Jump to content

Anbefalte turmål Kroatia (utreise Split)

Kenneth82

Recommended Posts

Neste års ferie er under planlegging, og vi har booket en 39 fots Dufour for èn uke, avreise Marina Frapa (Split). Vi er to voksne, og to barn som vil være 2,5 og 5 år på tidspunktet.

Håper på forslag og tips til besøkspunkt - vi tar gjerne en natt for anker i en trygg bukt med gode bunnforhold, eller i familievennlige havnebyer. Tenker lengste strekk vi tar blir rundt 25 nm, gjerne kortere for å holde ungene fornøyd.

Fyr løs - det gjør godt å planlegge seilturer i varmt & nydelig sommervær, når regnet slår mot vinduene her hjemme på Vestlandet :thumbsup:

Milna på Brac er en koselig første havn, Bol med det Gyldne horn er vel verdt ett besøk, her er ingen marina, men mener å huske at det var noen gjesteplasser i havnen i byen. Videre er Hvar (stor marina med taxibåt på øyene like utenfor)og Korcula fine steder å besøke. 

Idylliske uthavner finnes, men ikke forvent å være alene. Jeg laget en tråd her på Batplassen når vi hadde en ukes seiling fra Split for ca 10 år siden men klarer ikke å finne den igjen.

Generelt sett har Kroatia fine men kostbare marinaanlegg med fine fasiliteter, men om vi skal dit med båt igjen vil jeg nok prøve å oppsøke mindre byer hvor du fortøyer hos en restaurant. Var på Mljet (for langt å seile fra Split på en uke) forrige året og her var det veldig mange slike små restauranter med moringer. Lykke til, Kroatia er ett fantastisk ferieland.

Takk for fine tips! 

@Code0 - parken så flott ut, men ligger innlands? Blir i så fall utflukt under uken vi er på land.

@Bergen - takk, Milna er på listen over potensielle havnebesøk. Ang. uthavner, er det slik at de fleste er fullt opp med bøyer, eller er det fine ankringsforhold hvor du kan overnatte?

Fikk følgende forslag fra utleiefirma, så her er nok et godt utgangspunkt. Øya Vis har vi også sett flotte beskrivelser av, med en eks-jugoslavisk ubåtbunker som et noe anderledes turmål. 

1223066142_Skjermbilde2018-12-30kl_19_35_02.png.c42b2fcf5f99d5a98d72784ccd492582.png

Hei @Kenneth82.

Jeg skal på seilferie i samme området i begynnelsen av juli :thumbsup:

Har leid en Bavaria 38 gjennom Salty Seas. Båten ligger i Trogir, og vi er to voksne og fire barn i alderen 5 til 13 år.

Avstanden til Vis, som nok er det lengste vi skal er vel omtrent som avstanden mellom Stavanger og Haugesund, så jeg tenker at det blir som båttur i Ryfylke sånn avstandsmessig.

Min plan er å finne mange alternativer og velge neste havn ut fra vær og hvor vi vil den dagen :wink:

Jeg har sett en del på https://webapp.navionics.com

Der ligger det inne mangen bøyer og ankringsplasser med kommentarer fra brukere. Ser for eksempel fint ut her vest for Vela Luca:

20181230_204842.jpg

De store marinaene drives av ACI:

https://www.aci-marinas.com/en/

De har også en app for telefonen.

Kommer til å følge med på denne tråden :thumbsup:

Redigert av shipahoy (see edit history)

Det er ikke behov for bøyer i uthavner. Det er gode ankringsforhold med sandbunn de fleste steder. Bare å slippe ut ankeret og bakke til du kjenner det sitter. Tre ganger dybden er en god tommelfingerregel på hvor mye kjetting du bør slippe ut. I tillegg er det så klart i vannet at du ofte kan inspisere hvordan ankeret har satt seg.

Med ankeret ute er det å ta frem kikkerten og studere omgivelsene. Som oftes finner du en plass å spise innerst i bukten. Da er det å ta gummibåten til land. Med andre ord lei båt med gummibåt og gjerne påhengsmotor.

Mot syd er det mange øyer å velge mellom uten de store avstandene. Mot nord blir det litt mer transport før øyverden åpner seg.

De store ACI-marinaene er fine, men dyre og helt unødvendig å besøke.

Så spennende @shipahoy - da håper jeg på et godt reisebrev fra din tur :giggle: Ser vi holder til i samme by, så plutselig møtes vi over en ankerdram ute i Ryfylke... Jeg skal ta og utforske Navionics en kveld, kjøpte du kart for Kroatia som har har med deg ned (i appen)?

Jeg håper å finne mest mulig bøyer eller ligge for anker - jolle&motor følger med båten @Santa_Claus. For bøyer som tilhører restaurantene, må disse forhåndsbookes, eller er det "første mann til mølla"-prinsippet? Kom gjerne med flere tips og råd til en førstegangsreisende (i Kroatia) :thumbsup:

Her er tråden som jeg opprettet. Artig å lese over 10 år gamle spørsmål, men mange av tipsene som vi fikk er nok fortsatt veldig relevante. Men chartermarkedet i Kroatia har hatt kraftig økning i disse årene, så nå er det enda flere båter på sjøen.

Har en plan om seilbåtferie i Kroatia igjen, men det blir da trolig sent i September når trafikken har roet seg litt mens sjøvannstemperaturen fortsatt er fin.   

