Jump to content

Isolere 30 fot ferrocement motorseiler


kosefisken

Recommended Posts

Hey.
Så jeg har kjøpt en båt som jeg skal bruke som bobåt. Det er en 30 fot Motorseil med god plass, og mye muligheter for meg, MEN...
Som titelen sier, er dette en betong støypt (Er denne båten jeg har kjøpt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=132232353 )
Så, angående isolasjon...
Til isolasjon av glassfiber, er det mye bra produkter og løsninger som fungerer, men til betong er det litt mer begrenset. Er selv nyutdannet tømrer, og har jobbet en del med betong, og som regel isolerer vi først med Isopor for og beskytte mot fukt og varme/kulde tap. men, i et hus er veggene rette og glatte, men i en båt er det kurver, og bøyer og alle slags vinkler og i tilleg ønsker jeg ikke og miste 5cm+glava/rockwool isolasjon på 10-15cm så hva er beste løsning? Har vudrert og plastre hele båten og isolere med tynn rockwool, men etter litt planlegging og mailer fant jeg ut at jeg måtte ha minst 10cm for og isolere godt, men kan da risikere og få fukt mellom betong og plast...

Noen som har en smart løsning?
Takk

Link to post
Bårdp skrev 1 minutt siden:

Var litt å så på et prosjekt med en 42 fots betongbåt som en kar holt på å ferdigstille i hagen sin. Han hadde isolert den innvendig med vanlig asfaltplate mot betongen og så 10 cm steinull før diffusjon sperren. Han påsto at både asfaltplata og steinullen tålte en del fukt om det skulle trekke noe gjennom skroget.

Vet at asfalt plater er en SVÆRT EFFEKTIV vei og isolere på, men for og si det rett ut, er det et reint HELVETTE OG JOBBE MED.
Se for deg at du skal isolere båten din med biltema isopor. ikke bare finner du isoporkuler overalt de neste 10 årene, det klør noe jævligt og få på seg. Er derfor jeg er ute etter andre løsninger :D

 

Link to post
Ask skrev 5 minutter siden:

Hei 

 

Armaflex er god isolasjon, og lett å jobba med. 

 

Gratulerer med ny båt. 

 

Ask 

Det var ikke en dum løsning!!!
Har du noen mening om tykkelse som børr være i båten? Bor i stavanger, og tempraturen synker sjeldent under 0.
Tenker 25mm er mer en nokk. men har ikke erfaring med denne type isolasjon selv, så litt hjelp tar jeg imot :D

Link to post

Jeg har brukt 19mm Armaflex i seilbåten. Mener jeg leste på produsentens side, at det tilsvarer 10 cm  glava. Går du inn på produktdatabladet så står det nok noen verdier som gjør det sammenlignbart. Dyrt, ja. 

Jeg fikk tak i 12 meter, i uåpnet kartong, på finn for 800 kr. 

 

Endene på Armaflex må tapes for å ikke suge vann, om det er fare for at de kan eksponeres for det. 

 

Båten ble meget behagelig å være ombord. 

Om det er lurt å bruke i betongbåt vet jeg ikke noe om, mtp betong og om det trekker. vann gjennom. 

 

Om det er nødvendig med å inspisere skroget innvendig, så er det jo dumt å rive av pålimt Armaflex vs glava/ rockwoll. Så da bør en kanskje finne en løsning hvor det ikke limes fast? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Betongbåt som er skikkeleg støypt, og med skikkeleg utvending bahandling, skal vel vere ein av dei tørraste båtkonstruksjonane. Men - mange slike båtar er dessverre laga av folk som har tatt snarvegar. Har blitt fortalt av ein som har bygd ei slik båt, som forøvrig er meget strøken, at det kan vere lurt å kjøpe ein båt som er ein del år gammal. Då vil svakheiter vere enklare å sjå.

Link to post
Eureka skrev 42 minutter siden:

Jeg fikk tak i 12 meter, i uåpnet kartong, på finn for 800 kr. 

