Naustmannen Startet 27.Desember.2018 Del på Facebook Startet 27.Desember.2018 Hei Har en Yanmar 4JH-HTE 66HK innenbords dieselmotor som ikke fungerer som den skal. Båten ligger på sjøen inni et naust. Det er varme i motorrommet. Nytt batteri. Har startet og kjørt motoren hver helg, og motoren har vært helt fin inntil nå. Den er vanskelig å få start på. Den starter og sviver litt før den stopper. Etter flere forsøk går den normalt på tomgang. Det er imidlertid en høy bankelyd på toppen av vanlig motorlyd. Bankelyden høres fra motorrommet. Det høres ut som en gammel snekkelyd/eksoslyd fra en gammel Marna motor. Ved gasspådrag kommer det mye svart og tykk røyk og den kommer ikke opp i like høyt turtall som før. Det kommer kjølevann ut eksos som normalt. Ser ikke noe unormalt ved bruk av varmekamera. Har skiftet dieselfilter og sjekket vannutskillerfilteret. Motoroljen lukter og ser fin ut. Er det noen som har noen tanker rundt dette? mvh Sven Helge Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Den beste måten kverke en dieselmotor, er 'å kjøre den på tomgang en gang i blant for å være sikker på at den går'. En mulighet er at du har sotet ned eksosventiler så de ikke stenger. Ta en kompresjonstest. Les motorens instruksjonsbok. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Uff da.. Du burde stoppet med en gang du hørte bankelyden, for å minimere skadene. Hva som har skjedt er ikke godt å si, men godt mulig det er en ventil som henger. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Takk for svar. Ja jeg har nok tabbet meg ut her. Har pleid a ta båten ut og kjøre den varm og blåse den skikkelig ut, men de siste helgene har jeg glemt meg ut. Det er nærliggende å tro at det er noe med ventilene. Hvordan kan jeg prøve å fikse dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Kan også være en dyse som har hengt seg opp og ikke tetter. Du vil få for tidlig tenning og kraftig bankelyd. Du kan identifisere sylinderen med problem ved å løsne røret inn på en dyse av gangen mens motor går. Ikke helt uvanlig feil. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Naustmannen Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Okey, takk. Det skal jeg teste ut. (Kan dra inn til naustet etter nyttår.) Kan det også være noen vits i å fylle dieselfilteret med noe rensestoff og starte opp? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Du bør nok finne årsaken før du begynner å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 (redigert) Ta av toppdeksel slik at ventilfjærer og vipparmer blir synlig. Drei motoren rundt med en stor nøkkel og se etter at alle vipparmer og ventilfjærer arbeider som de skal. Går det ikke med nøkkel kan du i nøden kjøre den på startmotoren samtidig som du sjekker. Se også inni fjærene at ventiler følger med opp og stenger. Kan være bøyd ventilstag også. Da får du lite eller ingen bevegelse på ventilfjær og vipparm om et stag er bøyd. Redigert 27.Desember.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Har også tro for at det kan være ei dyse som ikke har det trykket eller den forstøvningen den skal ha slik Jens_P beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Høres veldig ut som dysefeil ja. Men det er jo fort gjort å sjekke, ved å løse en og en dysemutter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Høres ut som dysefeil ja, men skal starte "normalt" også med ei dårlig dyse. Kanskje det er eit problem på dieseltilførsel som har gitt rom for litt luft som står i stampe ved ei dyse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Naustmannen Svart 30.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 Hei igjen og takk for alle de gode svarene. Har vært innom båten i dag og prøvd en del uten noen bedring. Skrudde av ett og ett rør til dysene uten forrandring i lyd. Tror lyden kommer fra turbo siden, men det er ikke lett å lokalisere helt. Er det mulig å legge ved en videosnutt på 5 sek her? Mvh Sven Helge Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 30.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 lyd Prøver med en lyd her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2018 Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 (redigert) Det beste er vel å plukke av luftinntaket på turboen og kjenne om den snurrer lett og med lav friksjon. Når motoren er avslått. Hvis jeg ikke har skrevet det lenger opp, småstarting er ikke bra for turbo, den soter i stykker. Definitivt ikke lyd fra turbo. Hadde det vært min motor, ville jeg ikke startet den en eneste gang til. Redigert 30.Desember.