Hei, ser du skal på tur og etter min mening har du mye glede deg til  :-)

Har ikke lest trådene det er linket til, men uansett. Jeg har opplevd at enkelte restauranter har vert booket, men opplevde stort sett at det var ledig men det forutsetter at dere spiser på restauranten. Så er det et sted du må holde deg langt unna, Osibova Ribarsko Lučica en liten restaurant som ligger i en bukt med bøyer på sydsiden av Brac, rett syd for Milna. Turistfelle av dimensjoner, lite utvalg av mat (dagens fisk)og vin og utrolig dyrt, men til gjengjeld så var maten elendig!

Ellers så er det ofte dypt fra land, det er derfor ganske vanlig å ankre med en tamp i land fra hekken. Da kan du ligge i små trange og idylliske viker, bare å svømme i land med tampen om dere er ok med en dukkert (husk badesko).

En annen ting å huske på er at Bøyene ofte kun holder moringstauet flytende, så du må ned under bøya for å hente tampen. Opplevde flere  ganger at tauet var festet i bøya med enkelt halvstikk, da er det greit å ikke feste egen tamp i bøya.

Når du skal til havn kan det være lurt å bestille eller være veldig tidlig ute på de mest populære marinaene.

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har et mulig stopp på Sveta Nedjelja på Hvar. De har et ekstremt bra klatreområde (Cliffbase) hvis du er interessert i klatring, men selve havnen er også meget interessant. En bra restaurant med egen vinkjeller. Eieren har egne vinranker, og du kan kjøpe med noen flasker hvis du vil. http://www.zlatanotok.hr/en/marina-restaurant-accommodation.php

"Situated under steep slopes of southern Hvar coast, where spectacular vineyards of well-known variety of Plavac grape are located, Sveta Nedjelja is a real rejuvenation and relaxation oasis. If you have time and vigour, climb up the hill among these exceptional vineyards, visit the cave with small monastery or even the highest peak of Hvar, St. Nicholas at the height of 628 meters. Safe berthing is provided in small marina Bilo Idro which also includes great restaurant with fresh seafood and own, fantastic wines under Zlatan brand. There is even a unique underwater wine-cellar!"

• 4 uker senere...

Hei @Kenneth82!

Nå er min seilas i Kroatia over, og vi er på vei hjemover. Er akkurat nå er vi i Østerrike.

Ruten ble lagt opp etter værmeldingen, og at ungene hadde veldig lyst å seile til Vis.

Vi startet i Trogir. Fikk båten kl 13 på lørdagen, og kjørte til Uvala Mala Luka på Otok Drvenik Veli.

Søndag seilte vi langs hele Šolta før vi endte opp i Uvala Livke.

Mandag satte vi kursen mot Vis, og lå på bøye i Vis by. Det kostet 240 kuna for 38 fot, og anbefales.

Tirsdag seilte vi rundt øya. Første stopp var Barjoska Beach hvor den nye "Mamma Mia"-filmen ble spilt inn. Det var en del bølger, og dårlig ankerfeste, så jeg badet fra båten mens de andre tok seg en tur i land. Så tok vi oss en tur til Komiža. Her fikk vi ligge gratis i to timer på bøyene utenfor moloen. Så tok vi en stopp ved den berømte Stiniva stranden. Her var det mye båter, så jeg gadd ikke å ankre opp, men sendte de andre en tur inn med gummibåten.Vi endte opp ved Ruda beach for natten.

Onsdag seilte vi mot Paklinski Otoci, men her var det så mye vind og mange båter at vi seilte videre og endte opp i Uvala Parja på Hvar. Her var vi eneste båt som overnattet.

Torsdag tok vi en tur innom Milna for å handle. Her ville de ha 50€ for 2 timer ved kaien! Vi betalte mye mindre, men helt sikkert mye mer enn vi skulle, hvis det i det hele tatt skulle koste noe? Mye blåsing i fløyter, og ikke så mye der utenom alle seilbåtene. Vi overnattet i Uvala Kasjun på Šolta.

Fredag dro vi tilbake til Trogir, fylte diesel, og sjekket ut før vi lå siste natten i marinaen.

Lørdag måtte vi være ute før 9.

20190707_184334.jpg.6cfce81e529910d31d04b46464c8fd70.jpg

Noen tips:

Husk badesko mot kråkeboller og skarpe steiner!

20190702_190647.jpg.f08a31f703d153430e4dd3ead088295a.jpg

Ta med fuesmikke mot veps...

Vi var glad vi hadde med egne redningsvester :giggle:

20190707_192358.jpg.397effc733e0a2b977357777905bba87.jpg

Oi, her var det flere poster jeg ikke hadde respondert på. Akkurat nå er vi på seilferie på sørlandet, så siste tiden gikk med til planlegging av denne ruten @hawthorne - tar detaljene på ruten i Kroatia etter sørlandet :wink:

Takk for god beskrivelse og tips @shipahoy - høres ut som en flott tur!! Hvordan var vindforholdene der nede, og hvilke værmeldinger brukte dere? Måtte dere være tidlig i havn for å få plass? 

Vi seiler fra Trogir på lørdag, og planlegger litt etter været. Har vært mye vind og vær generelt her nå, vi kom til Trogir på onsdag for å ha noen dager her og i Split først. Lørdagen blir Trogir til Solta, hvor planen er middag på «Lonely Paradise» (http://www.lonelyparadise.eu/) samt overnatting i bukta. Man må vel stort sett prebooke her. 

Over til Vis dagen etter, deretter vest på Korzula, Hvar (to dager, en dag for å klatre), Brac og «hjem». Kommer tilbake med detaljer på hva vi gjør. 

For vær bruker vi Windy samt https://meteo.hr/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...