880 Startet 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2003 http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/22/369332.html Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
klikk Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Jeg skal ihvertfall sørge for å besøke de aktuelle holmene utover sommeren! Enten det kommer opp skilt eller ikke! Bare på pur F ! Det er at enkeltpersoner skal legge beslag på slike områder, trosse friluftsloven, og dra sine egne interesser inn i rettssaler som drives med andres skattepenger!! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Det minner jo litt om at størrelsen på bankkontoen er omvendt proporsjonal med folkevettet........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
bliss X Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Jeg skal ihvertfall sørge for å besøke de aktuelle holmene utover sommeren! Enten det kommer opp skilt eller ikke! Bare på pur F ! Det er at enkeltpersoner skal legge beslag på slike områder, trosse friluftsloven, og dra sine egne interesser inn i rettssaler som drives med andres skattepenger!! Noen som kjenner stedet godt? Er det egnet for tillegging/oppankring? Spørs om ikke baatplassen.no bør arrangere et treff her i løpet av sommeren. Høres jo ut til være midt i blinken for oss med vimpel Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Dere som hisser dere opp her, spis fluesopp, eller prøve denne linken: http://www.urban75.com/Mag/cow.html Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Nja, jeg forstår han faktisk ganske godt jeg. Rik eller fattig - de fleste syntes innimellom det er hyggelig med litt privatliv enten det er på hytta ved sjöen, i naturhavn, i telt i skogen eller hytte på fjellet. Nå har allemannsretten lange og sterke tradisjoner her i landet, men man skal huske at det har jammen den private eiendomsretten også. Det er jo tross alt hans öy, på samme måte som en bonde eier et gårdstun. Man setter seg ikke uten videre og griller pölser på tunet til storbonden, selv om man er på tur i skogen. Allemannsretten begrenser seg til ferdsel i utmark, og om jeg ikke husker feil, så finnes det en regel som sier at man ikke skal overnatte eller legge til närmere enn 150 meter fra innmark. Hovedregelen er vel at man ikke skal väre til sjenanse. Nå er det jo typisk at han skal "ta's" av media og av de andre jantene fordi han er tilfeldigvis er rik, og det kan man jo syntes hva man vil om. Men at han ikke vil ha et fuglefjell av fremmende 30 m fra sin private badeplass, det forstår jeg inderlig godt. Og det er vel andre her som har opplevd at man ligger i naturhavn, ferdig fortöyd, tatt ankerdrammen, nyter naturen og det föles som det bare er din båt med mannskap i hele store verden - og så kommer det en eller annen og legger seg kloss opptil selv om det finnes et hav - bokstavelig talt - av annen plass man kan ta. Forundrer meg stadig...... Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 nei pokker ta ! Har vært på Yxnøy da forrige eier dreiv der ( Thor C ) Eieren har jo 1200 mål, dette er det samme som 1200 STORE boligtomter. Å opptre som en mannevond greve da er fXXXen ta meg ikke nødvendig. Er sikkert ikke hjemme engang, har vel leid sikkerhetsvakter for å holde folk unna.. Tilbake til Svenske tilstander sier nå jeg; skjærgården tilhører alle; ikke bare kæksene.. M( ikkeså)VH Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Pjolter Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Det minner jo litt om at størrelsen på bankkontoen er omvendt proporsjonal med folkevettet........ Nå vil jeg si at fylte bankontoer IKKE har noe med folkevett å gjøre... Kjenner mange ekle fattige folk jeg Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Nå vil jeg si at fylte bankontoer IKKE har noe med folkevett å gjøre... Kjenner mange ekle fattige folk jeg :lol: Det var akkurat det jeg mente Pjolter Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Syvert Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Noen som kjenner stedet godt? Er det egnet for tillegging/oppankring? Spørs om ikke baatplassen.no bør arrangere et treff her i løpet av sommeren. Høres jo ut til være midt i blinken for oss med vimpel Hei Lasse! Jeg kjenner stedet meget godt! Disse holmene nedenfor "Christensen", som er det lokale navnet på dette feriestedet, ligger på vestiden av Østerøya, rett atter at du runder Tønsberg Tønne. Jeg har dessverre ikke posisjonen her og nå. Holmene nedenfor landstedet til Ulrichsen har i alle år vært et meget populært badested fordi sundet er ganske grundt og passer ypperlig for barn. Den andre siden av holmene, som vender bort fra landstedet, er ypperlig for voksne. Holmene er i det hele tatt en friluftsperle i Mefjorden! Det går fint å fortøye der, avhengig av vindforholdene. Det hadde vært fristende å karakteriser denne historen, men det er jo helt unødvendig. Ulrichsens oppførsel taler for seg selv! Jeg drar på en ukes ferie til Naxos i Hellas på lørdag og kan glede meg over gresk gjestfrihet, langt borte fra Ulrichsener og andre hyttebaroner! Ta godt vare på båtlivet mens jeg er borte! Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Poseidon Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 God dagen gode båtvenner Jeg vil nødig bli moraliserende, men det er med en litt flau smak i munnen at jeg leser enkelte innlegg i denne tråden. Klart man kan bli både irritert, frustrert og det som verre er når man møter denne (heldigvis sjeldne) typen av godseiere. Jeg tror allikevel at det kan være fornuftig å dempe engasjementet i fordømmelsene en anelse, av den enkle grunn at dette kan bli førsteklasses ammunisjon for en som ønsker å vinne frem med sine ønsker om stengning. Tenk om han skulle stå i rettssalen og legge frem utskrifter fra www.baatplassen.no som bevis på hvilke båtpøbler han ønsker å beskytte seg imot. Vi bør ikke gi hverken ham eller andre Ulrichsener den gleden! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Pjolter Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Jeg drar på en ukes ferie til Naxos i Hellas på lørdag og kan glede meg over gresk gjestfrihet, langt borte fra Ulrichsener og andre hyttebaroner! Ta godt vare på båtlivet mens jeg er borte! Hilsen Jan Vel som "hyttebaron" føler jeg meg forpliktet til å komme med et aldri så lite innspill. Jeg har alstå hytte på sørlandet.. med 13 mål tomt ( som er nedarvet) vi har en ganske liten brygge, og den bruker vi hver dag været tillater det. Har vært et par episoder de siste 20 år med et par båtfolk som har kommet inn og tatt for seg. Ikke det at de har gjort noe galt, men må innrømme at min private brygge ( som for øvrig ikke er merket med privat o.l) er min brygge, Jeg liker ikke at jeg til morgenbadet mitt ser en Polar 40 eller en Prinsess eller en seilbåt for den saks skyld. Har de søkt nødhavn er dette selvfølgelig ok. Men ellers syntes jeg det er rett og rimelig at ingen bruker min private brygge uten tillatelse. Om noen legger til i nærheten på en av holmene som tilhører tomten eller en annen plass som ikke generer oss, så er det selvfølgelig greit... Vet ikke om jeg får symapti for mine synspunkter her, Poenget her er vel at ikke alle "hyttebaroner" er slik som beskrevet.......... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
bph Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Jeg kan gi litt bakgrunn her. Jeg har vokst opp på en hytte, i den samme fjorden. Vi besøkte ofte denne holmen mens den var eid av Thor Christensen, og da var ingen problemer. Han syntes faktisk det var hyggelig at folk benyttet holmen og områdene rundt hytta, så lenge folk ikke ”grillet pølser på trappa hans”. Men etter at Kjell Ulrichsen kjøpte eiendommen har situasjonen tilspisset seg mellom han og båtfolket. Det resulterte i at han dumpet store steiner for å hindre ankomst til den lille stranden og svabergene rundt. Dette kombinert med div uttalelser i lokal avisen, har hisset opp båtfolket i Sandefjord. Slik at det eneste Kjell Ulrichsen har oppnådd er at holmen har blitt mer brukt til hans irritasjon, og noen har også tydeligvis provosert han med å opptre provoserende. Det vill være svert synd for båtfolket hvis han får gjennomslag for sin vilje om å privatisere holmen. Men etter min kjennskap til loven bør han ikke få gjennomslag saken sin (håper jeg). De som vil må gjerne legge kursen innom Thorsholmen, det er flere lune plasser å ligge. Har man båt som ikke stikker så dypt kan man fint legge til på svabergene ved den lille stranden på nordøst siden. Like ved stranden er det også en liten gressbakke. Men vær forsiktig sundet er grunt, og antagelig nå fult av store steiner, Legger ved et lite kart utsnitt som viser innseiling når man kommer fra syd (dessverre er c-map litt unøyaktig her men gir grei oversikt).http://home.broadpark.no/~bphovlan/div/thorsholmen.jpg Jeg har redigert litt på kartet etter hukommelsen, men det er ikke helt nøyaktig, et vanlig båtsport kart er bedre her. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Vi båtfolk er slett ikke fæle, men vi er litt gale.... Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Om noen legger til i nærheten på en av holmene som tilhører tomten eller en annen plass som ikke generer oss, så er det selvfølgelig greit... Vet ikke om jeg får symapti for mine synspunkter her, Poenget her er vel at ikke alle "hyttebaroner" er slik som beskrevet...Mvh Pjolter Hei Pjolter Takk for innlegget ditt, som bidrar til å avklare begrepene. Hytteeiere som deg, med din innstilling, kommer selvfølgelig ikke inn under betegnelsen "hyttebaroner". Med "hyttebaroner" mener jeg folk som Ulrichsen som gir blaffen i både friluftslov og allemannsrett og legger beslag på populære uthavner holmer og skjær og derved krenker båtfolks og andres rettigheter til fri ferdsel langs kysten. Dette er i ferd med å bli et betydelig problem på Øst- og Sørlandet. Jeg har selv blitt utsatt for grov kjeft og trusler fordi jeg fortøyde ved en liten holme som lå ca. 150 meter fra en hytte. Det er en viktig oppgave for KNBF å gjøre vårt beste for å ivareta båtfolks og allmennhetens rettigheter langs kysten, både når det gjelder "hyttebaroner" og oppdretts- og havbruksnæringen som legger beslag på attraktive uthavner og friluftsområder. Samtidig er det viktig at vi ikke legger opp til en "krig". Et trivelig båtliv er helt og holdent avhengig av et levende kystmiljø hvor vi også respekterer både eiendomsrett og privatlivets fred for fastboende og hyttefolk, men når begrepet "privatlivets fred" utvides til å omfatte store områder, må det reageres. På denne linken finner dere lovens bestemmelser: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...ne=friluftsliv& Det er disse bestemmelsene som KNBF ønsker skal håndheves og at kommunene ikke er fullt så slepphendte med dispensasjoner som de har vært hittil. Jeg håper ovenstående er avklarende, både når det gjelder begrepet "hyttebaroner" og KNBF's holdning til problematikken. Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Lijanka Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 )§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.) Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen. Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. ********************** Synes det er greit å være klar over friluftslovens § 11, 2 ledd (se ovenfor). Grunnens eier har altså rett til å vise bort folk som ikke viser "folkeskikk". Ulrichsen har provosert båtfolket her på våre kanter, og det kan vel hende at enkelte av båtfolket har gått noe langt i å gi uttrykk for sin missnøye ved besøk på Thorsholmen...?? Loven gir også rom for skjønn - for hva er hensynsløs eller utilbørlig adferd? Det blir litt opp til grunnens eier å vurdere dette, ut i fra samfunnets normer og standarder på det aktuelle tidspunktet. Likevel så tolkes dette relativt strengt, slik at grunneier skal ha en GOD grunn før han benytter seg av denne retten. Uansett - jeg skal innom denne holmen til sommeren... Men passer på å oppføre meg ordentlig (blant annet blir kikkerten liggende i båten ) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Hei. Tok en liten titt på lovteksten. Språket som brukes slike steder er vanligvis stivt og høytidelig, men da jeg kom til §7 måtte jeg flire: § 7. (Landsetting og fortøyning av båt.) Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Fortøyningsgreier?? :smiley: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lijanka Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Fortøyningsgreier?? :smiley: Lars H. Da får vi heller bruke fortøyningsdingser! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 24.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2003 Nevner også at jeg sist sommer så at han hadde satt opp Ilanstigning forbudt skilt, på en stor strand litt lenger nor for thorsholmen. Stranden kan helt klat defineres som utmark. Det er tydelig at han tar seg meget godt til rette der. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Gammel tråd, men forsatt aktuell. Sandefjords store helt Kjell Christian Ulrichsen gir seg ikke til tross for flere nederlag Se http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.803820 Rart at høyesterett vil bruke tid på en slik fillesak Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Det kan se ut som om det er dette som er stridens eple: § 16. (Sperring av særlig utsatt område) Blir en eiendom i særlig grad utsatt for almenhetens ferdsel kan kommunen med samtykke av eieren eller brukeren bestemme hel eller delvis sperring av eiendommen, når ferdselen gjør nevneverdig skade på den eller er til vesentlig hinder for den bruk som eieren eller brukeren gjør eller ønsker å gjøre av den. Sperring fastsettes for et bestemt tidsrom, ikke over 5 år om gangen. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen. Endret ved lover 8 mars 1963 nr. 1, 11 juni 1993 nr. 85, 21 juni 1996 nr. 37. .......... og så er det selvsagt et spørsmål om hvor vanskelig man EGENTLIG trenger å være. Både de som bruker stranda og Ulrichsen. Man burde kunne få til en løsning som gagner alle. Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Rart at høyesterett vil bruke tid på en slik fillesakDet er vel en fillesak men av prinsippiell betydning. Om høyesterett slår fast at båtfolket ikke kan nektes adgang skal det ganske mye til at lignende saker kommer så langt i rettssystemet. Nå har det jo opp gjennom tidene vart en del saker der høyesterett har kommet til motsatt konklusjon i forhold til alle andre rettsinstanser... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mouche Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Fillesak? Ja. kanskje det, men det er jo et utrolig engasjement rundt saken da både fra eiendomsbesittere, kommunene og deg og meg! Tror vi alle er tjent med at det kommer en rettsavgjørelse som klart og tydelig (hvis det er mulig da????) sier noe om hvordan balansen skal være mellom eiendomsretten og retten til almen ferdsel i strandsonen. Kanskje Høyesterett ser det på samme måte? Spennende blir det i allefall! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jaliza Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Enig med SveinHa og Mouche, selv om det kan se ut som en fillesak, blir den interessant å følge senere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Jeg tror vi kan være ganske trygge på at Høyesteretts Kjæremålsutvalg har sett visse prinsippielle sider ved denne saken siden kollegiet i Høyesterett skal vurdere saken. Jeg tror det er viktig å få en prinsipiell avgjørelse på Allemannsretten da man ser en kraftig privatisering av strandsonen rundt omkring. En Høyesterettsdom vil kunne sette rammer for dette fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.