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 30.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 Hei. Ja det gjorde jeg i dag også. Tok av filteret og jeg kunnne snurre viften. Men den stoppet samtidig som jeg stoppet å gi den fart. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2018 Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 Glem turbo. Du har en mekanisk bank. Hvis banken har frekvens halvparten av turtallet, så kan det være en ventil som henger. Det kan være en knekt ventil som herjer på en stempeltopp, rådebank, feil i noe ræl som henger på svinghjulet på disse motorene, etc. Anbefaler mekaniker som kjenner disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2019 Del på Facebook Svart 1.Januar.2019 Alltid litt vanskelig med lyder på opptak. Magefølelsen seier du må belage deg på arbeid i området råde/veiv. Men også da pleier det som oftast å bli lydendring når man løser dyserør. Så ... øøhhh.. Bruker stetoskop og lytter etter endringer ved utkobling av ei og ei dyse. Så ville eg nappa av ventildeksel, utav med dyser, mekka adapter til sylinderlekkasjetester og satt trykk i ein og ein sylinder. Eg gjer alltid det før eg åpner ein motor, måler alltid prosent lekkasje, ofte med stempel både oppe og nede. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 1.Januar.2019 Del på Facebook Svart 1.Januar.2019 Jeg hadde ikke startet den motoren flere ganger før det kommer noen motorkyndige og ser på den. Til flere ganger du starter den og feilsøker på den til nærmere kan du se deg etter en ny motor. Å drive og famle i blinde uten kunskaper til å feilsøke er det samme som å destruere motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 3.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Hei igjen. Takk for svar. Det ser ut som en ventilhette har ramlet av og et støtstag er ødelagt i toppen. Har dere noen tips om hvor jeg får tak i slike stag? Bør vel skifte alle åtte stagene med det samme? Ventilhetten ser fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Ser ingen hensikt med å bytte mer det som er ødelagt. Men hvorfor dette har skjedd og hvordan hadde jeg vært mer opptatt av. Deler kjøper du vel hos forhandler . Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 3.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Hei. Ja det grubler jeg også på. Det kan jo ha startet med at ventilhetten falt av og så ble det skade på toppen av støtstaget. Men hvorfor er ventilhetten ramlet av? Jeg tenker at jeg bør skru av for å sjekke mer ut dette før jeg evt. kjøper deler. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Tipper det har startet ved at ventilen har hengt litt. Strengt tatt bør vel toppen av. Men kjenn I det minste etter at ventilen går lett, før du monterer ny støtstang og justeringssskrue. Er det en minste antydning til treghet I ventilen må toppen av. Faren er stor for at ventilen har vært nedi stempelet og blitt slått skjev eller knekt av. Og evt skade på stempel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lyst på båt Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 (redigert) Sjekk alle ventilklaringer. Se på toppen av ventiltallerkenen at ventilen står like høyt som alle de andre. Kanskje en av "halvmånene" som holder ventilstammen på plass har ramlet av. Mange muligheter og det er mulig at topplokket må av. Men det du kaller ventilhetten må vel være en spacer som ligger oppå ventilstammen og vanskelig kan ramle av om alt er som det skal. Noe har skjedd tydeligvis. Redigert 3.Januar.2019 av Flytevest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Kan bare svare for hva jeg ville gjort: Toppen av og ventilen ut. Deretter resten av ventilene. Det du styrer mot er et klassisk eksempel på å sminke symptomet, og ikke korrigere årsaken. Din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 3.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Takk folkens. Setter stor pris på at dere setter av tid og svarer. Kommer med oppdateringer etter videre sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.