Mulligan Svart 5.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2007 Ulrichsen får mer problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) Her er utdrag/sammendrag av Høyesteretts dom. Av prinsipiell interesse er følgende: Friluftsloven §9 fastslår at rasting og telting ikke må skje til utilbørlig fortrengsel eller ulempe. Høyesterett fant, med støtte i forarbeidene, at det tilsvarende måtte gjelde ved overnatting i båt. Friluftsloven § 9 oppstiller også et forbud mot telting nærmere enn 150 meter fra bebodd hus. Høyesterett fant at denne bestemmelsen ikke kunne gis analogisk anvendelse for overnatting i båt. Det ble derimot ikke tatt stilling til om friluftslovens forbud mot telting i mer enn to døgn uten grunneiers samtykke, etter omstendighetene kan tenkes anvendt i forhold til overnatting i båt. Et minstevilkår for å la denne bestemmelsen få anvendelse måtte være at båten ble fortøyd på den del av en eiendom der det bebodde hus ligger. Slik var forholdene ikke her og Høyesterett fant det klart at det ikke var grunnlag for en analogisk anvendelse. Redigert 8.Februar.2007 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Det er ikke alltid lett å forstå juridiske formuleringer. Betyr dommen fra HR at det er eller ikke er lovlig å ankre opp mindre enn 150 meter fra bebodd standeiendom ? Problemstillingen er vel mest aktuell for sørlandet - vil jeg tro, men jeg har opplevd problemstillingen flere steder på østlandet. Jeg forstår at man ikke kan legge seg til privat brygge - men hva blir lovlig minsteavstand til eksempelvis brygge hvor eier har hytte nærmest på brygga? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hva er et bebodd hus? er en hytte som delvis benyttes et bebodd hus? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Betyr dommen fra HR at det er eller ikke er lovlig å ankre opp mindre enn 150 meter fra bebodd standeiendom ? Selve dommen er ikke tilgjengelig ennå, det publiserte er bare et sammendrag. Men det HR sier er at forbudet mot telting innen 150 meter, ikke gjelder for tillegging/ankring med båt. Hva som da gjelder, har HR ikke sagt noe om. Jge skjønner ikke dettehelt, sjenansefaktoren beror jo på overnattende i nærheten og ikke på om de er i telt eller under kalesje. Kanskje selve dommen er klarere på dette. Jeg skal ta tak i den når den blir tilgjengelig. Hva er et bebodd hus? er en hytte som delvis benyttes et bebodd hus? Lovteksten er slik, i dens relevante del: «Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. » "Bebodd" må forstås som status i øyeblikket. Poenget er vel sjenanse og man sjenerer sikkert ikke dem som ikke er til stede? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
jandrea Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Noen som vet hvordan det har gått videre med denne saken og saken om strendene? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
slettet Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Ulrichsen tapte på alle plan tror jeg... har ikke lest alt: http://www.sb.no/article/20070201/NYHETER/102010103 Ulrichsen tapte i Høyesterett Høyesterett har i dag besluttet at tingrettens dom blir stående i saken Kjell Christian Ulrichsen anla mot Sandefjord kommune om retten til fri ferdsel på Thorsholmen. Lars Kaare Schei Kjell Christian Ulrichsen og hans advokater har tidligere tapt saken fullstendig både i Sandefjord tingrett og i Agder lagmannsrett. Begge de to rettsinstansene har gitt allmennheten anledning til å bade, sole seg og fortøye båter rundt hele Thorsholmen. FAKTA: Ulrichsen-saken Tekst: Tommy Birkelund Kjell Christian Ulrichsen kjøpte Skogan gård og Yxney, til sammen 1.250 mål, av Thor Christensen for 32 millioner kroner i 1994. Allerede året etter kom det første forsøket på å stenge allmennheten ute ved å legge bøyer i sundet. To år seinere dumpet han store steiner i sjøen for å hindre ferdsel av båter. Ved begge anledninger etterkom han pålegg fra kommunen om å fjerne stengslene. Finansmannen er klar over at han har terget på seg en del båteiere, og at det har ført til økt trafikk i sundet og på Thorsholmen sommerstid. – Det er vel på en måte selvforskyldt. Jeg forstår at folk vil se hvem denne raringen er, sa Ulrichsen i april i fjor. Et langt større problem ble det at kommunikasjonen med kommunen skar seg, og at Thorsholmen-saken hatt ringvirkninger til andre saker. Striden har etter hvert omfattet både gjerder, steiner, badebøyer og skilting. I de forrige rettsrundene har også verbalt skyts av det grovkalibrede slaget vært benyttet. I tingretten hevdet ordfører Bjørn Ole Gleditsch (H) at Ulrichsen hadde uttrykt ønske om at han "skulle steke i sitt eget fett". Gleditsch har kontret med å si at mange i Sandefjord ser på Ulrichsen som en dri***ekk, og at han flere ganger har hatt lyst til å bruke den karakteristikken selv om finansmannen. I lagmannsretten mente Ulrichsen at kommunens menn, altså ordføreren og kommuneadvokaten, oppførte seg som apekatter. Tid Publisert: 01.02 07:00, Sist endret: 01.02 11:09 men hadde dere eid denne condoen - kan det hende dere hadde gjort akkurat det sammen...... vernet om holmene deres mener jeg...... Redigert 29.Oktober.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Det du ser bilde av der er vel bare hytta. Hoved gården og stallene ligger noen hundre meter lengre inn på eiendommen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.