Hulda Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Bare for å kjøre ett scenario. Å få den brikka til å hoppe av er umulig under normal drift. I dette tifellet: Motoren snurrer. Ventilen dyttes ned, men blir stående åpen. Vippearmen drar med seg brikka opp. Stemplet kommer opp og rapper til ventilen, som smeller opp og treffer brikka som ligger på halv tolv i beknip. Mulig: Skjev støtstang, overlastet vippetøy, skjev ventilstamme, defekt ventilstyring, hakk i stempel, bøyd råde. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Jeg vil tro at denne "hetta" ikke er festet, men at den holdes på plass av vippearma. Så det eneste som kan få den til å ramle ut er nok at det har blitt for romslig. Dette kan ha mange mulige årsaker: ventilen har vært alt for slakt justert, ventilen kan ha vært så treg at den ikke har stengt, støtstanga kan ha blitt bøyd (pga. treg ventil...), kamakslingen er gåen, eller man har hatt et så høyt turtall at man har fått ventilflyt. Så vidt jeg forstår, kan vel sistnevnte utelukkes ;-). Hva som har hoppet av først, støtstanga eller "hetta" er vanskelig å si, men er justeringsskruen uskadet kan det tyde på at det har skjedd her. Det er ingen tvil om at støtstanga har fått den kraftigste julingen, og må byttes. Hvis den nedre enden av stanga ser 100% uskadet ut, kan man nok gå ut ifra at kamakselen også er like fin. I verste fall vil en skadet kamaksel raskt ødelegge en ny støtstang, men det er jo ikke all verden, verken pris-, eller arbeidsmessig å prøve. Dette må man vurdere opp mot arbeidet med å ta ut kamakselen, for å inspisere den nærmere. Støtstenger er laget bevisst som det svake leddet, så det er ikke usannsynlig at det meste annet er i orden. I tillegg til ovennevnte må ventilsiden av vippearma sjekkes. Er det synlige/følbare ujevnheter må dette utbedres (eller den må byttes). Men hvis ventilen går lett -og stenger, ser jeg ingen grunn til å ta av toppen. PS. Husk å hold orden på hvilken ventil hver enkelt "hette" tilhører, når du demonterer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Helt enig med de andre her. Hadde ikke fått ro i sjela før toppen hadde vært av. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Må si meg helt enig med Hulda: Denne motoren må plukkes ned for en grundig undersøkelse. Lyden var alt for stygg til det. Her er det for mye som er usikkert til at i hvert fall jeg hadde tatt sjansen på en tur på fjorden med familie og venner etter å ha "lagt brikken på plass" og justert ventil etc.. Er du heldig er det bare noe "småtteri", men det vet du ikke før den er åpnet og sjekket av fagfolk. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Kjellg skrev 2 minutter siden: Helt enig med de andre her. Hadde ikke fått ro i sjela før toppen hadde vært av. Jeg er realist, og tror verken på sjel, eller synsing. Jeg skulle gjerne ha visst hva man, i denne sammenhengen, kan avdekke ved å ta av toppen, som man ikke kan med toppen på. Er det synlige merker på stempel og ventil etter sammenstøt er det ganske sannsynlig at ventilen ikke lenger beveger seg lett. Og om så ikke var tilfelle, er det ikke merkene som sådan som er problemet, men nettopp at ventilen ikke går lett. Og tar man en kompresjonstest, sier denne mer enn en visuell sjekk. Har man en særlig svak sjel, kan kanskje et inspeksjonskamera lette tilværelsen... Det er selvsagt, rent teknisk, ingen ulempe å studere alt til minste detalj, men jeg mener man bør ha et realistisk forhold mellom arbeid og nytteverdi. Famler man i blinde, må man nødvendigvis begynne et sted, men her vet man hva man skal se etter. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Gudrun skrev 46 minutter siden: Denne motoren må plukkes ned for en grundig undersøkelse. Lyden var alt for stygg til det. Hvilke faglige vurderinger ligger til grunn for denne påstanden? For stygg til hva? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Tror verken det ene eller det andre. Noe har fått dette til å skje. Jeg ville lagt mye i å finne ut hva. Dergjennom forhindre repeterende feil. Når motoren ikke tomgangskjører i naustet, men er utpå sjøen. Det finner ikke jeg ut ved å ta en kompresjonstest. Andre er sikkert flinkere enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 derfor lyden kommer ut luftfilter er at det er gjennomslag, kan være bare ventilen som har brent/hengt seg fast, men skru av mljepåfyllings lokket å kjenn om det kommer trykk ut der, gjør det det så har du gjennomslag helt ned i bunnpanne, dette kan fort skje hvis dyse har hengt seg opp og drypper renner, da blir trykket alt for stort å noe må gi etter, så når du først demonterer motoren så sjekk alt og overhal motor, er veldig dumt å spare på kronene hvis det samme skjer igjen eller at det er feil lengre ned i motoren som stempel, råde og veiv, det har skjedd at veiva har knekt tvers av på dem motorene før og motoren har fungert med knekt veiv utrolig nok. Det er ikke noe problem å starte opp motoren i gjennom vinteren når den er i orden, men en må passe på og kjøre motor varm med litt turtall, dette har jeg og mange andre gjort i flere år uten problemer, men dem som bare har startet opp å latt motoren gå på tomgang og ikke kjørt varm, har fått div problemer med ventiler som henger, gjennsoting av turbo og div Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 (redigert) ozo skrev for 1 time siden: Hvilke faglige vurderinger ligger til grunn for denne påstanden? For stygg til hva? lyden som var der var ikke mye fin og når lyden kommer ut luftfilter/turbo er det enda værre, hele motoren bør plukkes ned og overhales, en tuller ikke med å bytte en og en ting bare for og spare noen kroner der og da, da kan det fort bli et havari som gjør at motoren må kasseres, og enda verre hvis motor havarerer langt ute på sjøen i litt dårlig vær bare på grunn av at det skulle spares noen kroner der og da, en må tenke sikkerhet hele tiden når det gjelder båt, mannskap og sjø Redigert 3.Januar.2019 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Hulda skrev 54 minutter siden: Noe har fått dette til å skje. Jeg ville lagt mye i å finne ut hva. Jeg er helt enig i dette. Og jeg sier heller ikke at det ikke er feil på ventilen, men at dersom den går lett, er det svært lite sannsynlig at denne er årsaken, og dermed heller ikke har tatt skade av hendelsen. Er den derimot treg, er jo mysteriet oppklart. En bøyd støtstang har vanligvis sammenheng med ventilfeil, men ikke nødvendigvis. Forklaringen her kan være så enkel som at det har knekt av en bit av toppen på støtstanga (materialtretthet kan skje "hvor som helst" uten noen påviselig grunn. Noen tilfeller kan riktignok avdekkes vha. ultralyd og røntgen, men da er man tilbake til kost-/nytte-forholdet igjen. Det gjøres ved flyhavari med potensielt tap av hundrevis av menneskeliv, men ikke på en privat båtmotor til noen tusenlapper). Poenget mitt er at i dette tilfellet, kan både feil og sannsynlig opphav avdekkes uten å plukke motoren i småbiter. Man finner neppe årsaken under et ramlager, for å si det sånn. Og apropos småbiter... Hvis det mangler biter av støtstanga, er jo dette noe man vanligvis ikke vil ha i motoren, men i dette tilfellet har de nok allerede havnet i bunnpanna, og vil neppe kunne gjøre noen skade. Skal man tenke seg et "worst case scenario" finnes det jo en teoretisk mulighet for at en bit skal komme i knip mot kamakselen, men, forutsatt at nevnte punkter sjekkes, og friskmeldes, er det nok adskillig større sjans for at neste feil oppstår et helt annet sted. -For feil oppstår... