leiohel Startet 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2018 Hei dere på Båtplassen. Tenkte det kunne være greit å presentere seg først som sist. sunnmøring som er utvandret til Fredrikstad. Båterfaringen startet inna for Ålesund, hvor Guttegjengen rodde i en færing. Så ble det en 15 fot Rana når jeg fylte 12. For konfirmasjon pengene ble det en 18 fot Letho med stor påhengsmotor. Var innom Norwest 740 før jeg hoppet til 54 fot treskjøyte. Den var bolig i et år. Men det er 18 år siden nå. Så på lille julaften kjøpte jeg en Bruce Roberts 48 havseiler/motorseiler. Båten er verftbygd i Tyskland i 1992, med Mercedes motor og ketch rigg. Storseil, genoa og jibb på rull. Dette skal bli min nye bolig når jeg får den til Fredrikstad. Nå ligger den i Hellas. Planen er å få båten hjem så raskt som mulig. Jeg vil gjerne tilbake til middelhavet, for å seile rundt, men først om et par tre år. Nå er det viktigeste å få den hjem. Planen er å seile fra Hellas 1 mars med retning Gibraltar. Blir nok stort sett motorseiling da jeg ikke kjenner båten og har mye å lære om seiling. Båten bruker 6 liter i timen ved 7 knop, og har 1200 liter tank. Fyller tanken i Gibraltar, da det er billig diesel, og så full fart hjem. Regner med å bruke 3 til 4 uker. kom gjerne med tips til turen. Mvh leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Velkommen på forumet.Her får du nok mange gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Gratulerer med flott båt og velkommen på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Veldig lett å seile i middelhavet. Dybde nok hele veien fra Hellas, bortsett fra ved Sardinia, og om du ikke treffer Belarene(Ibiza, Menorca og Mallorca). Ville satset på motorseiling. Mye mer behagelig i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2018 Jøss, spenstig ankomst til forumet må jeg si! Velkommen til både baatplassen og Fredrikstad Hvis du ikke har noe mot det kommer jeg på en inspeksjon av skuta når den ankommer Plankebyen Skulle gjerne også blitt med deg på deler av den turen der også, men det blir nok litt vanskelig av praktiske årsaker. Når det gjelder tips til turen finner du mye ved å søke på google og inkludere "baatplassen" i søket. Det har vært skrevet mye om langturer her inne. Har du skaffet deg båtplass? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
leiohel Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Komodo skrev for 10 timer siden: Jøss, spenstig ankomst til forumet må jeg si! Velkommen til både baatplassen og Fredrikstad Hvis du ikke har noe mot det kommer jeg på en inspeksjon av skuta når den ankommer Plankebyen Skulle gjerne også blitt med deg på deler av den turen der også, men det blir nok litt vanskelig av praktiske årsaker. Når det gjelder tips til turen finner du mye ved å søke på google og inkludere "baatplassen" i søket. Det har vært skrevet mye om langturer her inne. Har du skaffet deg båtplass? Hei. Har søkt Borg havn om plass. Hvis det trekker ut får jeg legge den oppe elva hvor jeg hadde siste skøyta. Du er hjertelig velkommen til inspeksjon. Jeg har bodd i Fredrikstad siden 95. Takk alle for hyggelig mottagelse mvh leif ove Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Flott båt!! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) gratulerer med flott båt. Vi gleder oss til å følge deg under hentingen! Redigert 28.Desember.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
"Mathilde" Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Velkommen til forumet, og gratulerer med flott skute Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Gratulerer og håper du legger inn bilder og tekst underveis på turen. Alltid artig lesning Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Gratulerer med flott båt, ser fram til å følge hentetråden Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Steini Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Heisann og velkommen! Det var ein flott båt du har skaffet deg. Er nok ikkje så mangen av dei her til lands vil eg tru. Blir spennande og følgja deg. Legg gjerne ut fleire bilder av skuta Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
index Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Gratulerer med flott båt! Jeg vil anbefale deg å få med noen med seilerfaring på turen, du får en mer behagelig tur med seilene oppe og dessuten risikerer du å lære deg å seile før du er hjemme igjen. Og hentetråd må til ja, det er alltid gøy! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mizar Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Velkommen til Baatplassen! Dette blir spennende. Det ser ut til at det kanskje er denne du har kjøpt? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Ben Sin Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Flott båt!! Gratulerer. Skal selv hente båt i vinter, så vi har nok litt av den samme følelsen. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Velkommen og gratulerer med flott båt. Gleder meg til å følge hjemturen, for her inne er man nødt til å dele denslags med oss andre ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Grattis..flott båt...kan bli en fin hente tråd det der...? Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) Propell1 skrev for 4 timer siden: Velkommen til Baatplassen! Dette blir spennende. Det ser ut til at det kanskje er denne du har kjøpt? Helt riktig. Det er den jeg har kjøpt. Super hyggelig selger. Nå er det all logistikken rundt å bytte fra engelsk registrering til nis-nor. Reiser ned en ukes tid nå i januar for å se den drøyeste julegaven jeg noen gang har kjøpt til meg selv. selvsagt blir det hentetråd. Har vært medlem av Norsk land Rover forum i mange år og liker å dele og lese fremgang, motgang og ikke minst høydepunkter. Har en kompis som kan segle, så får se om han har mulighet til å bli med. Legger ved noen bilder. Den har nå hvit skrog, som er litt synd da den kler mørkt skrog . Mvh leif ove Redigert 28.Desember.2018 av leiohel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Tror du skal være glad for hvit skrog så lenge du er i Middelhavet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 (redigert) Du ba om tips, og jeg har ett som jeg hørte ett eller annet sted, som jeg har glemt. Ser ikke bort fra at jeg leste det i en tråd her på BP. Det var en fritidsbåt som nattseilte med radar og utkikk, skulle gjennom Gibraltarstredet lite vind og ca 5 knop fart.. Så oppdaget de et skip som tok dem igjen. De kalte opp på skipet på VHF, bare for å sjekke at de hadde sett dem. Ikke svar, selv ved gjentatte oppkall! Det innhentende skipet gikk med ca 20 knop og tok raskt innpå. Her var det bare å komme seg vekk! -Da skipet passerte like etterpå, var det nærme nok til at de så at det var et middels frakteskip. Ingen på broen (!), som var fullt opplyst. De gikk altså på autopilot og full fart uten radiolytting. Jeg fortalte denne historien videre til en tidligere sjøkaptein, og han ble ganske så forbannet. Men som han sa, slikt skjer. Det verserer også historier om skip som har krysset Atanteren, og ikke har merket noe galt før de oppdager at det henger restene av en seilrigg i baugen. Så Gibraltar er vel et sted der man skal passe seg veldig godt og holde skarp utkikk - særlig etter å ha hatt det store Middelhavet rundt seg i lange tider. Jeg sier "antagelig", men det er mest fordi jeg aldri har gått der selv. Jeg drømmer om å gjøre noe lignende selv (fremdeles), hittil har helsemessige ting stoppet/forsinket meg. Jeg har ikke noe imot om du forteller litt om "lærekurven" din også, ikke minst når det gjelder selve seilingen. På nattevakt er man som regel alene, slik at man egentlig seiler singlehanded mens resten av mannskapet sover. Med en såpass stor seilbåt, så det kan vel oppstå forhold der det blir nødvendig å "vekke kapteinen" vil jeg anta? Lykke til med alt sammen! Redigert 28.Desember.2018 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Trond C Svart 28.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2018 Det var noe kjent med forumnavnet ditt ja, og du bekrefter jo din interesse for det ypperste innen 4X4 Det er nok flere av sorten her inne på Baatplassen. Med dragning mot greier som trenger litt oppmerksomhet og pågangsmot er sikkert nyanskaffelsen midt i blinken Skulle gjerne gjort noe sånt selv. Gleder meg til fortsettelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 Velkommen, og gratulerer. Får jo både i pose og sekk her. Både båt og fantastisk tur, ja takk begge deler. Gleder meg til å følge med på nett. Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 29.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2018 Trond C skrev for 8 timer siden: Det var noe kjent med forumnavnet ditt ja, og du bekrefter jo din interesse for det ypperste innen 4X4 Det er nok flere av sorten her inne på Baatplassen. Med dragning mot greier som trenger litt oppmerksomhet og pågangsmot er sikkert nyanskaffelsen midt i blinken Skulle gjerne gjort noe sånt selv. Gleder meg til fortsettelsen. Da får en nesten si takk for sist. Jeg er glad i prosjekter og å være på tur. Frem til nå har det vært denne jeg har brukt til å dekke turbehovet Og har alltid hatt i tankene å komme meg på sjøen igjen. En av de store fordelene med å bo i båt, er å kunne kombinere det urbane ved å ligge til kai midt i sentrum å få med seg by livet. For så forflytte seg ut i roen og freden, blant holmer og skjær. Godt nytt år leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.