12m for 800kr?!?! det er jo gratis iforhold til prisene jeg ser på...
1 rull med 4mx1mx19mm (4kvm på 25mm) koster jo 1750kr 
Ser jeg på helt feil produkter eller er dette normal pris?!
https://makitech.no/isolasjon/kondensisolasjon-cellegummi/armaflex-af-25mm-med-lim

Link to post
sunnmøre skrev 2 minutter siden:

Betongbåt som er skikkeleg støypt, og med skikkeleg utvending bahandling, skal vel vere ein av dei tørraste båtkonstruksjonane. Men - mange slike båtar er dessverre laga av folk som har tatt snarvegar. Har blitt fortalt av ein som har bygd ei slik båt, som forøvrig er meget strøken, at det kan vere lurt å kjøpe ein båt som er ein del år gammal. Då vil svakheiter vere enklare å sjå.

Denne båten er fra 1982, og eieren sier at den er både tørr og varm når han og broren brukte den på korte og lange seileturer samt overnatting på arrangemang osv.
Selgeren var en type fra nordnorge (hørtes ut som lofoten) og han kjøpte den der oppe, og seilte den ned til bergen når han flyttet, og hadde ikke noen problem med båt, varme eller fukt.
Men med tanke på at hans lengste tur var 2 uker, og jeg skall bo i denne i minst 6 månder, føler jeg en vedovn ikke er bra nok for og ha varme sålenge alt rundt er kaldt og jeg skal prøve og holde på varmen.

Ser litt på 50mm glava isolasjon, er en del billigere, men om noen har formeninger vill jeg gjerne høre.
Må jo opp med en del treverk, men når båten veier 22 tonn, tror jeg ikke 25kg treverk gjør så alt for mye :D-

Link to post

Hadde ein når slektning som bygde ein slik båt. Han dreiv med kontroll av langt større båtar, og var svært grundig då han støypte sin. Eg kan ikkje så mykje om dette, men han meinte at dei som tok snarvegar ville bli straffa for dette etter 20-30 år. Han meinte at det var viktig å sjekke for rust, dette ville bli synleg etter ein del år.

Han er dessverre ikkje blant oss lenger, men båten er framleis god som ny. Om ein finn ein slik båt som er bygd skikkeleg, så er det ein glimrande båt. Ut i frå det eg har sett, så er det dessverre mange som har tatt snarvegar.

 

Det var vel litt på sida av det du starta med dette, men lykke til - spennande.

Link to post
sunnmøre skrev 3 minutter siden:

Hadde ein når slektning som bygde ein slik båt. Han dreiv med kontroll av langt større båtar, og var svært grundig då han støypte sin. Eg kan ikkje så mykje om dette, men han meinte at dei som tok snarvegar ville bli straffa for dette etter 20-30 år. Han meinte at det var viktig å sjekke for rust, dette ville bli synleg etter ein del år.

Han er dessverre ikkje blant oss lenger, men båten er framleis god som ny. Om ein finn ein slik båt som er bygd skikkeleg, så er det ein glimrande båt. Ut i frå det eg har sett, så er det dessverre mange som har tatt snarvegar.

 

Det var vel litt på sida av det du starta med dette, men lykke til - spennande.

Setter jo pris på innepelet, og skal se etter sprekker, rust og andre ting når jeg skall opp og kjøpe den.
Jeg er helt ny til støypte båter, og lærte først idag at den var støypt... i mitt hode flyter ikke betong, men man lærer jo noe hver dag :D

Båten har papirer fra sliping og reprasjoner som jeg kunne få med om jeg ønsket. Selgeren hadde en venn som var nøye på sliping av båter, og hadde vist gjort dette hele livet sitt, så jeg antar jo at båten er blidt tat vare på, men vi får nå se :D
Setter uansett pris på inspillet. Altid greit og få info om hva jeg burde se etter, og hva man må passe på ved disse båtene

Link to post

Hva har du tekt å kle inn isolasjonen med? Om du tenker treverk/spiler må du jo uansett ha treverk å skru dette I, og kan gjerne bruke Rockwool. Men om du skal trekke med skaitrekk så egner Armaflex eller "liggeunderlag type" isolasjon seg greit. Bare å lime på lagvis.

