og ville ha GH14 med 60 hk Merc. Jeg nektet å selge pakka. 

En ting er hva folk gjør på eget initiativ og ansvar , noe annet som autorisert forhandler å selge en slik pakke hvor det er alle forutsetninger for at ting kan gå galt.

Jeg var med noen kompiser og satte 60 hk på en Rana Plast 425 (godkjent for 20 hk)

Morro var det jo så lenge det varte og direkte spennende når den begynte å woble vilt på full gass. Men båten ble pinneved  - sprakk opp i all retninger. Går vel på kontoen "Lykken er bedre enn forstanden" :giggle:

Sverrliner skrev On 29.12.2018 at 14.49:

Lurte litt på 90 merc.....

er nok andre båter som er mer egnet for slik motorisering ..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

StåleK skrev 1 time siden:

Min erfaring er at skroget "alltid" kastet endel vann inn i båten slik at man alltid ble litt våt og kald ombord hvis det ikke var full sommer.

min erfaring også. Derfor bygde faren min dekk/vindskjerm/kalesje på den vi hadde. Den skvetta slett ikke mindre med mer vekt foran, men i det minste så var man tørr når man kom fram 

Hvis du vil ha mer motorisering så kan du gå for Musling, Wesling eller Fjordling. Disse har bedre skrog og tåler fart bedre en GH 14-15. Med forsterket akterspeil klarer wesling 90 Hk totakt, Fjordling 18 klarer en XR2 motor med modifisering. Hva som er godkjent på disse båtene kan sikkert andre svare på. Hadde 60 Hk på min wesling og det gikk helt ok. Her er link til en 17 Fjordling https://www.youtube.com/watch?v=ul8H6ER35go

Redigert av Seasu (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...