Jump to content

Presentasjon av ny bruker

leiohel

Recommended Posts

Hei dere på Båtplassen. Tenkte det kunne være greit å presentere seg først som sist.

sunnmøring som er utvandret til Fredrikstad. 

Båterfaringen startet inna for Ålesund, hvor Guttegjengen rodde i en færing. Så ble det en 15 fot Rana når jeg fylte 12. For konfirmasjon pengene ble det en 18 fot Letho med stor påhengsmotor. Var innom Norwest 740 før jeg hoppet til 54 fot treskjøyte. Den var bolig i et år. Men det er 18 år siden nå. 

Så på lille julaften kjøpte jeg en Bruce Roberts 48 havseiler/motorseiler. Båten er verftbygd i Tyskland i 1992, med Mercedes motor og ketch rigg. Storseil, genoa og jibb på rull. Dette skal bli min nye bolig når jeg får den til Fredrikstad. Nå ligger den i Hellas. Planen er å få båten hjem så raskt som mulig. Jeg vil gjerne tilbake til middelhavet, for å seile rundt, men først om et par tre år. Nå er det viktigeste å få den hjem. Planen er å seile fra Hellas 1 mars med retning Gibraltar. Blir nok stort sett motorseiling da jeg ikke kjenner båten og har mye å lære om seiling. Båten bruker 6 liter i timen ved 7 knop, og har 1200 liter tank.  Fyller tanken i Gibraltar, da det er billig diesel, og så full fart hjem. Regner med å bruke 3 til 4 uker.

kom gjerne med tips til turen. 

Mvh

leif ove

015 saloon.jpg

227352_bruce-roberts-48-loa57ft_photo_3_1376967386_big.jpg

Jøss, spenstig ankomst til forumet må jeg si! Velkommen til både baatplassen og Fredrikstad :flag_bp: Hvis du ikke har noe mot det kommer jeg på en inspeksjon av skuta når den ankommer Plankebyen :smiley: Skulle gjerne også blitt med deg på deler av den turen der også, men det blir nok litt vanskelig av praktiske årsaker. Når det gjelder tips til turen finner du mye ved å søke på google og inkludere "baatplassen" i søket. Det har vært skrevet mye om langturer her inne. Har du skaffet deg båtplass?

Komodo skrev for 10 timer siden:

Jøss, spenstig ankomst til forumet må jeg si! Velkommen til både baatplassen og Fredrikstad :flag_bp: Hvis du ikke har noe mot det kommer jeg på en inspeksjon av skuta når den ankommer Plankebyen :smiley: Skulle gjerne også blitt med deg på deler av den turen der også, men det blir nok litt vanskelig av praktiske årsaker. Når det gjelder tips til turen finner du mye ved å søke på google og inkludere "baatplassen" i søket. Det har vært skrevet mye om langturer her inne. Har du skaffet deg båtplass?

Hei. Har søkt Borg havn om plass. Hvis det trekker ut får jeg legge den oppe elva hvor jeg hadde siste skøyta. Du er hjertelig velkommen til inspeksjon. Jeg har bodd i Fredrikstad siden 95. 

Takk alle for hyggelig mottagelse

mvh

leif ove

Propell1 skrev for 4 timer siden:

Velkommen til Baatplassen! Dette blir spennende.

Det ser ut til at det kanskje er denne du har kjøpt?

Helt riktig. Det er den jeg har kjøpt. Super hyggelig selger. Nå er det all logistikken rundt å bytte fra engelsk registrering til nis-nor. Reiser ned en ukes tid nå i januar for å se den drøyeste julegaven jeg noen gang har kjøpt til meg selv.

selvsagt blir det hentetråd. Har vært medlem av Norsk land Rover forum i mange år og liker å dele og lese fremgang, motgang og ikke minst høydepunkter. 

Har en kompis som kan segle, så får se om han har mulighet til å bli med. 

Legger ved noen bilder. Den har nå hvit skrog, som er litt synd da den kler mørkt skrog .

Mvh

leif ove

227352_bruce-roberts-48-loa57ft_photo_14_1376967401_big.jpg

227352_bruce-roberts-48-loa57ft_photo_2_1376967385_big.jpg

007 deck looking aft.jpg

Redigert av leiohel (see edit history)

Du ba om tips, og jeg har ett som jeg hørte ett eller annet sted, som jeg har glemt. Ser ikke bort fra at jeg leste det i en tråd her på BP.

Det var en fritidsbåt som nattseilte med radar og utkikk, skulle gjennom Gibraltarstredet lite vind og ca 5 knop fart.. Så oppdaget de et skip som tok dem igjen. De kalte opp på skipet på VHF, bare for å sjekke at de hadde sett dem. Ikke svar, selv ved gjentatte oppkall! Det innhentende skipet gikk med ca 20 knop og tok raskt innpå. Her var det bare å komme seg vekk!  -Da skipet passerte like etterpå, var det nærme nok til at de så at det var et middels frakteskip. Ingen på broen (!), som var fullt opplyst. De gikk altså på autopilot og full fart uten radiolytting.

Jeg fortalte denne historien videre til en tidligere sjøkaptein, og han ble ganske så forbannet.  Men som han sa, slikt skjer. Det verserer også historier om skip som har krysset Atanteren, og ikke har merket noe galt før de oppdager at det henger restene av en seilrigg i baugen.

Så Gibraltar er vel et sted der man skal passe seg veldig godt og holde skarp utkikk - særlig etter å ha hatt det store Middelhavet rundt seg i lange tider. Jeg sier "antagelig", men det er mest fordi jeg aldri har gått der selv. :saint:

Jeg drømmer om å gjøre noe lignende selv (fremdeles), hittil har helsemessige ting stoppet/forsinket meg.  Jeg har ikke noe imot om du forteller litt om "lærekurven" din også, ikke minst når det gjelder selve seilingen.  På nattevakt er man som regel alene, slik at man egentlig seiler singlehanded mens resten av mannskapet sover.  Med en såpass stor seilbåt, så det kan vel oppstå forhold der det blir nødvendig å "vekke kapteinen" vil jeg anta? 

Lykke til med alt sammen! :thumbsup: :wink:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Trond C skrev for 8 timer siden:

Det var noe kjent med forumnavnet ditt ja, og du bekrefter jo din interesse for det ypperste innen 4X4 :smiley: Det er nok flere av sorten her inne på  Baatplassen. Med dragning mot greier som trenger litt oppmerksomhet og pågangsmot er sikkert nyanskaffelsen midt i blinken :smiley: Skulle gjerne gjort noe sånt selv. Gleder meg til fortsettelsen.

Da får en nesten si takk for sist. 

Jeg er glad i prosjekter og å være på tur. Frem til nå har det vært denne jeg har brukt til å dekke turbehovet

20180730_132413.jpg.dac4675068cf051e6b43c831e4fbaf77.jpg

Og har alltid hatt i tankene å komme meg på sjøen igjen. En av de store fordelene med å bo i båt, er å kunne kombinere det urbane ved å ligge til kai midt i sentrum å få med seg by livet. For så forflytte seg ut i roen og freden, blant holmer og skjær. 

Godt nytt år

leif ove

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...