Jump to content

Yanmar 4JH-HTE med bankelyd og svart eksos

Naustmannen

Recommended Posts

Hei

Har en Yanmar 4JH-HTE 66HK innenbords dieselmotor som ikke fungerer som den skal.

Båten ligger på sjøen inni et naust. Det er varme i motorrommet. Nytt batteri.

Har startet og kjørt motoren hver helg, og motoren har vært helt fin inntil nå.

Den er vanskelig å få start på. Den starter og sviver litt før den stopper. Etter flere forsøk går den normalt på tomgang.

Det er imidlertid en høy bankelyd på toppen av vanlig motorlyd. Bankelyden høres fra motorrommet. Det høres ut som en gammel snekkelyd/eksoslyd fra en gammel Marna motor.

Ved gasspådrag kommer det mye svart og tykk røyk og den kommer ikke opp i like høyt turtall som før.

Det kommer kjølevann ut eksos som normalt.

Ser ikke noe unormalt ved bruk av varmekamera.

Har skiftet dieselfilter og sjekket vannutskillerfilteret. Motoroljen lukter og ser fin ut.

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

mvh Sven Helge

Ta av toppdeksel slik at ventilfjærer og vipparmer blir synlig. Drei motoren rundt med en stor nøkkel og se etter at alle vipparmer og ventilfjærer arbeider som de skal. Går det ikke med nøkkel kan du i nøden kjøre den på startmotoren samtidig som du sjekker. Se også inni  fjærene at ventiler følger med opp og stenger. Kan være bøyd ventilstag også. Da får du lite eller ingen bevegelse på ventilfjær og vipparm om et stag er bøyd.

Redigert av hegra (see edit history)

Hei igjen og takk for alle de gode svarene. Har vært innom båten i dag og prøvd en del uten noen bedring. Skrudde av ett og ett rør til dysene uten forrandring i lyd. Tror lyden kommer fra turbo siden, men det er ikke lett å lokalisere helt. Er det mulig å legge ved en videosnutt på 5 sek her?  Mvh Sven Helge

Det beste er vel å plukke av luftinntaket på turboen og kjenne om den snurrer lett og med lav friksjon. Når motoren er avslått. Hvis jeg ikke har skrevet det lenger opp, småstarting er ikke bra for turbo, den soter i stykker.

Definitivt ikke lyd fra turbo. Hadde det vært min motor, ville jeg ikke startet den en eneste gang til.

Redigert av Hulda (see edit history)

Alltid litt vanskelig med lyder på opptak.    Magefølelsen seier du må belage deg på arbeid i området råde/veiv.  Men også da pleier det som oftast å bli lydendring når man løser dyserør. Så ... øøhhh..  Bruker stetoskop og lytter etter endringer ved utkobling av ei og ei dyse.

Så ville eg nappa av ventildeksel, utav med dyser, mekka adapter til sylinderlekkasjetester og satt trykk i ein og ein sylinder.  Eg gjer alltid det før eg åpner ein motor,  måler alltid prosent lekkasje, ofte med stempel både oppe og nede.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tipper det har startet ved at ventilen har hengt litt. Strengt tatt bør vel toppen av. Men kjenn I det minste etter at ventilen går lett, før du monterer ny støtstang og justeringssskrue. Er det en minste antydning til treghet I ventilen må toppen av. Faren er stor for at ventilen har vært nedi stempelet og blitt slått skjev eller knekt av. Og evt skade på stempel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk alle ventilklaringer. Se på toppen av ventiltallerkenen at ventilen står like høyt som alle de andre. Kanskje en av "halvmånene" som holder ventilstammen på plass har ramlet av. Mange muligheter og det er mulig at topplokket må av. Men det du kaller ventilhetten må vel være en spacer som ligger oppå ventilstammen og vanskelig kan ramle av om alt er som det skal. Noe har skjedd tydeligvis.

Redigert av Flytevest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...