Jump to content

Skal/skal ikke ta VHF sertifikat + lisens

LuckyFalls

Recommended Posts

Tidligere i år kjøpte jeg meg en ny jaktradio, og da finnes det modeller i markedet som har alle Norske og Svenske jakt kanaler, samt Norske Maritime VHF kanaler.

Tanken er jo da at de maritime kanalene kan være kjekt å ha.

Nå har jeg lest meg opp på Kystradio.no og foreløpig gjort de gratis-testene som er der, og da dukker så klart spørsmålet opp ... skal/skal ikke ta sertifikatet og betale lisens.

Jeg har kun et knippe landstedsbåter 8-17 fot + kajakker osv.

Vi går stort sett innenskjærs i Lillesand og omvegen så tanken er nok mer å være tilgjengelig på K16 enn at jeg faktisk vil bruke den aktivt.

Noen "normal" kommunikasjon mellom meg og andre båter er uaktuelt, da vi som regel er på tur alene og evt. kun jeg har radio.

I og med at dette er en håndholdt jaktradio, så kan den heller ikke tilby mye funksjonalitet som maritim radio, den har ikke noen "Distress" knapp, dog en "Lone worker" alarm (Samme?) så jeg drar nok ikke noen fordel av MMSI nummeret. Om funksjonen er den samme må den i alle fall inn for programmering da dette ikke kan gjøres på radioen.

Så jeg da står igjen med, ca. 1500,- for kurset + 518,- årlig for lisens + evt. kostnader for omprogrammering (hvis mulig).

Alt dette for å mest lytte til K16, evt. å kunne hjelpe andre.

Dette er jo ikke mye penger, men er det noe poeng?

Slik det har vært til i dag, så har det fungert glimrende å ringe med mobil om behovet skulle dukke opp.

Og før mobilens tid, så kom man seg til land/fikk hjelp uansett da området normalt er godt trafikkert.

Ville noen bli glad jeg kom til unnsetning for å ha hørt dem på K16 uten at jeg har betalt lisens for dette?

Dette har sikkert vært diskutert før, men i mitt tilfelle, skal jeg gidde å legge penger i det?

Takker for saklige svar her ;-)

Vesterskog skrev 12 minutter siden:

Anbefaler å ta kurs / sertifikat. Du lærer sikkert endel, og vet aldri når et sånt papir kommer godt med.

Normalt ville jeg anbefalt lisens, men med en sånn håndholdt som brukes i flere båter og kanskje nokså sporadisk så er det ikke verdt. 

Det er egentlig min tanke også. 

Kurset/sertifikatet er nyttig å ha, men bruken blir landstedsbåter om sommeren og jakt fra kajakk på høsten. Samt lytting på K16 fra hytta.

Kenneth82 skrev for 5 timer siden:

Skulle jeg hatt behov for hjelp, hadde jeg definitivt blitt glad for at du kom meg til unnsetning uavhengig om du hadde lisens eller ei :giggle:

Det vil jeg også tro.

Leser at antall lisenser ikke øker med årene, folk tar til mobilen som erstatning, så det er kanskje på tide å gjøre VHF litt mer allemanns eie. Med det mener jeg se på forretningsmodellen. Ønsket er jo at flest mulig har mulighet til å følge med.

Om mange som meg sitter med en radio på K16, så er det potensielt flere som kan bistå når uhellet er ute. Man burde kanskje se på hvordan dette burde lisensieres når det kommer til håndholdte VHF radioer som vi med mindre båter normalt er i besittelse av.

Kurset gikk det tidligere an å lese til selv, og avlegge eksamen. Det blir rimeligere. Så er det lisensen, da. Det må du avgjøre, men jeg betaler min uten å ha noen stor forventning til å ha bruk for den. Men hvis nå først mitt eller andres uhell først er ute, vil jeg nok aldri angre på å ha vært en del av det maritime sikkerhetsnettet. Så min stemme går til å betale lisensen også. 

nordan family 27 skrev for 11 timer siden:

Kurset gikk det tidligere an å lese til selv, og avlegge eksamen. Det blir rimeligere. Så er det lisensen, da. Det må du avgjøre, men jeg betaler min uten å ha noen stor forventning til å ha bruk for den. Men hvis nå først mitt eller andres uhell først er ute, vil jeg nok aldri angre på å ha vært en del av det maritime sikkerhetsnettet. Så min stemme går til å betale lisensen også. 

Om jeg uansett tar kurset, så er jo ikke lisensen mer enn ett par gode vinflasker i året, så det kan være like greit å ha det på stell.

Det bare topper seg med lisenser og avgifter/kostnader for ting man vil ha/gjøre.

(Les: jakt&fiske, golf, alpint, m.m.)

Jeg synes det er viktig at folk har sertifikat når de først har VHF ombord. Rett radiokomunikasjon kan være veldig viktig i en situasjon der det er fare involvert.  

Selv tok jeg sertifikatet da jeg var i marinen og det var ikke vanskelig!  det er ihvertfall ikke VHF lisensen som velter båtbudsjettet! selv om sikkert mange synes det er for dyrt..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har sertifikat og hadde også konsesjon I flere år. Men da de presterte å sende regning til inkasso uten at det en gang var sendt ut regning først fikk jeg nok og meldte meg ut. Jeg har ingen problemer med å betale den årlige kontigenten, men når det blir tregangen pga dårlige faktureringsrutiner gidder jeg rett og slett ikke mer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
"Mathilde" skrev for 3 timer siden:

Forstår det slik at du har tenkt å bruke radioen som ekstra sikkerhet ved et eventuelt uhell til sjøs. Det hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med, i nød er alt lov. Det kalles "nødrett"! Om du ønsker å støtte det maritime sikkerhetsnettet, blir en annen diskusjon. 

Det har primært vært tanken ja. Å støtte andre i nød evt. bruke den selv i nød.

Spørsmålet kommer opp her et par tre ganger i året og må bare innse at folk er uenige, men at de fleste annefaler kurs og årlig lisens. Selv så er jeg av den oppfatning at kurs og lisens er greit å ha for det er ikke bare nødanrop DSC kan benyttes til. Ofte jeg tar en possision request til bekjente og da får jeg opp helt nøyaktig hvor de befinner seg. En annen ting er hva kystradioen hadde vært om ikke noen betalte for det. De hadde rett og slett ikke vært der, så den årlige fee synes jeg er helt på sin plass. Jeg har ikke noe problem med den og støtter det gjerne. Om kkke jeg får bruk for dem så hjelper jeg i alle fall andre i å få hjelp. Noen skriker om nødrett når man ikke har lisens. De får bare gjøre det for min del, men om uhellet skulle være ute så er det mye enklere for alle parter at dsc er inntakt. Du trykker bare en gang og da ser alle hvor du er. Har opplevd en som mistet motorkraft og ante rett og slett ikke hvor han var når kystradioen spurte. Greit han fortalte hvor han var ut i fra lokalkjennskap men kystradioen ante i alle fall ikke hvor det var uten kartreferanse. Med lisens og dsc hadde han ikke trengt å oppgi hvor han var. 

Guest Avmønstret#
LuckyFalls skrev for 19 timer siden:

Tja ... da brukte jeg formiddagen på å ta kurset på nett, så har jeg i alle fall sertifikatet på VHF

Da er jobben gjort. 

...

Har alltid hatt gammel VHF uten det ene og det andre men lappen for "nye" VHF med div funksjoner.

Vurderer å kjøpe håndholdt med distress osv så da er jo lappen kjekk å ha uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...