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Betalt jobb, då hadde eg demontert topp osv. Eget bruk, tja kanskje. Det er jo alltid gøy å ha motorprosjekt i garasjen. Men er det nødvendig? Ein ok motor blir ikkje meir ok av å overhales. Ein tullar ikkje å plukkar ned motorer å bytter mange ting bare for å bruke penger. Eg synser følgande, ventilen står rett på stempel, det skal godt gjerast at denne slår seg skeiv, eller skader stempel/råde. Støtstang er normalt svakest. "alt som går rundt går sundt", Eg helt ein knapp på at støtstang berre har gitt seg. Nedre enden av støtstang står ikkje rett på kamaksel, der ligg ein dings i mellom, så kamaksel kan neppe være skadd. Usikker på om det er hydraulisk sete mellom kamm og støtstang, men det kan neppe bli nok slakk der til at ventilshim hopper utav. Om råde er stuka kan ein kanskje sjekke med måleinstrument ned dysehull, samanlikna alle 4 syl. Vist ventil går like lett som alle andre ventiler, og sylinderlekkasjetest er bra, så er mykje sjekka. Kanskje lås ned ventilen å tørn motor for å kjenne om det krasjer? Men..... det er spon, og ei kule frå toppen støtstang på avveie?... Bunnpanne bør av. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Sjeldenutpå skrev 45 minutter siden: kamaksel kan neppe være skadd Jeg er også enig i "neppe". Jeg nevnte bevisst alle mulige følgefeil, og selv om det er en ventilløfter, eller hva man skal kalle det, mellom støtstanga og kamakselen, er det likevel en ørliten sjangs for at de kan være skadet, pga. at motoren er kjørt med alt for stor dødgang her. Men sannsynligvis er overflatene her så store at oljefilmen har holdt. Dessuten er tyngdekrafta på kamakselens side. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Hei Ventilen, nr 1 fra turbo side, sto fast. Den kom etter litt, men beveger seg ikke like lett ned som de andre ventilene. Den kommer uansett lett opp igjen som de andre ventilene. Ventil nr 5, fra turbo side, var en smule treg å trykke nedover. Støtstang nr 1, fra turbo side var som kjent ødelagt i toppen. Toppstykket mot justeringsskruen var ramlet av. Justeringsskruen har et lite merke. Nedre side av støtstangen var uskadet, men litt blå. Støtstang nr 2 var bøyd. Resten av støtstengene ser fine ut ved første øyekast. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 (redigert) Nå er jeg ihvertfall helt sikker på at det topplokket må av for videre undersøkelser. Hva er årsaken til at støtstanga nr 1 som du kaller den har brukket av i toppen ? Og hva kan være årsaken til at støtstang nr 2 er skeiv ?. Av med toppen- sjekk stempler for skader- alle ventiler må ut av topplokket og sjekkes . Ventil seter sjekkes nøye og om nødvendig settes det opp nye seter. Lar du et motorverksted gjøre dette sjekker de ventilstyringer og alt for deg. Topplokket kan jo leveres løst sånn at de demonterer. Det skal sies at du "kan" ha skader i bunndelen og dette må sjekkes før man bruker penger på toppen. Å ja sist men ikke minst, dra opp ventiløfterne å se om er fine. Dersom de er skrot tror jeg det lukter overhaling eller ny motor. Redigert 4.Januar.2019 av Flytevest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Jeg tipper ventilene går tregt på grunn av sot i ventilstyringene forårsaket av at motoren har gått mye uten belastning. Du er nødt av med toppen og ta ut ventilene for å gjøre rent i ventilstyringene. Samtidig får du jo sjekket stempelene om dei har klasket til ventilene. I tillegg må kammen sjekkes siden jeg går ut fra at den har fått litt bank. Husk å få montert vetilene med nye ventiltetninger ved montering, det koster ca en hundrelapp ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 (redigert) Hei. Jeg har ved flere tilfeller vært ute for at støtstenger ramler av på VM motorene. samme som mercruiser 636 f, eks. men da på bilmotorer. disse har ikke justering, slik at