 

Jeg ville uansett prøvd å holde isolasjonen tynnest mulig, det skal jo være plass til å bo der også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

50mm rockwool og evt tynnare av dyrare isolasjon bør være rikelig på skrogsider? Eg ville heller spandert meir i taket om mulig.  Eg veit ikkje noko om det går ann å isolere rett på betong, evt luftspalte mellom isolasjon og skrog kan du ordne med å strekke opp hønsenetting eller anna finmaska galvanisert gjærdenot.  Dersom du kan isolere rett på skrog så ville eg sjekka pris og mulighet for sprøyteisolering med 2k skum.  http://lapollascandinavia.com/

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
4 hours ago, godthaab- said:

Det er i prinsippet ingen forskjell på å isolere båt av glassfiber eller ferrosement. 

 

I min skøyte av ferrosement lagde jeg en ventilert luftspalte (ned til kjøl) på 20mm mot betongskroget, la 3mm trefiberplate etter luftsjiktet og isolerte med 50mm rockwool, og garnering 14mm furu.

 

Det gir en U-verdi på 0,55W/m^2K.  

 

 

 

 

Hvordan gjorde du med lekting for luftespalte? Altså innfesting? 

 

Dette har eg lite peiling på, men det virker veldig fornuftig med en liten spalte om den bare er 10mm.

Link to post
Vesterskog skrev 1 minutt siden:

Hvordan gjorde du med lekting for luftespalte? Altså innfesting? 

 

Dette har eg lite peiling på, men det virker veldig fornuftig med en liten spalte om den bare er 10mm.

Du kan enten båre i betongen og sette inn betong plugger (Trenger ikke båre igjennom båten, bare noen mm) og fylle med en betong lim eller lignene før du setter pluggene i for og ungå sprekker, eller kan man lime det fast.
På en båt, kan du godt lime rett på betongen, ettersom det ikke er mye vekt det er snakk om, og så lenge det ikek skal henge tunge ting på den nye veggen

Link to post
Vesterskog skrev for 3 timer siden:

Hvordan gjorde du med lekting for luftespalte? Altså innfesting? 

 

Dette har eg lite peiling på, men det virker veldig fornuftig med en liten spalte om den bare er 10mm.

 

Jeg laminerte spant mot skroget med epoxy. 10mm luftspalte hadde nok holdt, men i og med at skroget krummer blei det lagt inn litt margin så det ikke skulle oppstå kontakt noen steder. Brukte sutakplater og la utvendig side mot betong. Dette vil redusere muligheten for vann/damp diffusjon inn i isolasjonen.

 

2K skum rett på skroget ville også fungert utmerket, hadde jeg skulle gjort det idag ville jeg absolutt vurdert den løsningen.

 

Armaflex og skrogtrekk vil også fungere veldig bra. Jeg ser den er oppført med lik lambda-verdi som mineralull (λ 0 ºC = 0,033). Litt usikker på hvordan forhandler kan si at 19mm armaflex tilsvarer 100mm glava. Tipper det er sammenlignet med en mineralullplate uten vindsperre/dampsperre, som jo er egenskaper armaflex produktet har "naturlig". I praksis tror jeg denne sammenligningen blir litt villedende, og at den brukt inne i en konstruksjon vil ha tilsvarende varmekonduktivitet som tilsvarende tykk mineralull.  

 

Link to post
kosefisken skrev for 6 timer siden:

Du kan enten båre i betongen og sette inn betong plugger (Trenger ikke båre igjennom båten, bare noen mm) og fylle med en betong lim eller lignene før du setter pluggene i for og ungå sprekker, eller kan man lime det fast.
På en båt, kan du godt lime rett på betongen, ettersom det ikke er mye vekt det er snakk om, og så lenge det ikek skal henge tunge ting på den nye veggen

Tror fort du blir lei av å bore i betong som er rikelig armert med hønsenetting :cryin::cryin::cryin:

Link to post
Eureka skrev On 27.12.2018 at 20.21:

