Jump to content

En mindre heldig tillegging


Whistler

Recommended Posts

Etter en fantastisk tur på vannet i går skjedde det man stort sett lurer på når skal skje.

Jeg har innerste bås på brygga, og pleier å bakke inn i båsen.

Bilde

Timing er essensielt da den ikke er særlig effektiv på bakking mot styrbord i sakte fart. Jeg ble 1/2 sekund for sen med den første svingen og kom for langt inn slik at jeg måtte ut igjen.

Sjekker dybdemåler som viser 2,4m og hører/kjenner samtidig 2-3 dunk fra akter.

Går litt ut sjekker om jeg har kraft forover og akterover - OK.

Bakker inn i båsen og fortøyer.

Tilter opp drevet og konstanterer av minst to blader på propellen har vært i kontakt med noe som er skadelig for aluminium i bevegelse. Det var blitt for mørkt til å se om "skegen" hadde fått seg en kakk.

2 minutt etter at jeg har satt opp kalesje, ryddet etc. Kommer marinaeieren kjørende. Jeg stopper ham og forklarer hva som har skjedd.

Han sier da. Det må være den gamle slippen du har truffet. Jaja. Det blir vel reklamasjon mot havn det da. Vi løfter båten på mandag/tirsdag og tar det derfra.

 

Hadde jeg "parkert" baug inn, og bakket ut mot babord for å gå ut hadde nok dette skjedd for lenge siden. Heldigvis viser marinaeieren vilje til å ordne opp. Nå frykter jeg bare at den planlagte turen til Holmestrand og offshore VM neste helg går føyka.

Link to post
Share on other sites

Reklamasjon mot havna? Å skylde på andre enn deg selv her er vel litt drøyt..?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke det hvis det f.eks bryggeier har latt det ligge igjen en gammel skinnegang som endrer dybden dramatisk. Samtidig som denne leier ut plasser til båter som har et konflikterende dypgående og/eller manøvreringsbehov, uten at denne begrensningen er klarlagt og kontraktsfestet.

Link to post
Share on other sites

Reklamasjon mot havna? Å skylde på andre enn deg selv her er vel litt drøyt..?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Mulig du synes det. Hvis jeg hadde truffet fjæresteinene hadde jeg vært enig, men når det ligger en betongkonstruksjon og skinner på mindre enn 1 meters dybde i det jeg betrakter som manøverområdet for båsen min, er jeg ikke enig.

Link to post
Share on other sites

For ikke å forvirre her så tror jeg det kan være greit å påpeke at det neppe er snakk om reklamasjon i hht kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Men det kan være at marinaen er erstatningspliktig overfor deg dersom de har gjort noe feil

 

Forøvrig er jeg ganske så enig i at jeg nok ville "klådd" marinaen for dette her om de ikke har gjort deg oppmerksom på faren de visste om - og åpenbart burde fortalt deg om

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han sier da. Det må være den gamle slippen du har truffet. Jaja. Det blir vel reklamasjon mot havn det da. Vi løfter båten på mandag/tirsdag og tar det derfra.

 

Hvis det er marina eieren som sier Det blir vel reklamasjon mot... så skjønner ikke jeg hvorfor det blir diskutert skyld her for da har han jop tatt skylden, mulig jeg misforstår???? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Han sier da. Det må være den gamle slippen du har truffet. Jaja. Det blir vel reklamasjon mot havn det da. Vi løfter båten på mandag/tirsdag og tar det derfra.

 

Hvis det er marina eieren som sier Det blir vel reklamasjon mot... så skjønner ikke jeg hvorfor det blir diskutert skyld her for da har han jop tatt skylden, mulig jeg misforstår???? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:cheers::yesnod: Flott

Da skjønner jeg også sammenhengen. Flott med folk som står opp og tar ansvar slik man bør!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Reklamasjon mot havna? Å skylde på andre enn deg selv her er vel litt drøyt..?

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg rykende uenig med deg, klikk.

Når man leier plass, må en vel forutsette at det er vann nok til at båten flyter fritt. Dersom det overhode er fare for å skade båten ved vanlig bruk av bryggeplassen vil jeg mene at utleier minimum er pliktig til å opplyse om farene.

Har ingen hjemmel for hånden, men sunn fornuft tilsier at bryggeplassen har vann nok.

 

Forøvrig ser det jo ut til at du har truffet på en uvanlig imøtekommende bryggeier, som også innser sitt ansvar, så det blir vel neppe noe problem. Misunner deg litt den "luksusen" (ansvarsbevist bryggeier, altså :rolleyes: )

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Meget bra. Men, tar de vekk den gamle slippen?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg rykende uenig med deg, klikk. 

Når man leier plass, må en vel  forutsette at det er vann nok til at båten flyter fritt.  Dersom det overhode er fare for å skade båten ved vanlig bruk av bryggeplassen vil jeg mene at utleier minimum er pliktig til å opplyse om farene.

Har ingen hjemmel for hånden, men sunn fornuft tilsier at bryggeplassen har vann nok.

 

Forøvrig ser det jo ut til at du har truffet på en uvanlig imøtekommende bryggeier, som også innser sitt ansvar, så det blir vel neppe noe problem.  Misunner deg litt den "luksusen" (ansvarsbevist bryggeier, altså :rolleyes: )

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ditt eget ansvar å vite om det er dypt nok, synes nå jeg. Det blir litt som å rygge på en kantstein med bilen, og skylde på eieren av eiendommen etterpå.. Når man legger seg med hekken inn så er det spesielt viktig å sjekke, ettersom man da stikker dypere enn det plassen er tiltenkt.

 

Samme det, skyldsspørsmålet ble jo ikke noe tema. Marinaen er åpenbart utrolig service-innstillt. Og slik oppførsel tror jeg nok at de tjener mye mer på enn de taper, i lengden! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser utliggerlendgen på bildet, så burde det være åpenbart at hekken må inn for at plassen skal være brukbar. Både med hensyn til ombordstigning og sikker fortøying.

Båtplassene har nok vann. 1,5 båtlengder ut og 1 meter inn er det for lite ved lavvann.

Marinaen har hatt dykker ute. Får vel høre senere hva resultatet blir.

Link to post
Share on other sites

Det er ditt eget ansvar å vite om det er dypt nok, synes nå jeg. Det blir litt som å rygge på en kantstein med bilen, og skylde på eieren av eiendommen etterpå.. Når man legger seg med hekken inn så er det spesielt viktig å sjekke, ettersom man da stikker dypere enn det plassen er tiltenkt.

 

Samme det, skyldsspørsmålet ble jo ikke noe tema. Marinaen er åpenbart utrolig service-innstillt. Og slik oppførsel tror jeg nok at de tjener mye mer på enn de taper, i lengden!  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok ikke engang Mågerø Marina gir bort penger, så de har nok insett sitt ansvar som bare rett og rimelig er.

 

Eksempelet med kantstein blir jo neppe relevant. Da kjører du jo bil der hvor det ikke er ment at det skal kjøres bil. Hadde båteier kjørt i brygga, hadde ditt eksempel vært relevant, men så er altså ikke tilfelle.

 

Leier du en garasje, men finner etter at avtalen er inngåt ut at porten ikke lar seg åpne, tror jeg nok også du ville reagert. ....sånn bare for å sette det hele i rett perspektiv.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...