jeg har bare løst vippetøyet og putta de på plass igjen og motorene har uten unntak fungert fint. Har også sett langt mer bøyde stenger enn du har, men som likevel har holdt seg på plass. disse løfter nok marginalt mindre, og får mer slakke, slik at det er nok ikke bra, og kan være grunnen til at de hopper av?. selv om flere også var rette etterpå. på disse motorene er der god plass til stengene etter at de har hoppet av så vippetøyet ikke kommer i berøring med dem. i ditt tilfelle ser det ut til at vippetøyet vil fortsette å slå på stanga, og når den da ikke er i sitt rette leie er det forståelig at den ser slik ut som den gjør. jeg ville satt på nye stenger, og justert ventilklaringen, og så dreiet motoren noen runder slik at du ser at det virker, og startet, eventuelt tatt en sylinderlekkasjetest om jeg var deg. Lykke til. Redigert 4.Januar.2019 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Nå dukker det opp saker. Trege ventiler betyr av med toppen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ozo Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Da må toppen av, ja. Trege ventilstyringer må byttes. Og ettersom flere ventiler er trege, bør du vurdere å bytte alle, da det ikke er en lokal feil, men skyldes felles ugunstige forhold. Jeg kjenner ikke denne motoren spesifikt, så jeg vet ikke om ventilstyringene er faste, og bare kan settes i, eller om de må brotsjes. Hvis det siste er tilfelle er dette normalt ikke hobbyarbeid... Alle støtstenger og ventiler som har den minste skjevhet må byttes (rull dem på et helt plant underlag - et speil e.l.). Det kan være nok å rengjøre ventilene, men da må du forsikre deg om at bl.a. tykkelsen på ventilskaftet er jevn, og innenfor toleransen. Helst bør de inspiseres av en kyndig person. Velger du å bruke dem på nytt, må skaftet rubbes lett med et fint smergelpapir, i et "toveis skruemønster". Dette for at smøreoljen skal fordele seg best mulig i den nye styringen. Sjekk i tillegg at selve ventilflatene og setene er feilfrie. Disse må ikke røres med smergelpapir e.a. Har de skade må ventil og sete slipes etter standardprosedyre. Er man først ute med ventilene, er nye tettinger obligatorisk, og det er ikke så dumt ellers heller, om de har noen tiår på baken, og absolutt om de har blitt harde. Ettersom alle ventilene kommer helt opp, kan du nærmest se bort ifra skader på stempel og råder. Ved slike skader vil ventilen normalt være så skjev at det er umulig å få den opp. Uansett kan du jo se etter synlige merker på stempel, samt måle at de når eksakt samme høyde, og at ikke et stempel er en tanke vridd i forhold til de andre. Dette vil i såfall indikere en skjev råde. Når det gjelder kamakselen og løfteren, vil jeg anta at de er uskadd. Uansett vil ikke en evt. skade her forplante seg, så personlig ville jeg ha latt dem være. Hvis det, mot formodning, skulle være en skade her, vil denne utvikle seg ved at denne kammen slites unormalt, og løftet på ventilen blir mindre. Er det hydrauliske løftere (sjekk instruksjonsboka ang. ventiljustering) er det ikke sikkert du merker noe før du har redusert effekt, men er det bare et mekanisk mellomlegg vil det etter hvert bli både målbar og hørbar økning i ventilklaringen, så da kan du jo evt. sjekke denne etter de første turene. Om du dreier motoren, vil en nedslitt kam selvsagt gi mindre bevegelse -også med hydraulisk løfter. Og, viktig! Merk alle bevegelige deler slik at de kommer tilbake på riktig sted. PS. Denne forklaringen er ikke ment for synsere uten motorforståelse. Det er forresten ikke noe kryptisk ved en motor. Det er tross alt bare en samling metallbiter med olje imellom. Alle har forresten godt av å utvide horisonten; samtidig som det gjelder å kjenne sin begrensning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.