19mm Armaflex i seilbåten. Mener jeg leste på produsentens side, at det tilsvarer 10 cm  glava

Dette rimer dårlig med de fysiske lovene jeg kjenner til. Man må ikke glemme at det er lufta som isolerer. Isolasjonsmaterialet er der kun for å holde lufta på plass, slik at man ikke får konveksjon mellom varm og kald side. Det finnes et utall isolasjonsmaterialer for ulike formål, og til ulike priser. I båt er fuktbestandighet et viktig kriterium. I hus er det forskrifter om brannbestandighet, men jeg kjenner ikke til om det finnes tilsvarende for fritidsbåter.

Alle gode isolasjonstyper har en såkalt lambdaverdi på rundt 0,035 W/m K. Dette forstås enklest vha. et eksempel. La oss si at vi isolerer et rom med 10 cm Glava. Dette gir en U-verdi (tidl. kalt K-verdi) på 0,35 W/m²K. Dersom rommet er på 3x4 m, med 2 m takhøyde, gir dette en samlet flate på 52 m². Hvis vi da ønsker en temperaturforskjell fra omgivelsene på 20 grader, krever dette: 0,35 W/m²K x 52 m² x 20 grader = 364 W. Med 1 cm isolasjon blir U-verdien 3,5, og det vil da følgelig kreves 3640 W. Dette i et teoretisk rom med jevn U-verdi. I praksis har man vinduer etc. med adskillig høyere verdier. Dessuten, dersom innelufta er stillestående vil temperaturen bli høyere øverst, og man vil følgelig ha mer igjen for å isolere der.

Som alltid der det er snakk om isolasjon, og ikke minst i båt, må man ta hensyn til kondens og annen vannansamling. Som andre har nevnt, er det viktigste å sørge for god lufting (minst 10 mm) ut mot skroget, fra bunn til topp. Dernest velge isolasjon etter hva du synes du trenger. Å lime Armaflex direkte på skroget vil nok imidlertid være både den dyreste og dårligste løsningen her.

Håper dette var matnyttig informasjon, og lykke til.

 

Link to post

Dette ville eg ikkje ha lurt mykje meir på:

 

2 lag Armaflex eller tilsvarande limt direkte mot skroget med god kontaktlim. Du må gjerne isolere meir, men denne isolasjonen er dyr. (Mulig du må ha primer på betongen for heften si skuld.) So skrogtrekk direkte på Armaflexen med kontaktlim att. Gløym luftspalte, den kan eg ikkje sjå har noko for seg her, (kven gjer dette på ein plastbåt t.d?), men du bør ha difusjonstett innerflate som ikkje tillet diffusjon av fuktig luft ut mot den kalde skrogflalata.  Der vil den kondensere og skape fuktptoblemer. Men gjer du det slik det er vist til, skulle konstruksjonen bli bra diffusjonstett.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Fjordgubbe skrev 22 minutter siden:

Gløym luftspalte, den kan eg ikkje sjå har noko for seg her, (kven gjer dette på ein plastbåt t.d?)

Hovedårsaken til at dette ikke er vanlig på plasbåt, er nok at de vanligvis ikke brukes når det er kaldt. De fleste som har prøvd å holde normal romtemperatur i en standardisolert plastbåt gjennom en kald vinter har nok opplevd at isolasjonsmatter på utsiden gjør forholdene adskillig bedre. Dette fordi isolasjonen er så tynn at det dannes kondens på innsiden. Men dette er forsåvidt mer ubehagelig, enn skadelig.

Man kan riktignok utelate luftspalte dersom man forsikrer seg om at fukt overhodet ikke kan komme til, verken via luft, eller på annen måte. Lufttilgang forhindrer man ved å lime et naturlig diffusjonstett isolasjonsmateriale rett på skroget, men et betongskrog er ikke nødvendigvis 100% tett. Dermed risikerer man at det sakte men sikkert trenger inn fukt utenfra. Det er mulig det finnes noen slags impregnering eller spesialmembran til dette formålet, men hvis ikke, er et pålimt belegg det verste man kan ha.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...