Sverrliner Startet 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Desember.2018 Noen som vet hva en gh14 kan tåle av motor....?! Sikkert noen som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Hadde 3syl 50hk Yamaha 2t på en Deluxe, det var helt passelig motor til den båten. Men det er en båt med veldig dårlige egenskaper i litt bølger, veldig flat under. GH 15 er en mye bedre båt, som har mye dypere V-bunn... Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 (redigert) Hadde en 40 Hk på gammelt Gh14 skrog den red på kjølen, nyere GH14 er flatere under. 3 sylindret 30Hk burde være greit. Redigert 24.Desember.2018 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Største jeg har sett på gh14 av den gamle typen er 115hk mercury. Men det var overkill og litt til. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 En ting er hva den tålte føre den ble tredve år gammel med vasstrukket akterspeil. Er din av nyere type tåler den nok en viss overmotorisering. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Første- og andre generasjon GH14 var DNV-godkjent for 28 hk under forutsetning at styrekonsoll med ratt, gass og gir ble montert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 (redigert) ... og senere 30 hk. Vi hadde dekk, vindskjerm og 40 hk 3syl yamaha på vår , veldig deilig med kraft nok til vannski (dro opp 2 stk samtidig) og last. Men disse skrogene har innstøpt "flaps" i hekken , planer lett, men begynner å gå på nesa når farta begynner å bikke 27-28 knop. Gir "spennende" kjøreegenskaper, spesielt i medsjø. Men holdt man farta under dette så gikk det fint Hjalp jo selvføgelig ikke med enda mer vekt foran i form av dekk osv. Aldri sett en gh14 med kjøl. Redigert 25.Desember.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sverrliner Svart 29.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 Lurte litt på 90 merc..... Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 29.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 (redigert) Disse går lett "på nesa" med stor motor. Vekt og kraft på en 20-30HK 2-takter burde passe båten perfekt , dessuten er det lurt å holde seg innenfor det nivået om uhellet er ute / forsikringsmessig. Redigert 29.Desember.2018 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 Den gangen jeg solgte disse båtene, kom det en pappagutt og ville ha GH14 med 60 hk Merc. Jeg nektet å selge pakka. Fikk kjeft av sjefen, en med initialene G.H. Dro opp DNV. Fikk beskjed om hvilken elendig selger jeg var. Sikkert riktig, men kombinasjonen var et selvmordsverktøy med 55 Yamha, det hadde vi testet. Tar ikke poenget med å tøye strikken til den ryker. Det kan gå ut over andre enn tullingen som har antatt kontroll over farkosten. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 Ser trådstarter holder på å montere 200 hk på Uttern D55. Hvordan går det? Vil tro du har gjort deg noen erfaringer med å kjøre båter som er overmotoriserte? Jeg var ganske fornøyd når jeg hadde min Uttern D55 ned 100 hester. Hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2018 Hulda skrev On 29.12.2018 at 16.37: Den gangen jeg solgte disse båtene, kom det en pappagutt og ville ha GH14 med 60 hk Merc. Jeg nektet å selge pakka. En ting er hva folk gjør på eget initiativ og ansvar , noe annet som autorisert forhandler å selge en slik pakke hvor det er alle forutsetninger for at ting kan gå galt. Jeg var med noen kompiser og satte 60 hk på en Rana Plast 425 (godkjent for 20 hk) Morro var det jo så lenge det varte og direkte spennende når den begynte å woble vilt på full gass. Men båten ble pinneved - sprakk opp i all retninger. Går vel på kontoen "Lykken er bedre enn forstanden" Sverrliner skrev On 29.12.2018 at 14.49: Lurte litt på 90 merc..... er nok andre båter som er mer egnet for slik motorisering .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
StåleK Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 Anbefaler å prøve en GH 14 en periode før du kjøper. Har erfaring med en 30 hester og 40 hester. 30 hesteren er vel det jeg anbefaler og som er max hk ifølge produsenten. Min erfaring er at skroget "alltid" kastet endel vann inn i båten slik at man alltid ble litt våt og kald ombord hvis det ikke var full sommer. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 90hk på en GH14 ville jeg styrt elegant unna, bytt ut båten til en GH15 så går det bra. Da blir det moro i tillegg! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 StåleK skrev 1 time siden: Min erfaring er at skroget "alltid" kastet endel vann inn i båten slik at man alltid ble litt våt og kald ombord hvis det ikke var full sommer. min erfaring også. Derfor bygde faren min dekk/vindskjerm/kalesje på den vi hadde. Den skvetta slett ikke mindre med mer vekt foran, men i det minste så var man tørr når man kom fram Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seasu Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 (redigert) Hvis du vil ha mer motorisering så kan du gå for Musling, Wesling eller Fjordling. Disse har bedre skrog og tåler fart bedre en GH 14-15. Med forsterket akterspeil klarer wesling 90 Hk totakt, Fjordling 18 klarer en XR2 motor med modifisering. Hva som er godkjent på disse båtene kan sikkert andre svare på. Hadde 60 Hk på min wesling og det gikk helt ok. Her er link til en 17 Fjordling https://www.youtube.com/watch?v=ul8H6ER35go Redigert 1.Januar.2019 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 (redigert) Musling med 50etec på 3" setback og heisebraket, gjør 42-43knop. Andre gærninger har satt på trimma 90yamaha og kjørt 58knop. Weslingene stopper på 48-50knop Fjordling 17 med 200hk+ og rett rigging gjør 65+ Redigert 1.Januar.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.