paxo Startet 21.August.2005 Del på Facebook Startet 21.August.2005 Jeg har lest mye på nettet og i div. blader om krav for ce-godkjenning. Har lyst til å bygge selv, men jeg blir ikke noe klokere av hvordan dette foregår i praksis. Å være tvunget til å eie båten i fem år før jeg selger den, ser jeg ikke som noe alternativ. Jeg er forsåvidt inneforstått med de dokumentasjonskrav som gjelder under byggeprossessen, men hvis jeg ikke har misforstått, må noen utenifra godkjenne alt sammen. Finnes det noe system i dette? Hvor man skal henvende seg, hva det koster o.l.? Leser i siste Vi Menn Båt om Leif Nilsen som bygger prototyper av trebåter. Jeg regner med at han ikke beholder alle båtene i fem år før salg. Dessverre (som ofte skjer i norske båtblader) er artikkelen ufullstendig på dette interessante området. Noen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Dersom jeg skulle bygge båt, ville jeg uansett satse på å få den CE-godkjent. Det gir også en viss sikkerhet for kvaliteten, fordi du blir nødt til å sette deg inn i regler for sikkerhet og miljø og følge disse. Du må bygge båten etter en anerkjent standard som ivaretar kravene i EU-direktivet, legge ved dokumentasjon og skrive under på at reglene i EU Direktivet er fulgt. Du behøver i prinsippet ikke vise båten, med forbehold om hvilken klasse den er konstruert for. For klasse B (Offshore), som jeg får bygget, må jeg foreta krengning- og stabilitetstest som skal bevitnes av kontrollorgan. For klassene C og D er det ikke slikt krav. Dessuten er det kommet krav om støytest etter 1. januar 2006 for spesielt hurtiggående båter. De fleste velger å få en konsulent til å ordne med CE-godkjenningen, men da er det selvfølgelig en forutsetning at du kan dokumentere det du har gjort og at det tilfredsstiller kravene. Derfor må en planlegge dette fra begynnelsen. Det enkleste er nok da å anskaffe de mest relevante ISO Standardene og følge disse. Mer om regler standarder finner du her. Desverre koster standardene en del. Avhengig av båttype du satser på, må du regne med 5 - 10 000 kroner. Du får kjøpt dem her. Jeg får båten min bygget ved verft i utlandet. Men jobber selv med dokumentasjon for CE-godkjenningen. Fordelen min er at verftet skaffer dokumentasjonen, mens jeg er sekretær for jobben. Håper du ikke ble skremt av dette. Skulle gjerne vite hva slags båt du har tenkt å bygge. Lykke til i alle fall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Du kan kjøpe standardene samlet fra Veritas for noen hundrelapper. Blekka heter: "Tentative rules for certification and classification of boats" og er utgitt i 1997. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 21.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2005 Ser jo ikke for galt ut da når det gjelder c-klasse. Husker det ble nevnt kr.70-80000,- for en godkjenning for noen år siden. Hvem er det som skal ha denne dokumentasjonen? Er det samme standardene dere snakker om? (mistenkelig stor prisforskjell) Byggeplanene mine er nok forøvrig et langtidsprosjekt da jeg har mange nok båter for øyeblikket. Liker allikevel å planlegge med ce-godkjenning for øyet. Ønsket er å bygge en daycruiser med utgangspunkt i plattgatteren jeg har, med klassiske linjer i mer moderne materialer. Jeg mener (noe som er en helt annen sak,.. og annet emne) at motorbåtdesign nådde et høydepunkt blant trebåtene (les plattgatterne) som ble bygget rett før plastbåtene krevde andre løsninger. (pga.tekniske krav til former og plugg) Dagens plastbåtdesign er forøvrig et foreløpig bunnpunkt med "boblebåter", manglende dollbord, stygge akterender og til forveksling like linjeføringer. "NilsPils" Båten din så forøvrig ut til å ligne på den amerikanske "trawler" typen. Litt vanskelig å se på bildene. Det er jo lekre båter som har lang tradisjon bak seg både linjemessig og funksjonelt. Lykke til du også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 (redigert) Standarden er bare en lefse på en del sider som beskriver hva som må til for at alt skal være i hennhold til kravene. På toppen av den så kommer selvsagt kostnadene med å innfri de ulike standardene som gjør seg gjeldende for din båt. Du skal ha brukerhådbok, dokumentasjon på kvalitet ok kvalitetsikkringssystem etc..... Og der må du nok regne med en del laken ja. Redigert 21.August.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Vi snakker nok ikke om de samme standardene her. ISO -standardene får en ikke for småpenger gjennom DNV. I dag skal papirene legges frem for Sjøfarstdirektoratet som godkjenningsinstans. Det er er gratis. Fom. 1. januar 2006 vil DNV overta godkjenningsansvaret. Det vil etter sigende koste "noe", men sannsynligvis lite dersom du har bra dokumentasjon. Godkjenningsprosedyren innebærer ikke visning av båten, inspeksjon eller prøving, men kun gjennomgang av dokumentene. En daycriuiser burde kunne designes for klasse C. Da behøver en ikke involvere utenforstående. Når det snakkes om store penger for en CE-merking, er det nok snakk om konsulenthonorarer som setter sammen dokumentasjonen. Det har jeg tenkt å gjøre selv. Når det gjelder båten min, er det en såkalt "lobster boat", eller lukket kombi-båt på norsk. Er ellers helt enig når det gjelder kommentarene om moderne plastbåter og design. Har derfor satset på en mer tidløs klassisk design. men plastskrog er nå veldig praktisk, spesielt når båten skal isoleres. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Ja, jeg vet at standardene koster en hel del penger pr. stk. Og det er maaange standarder som må til for å dekke hele området rundt CE merkingen. Men Veritas har altså laget en sak til noen hundrelapper, som omhandler hva som må til for å følge disse kravene. Det hele ser mistenkelig ut som standarder, uten at de er nummerert helt slik jeg tror standardene er. Men nå har ikke jeg sett de "virkelige" standardene så jeg skal ikke si det for sikkert. (Er egentlig mest bevandret i elektriske standarder.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 21.August.2005 Del på Facebook Svart 21.August.2005 Anbefaler en kikk på denne nettsiden: Njordforum. Under Regler for båt er problematikken rundt CE-merking av selvbygg belyst. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.