Jump to content

Har NB båter problem med kondens i taket?


bjoris

Recommended Posts

Veldig fornøyd med min "nye" NB820 fra 2003. Men noe er det jo alltid med båt. I denne drypper det ned på instrumentplanelene og i sofaen fremme i salongen. Selger var åpen på dette, men mente det kondenserte i taket da dette ikke skjedde om sommeren selv når det pøsregnet, men at det på høsten og vinteren dryppet. Platen i taket helt fremme som er trukket med skai er ødelagt av dette (bølgete og helt sort av mugg). Jeg har demontert denne og tror jeg ganske lett skal få lagd en ny, men skulle jo gjerne være kvitt problemet før jeg monterter denne nye tilbake...

 

Jeg har konkludert med at dette måtte være lekkasje, men nå er jeg usikker. Har lufttørker på og tenkte at det da ikke er noe nevneverdig varme inne og dermed skulle det ikke kunne være kondens, men jeg har nå dekket til det meste på taket uten at det slutter å dryppe. Det drypper mest når det regner, men det er ikke slik at det slutter med en gang det slutter å regne så er en liten nøtt syns jeg. Selvsagt vanskelig å komme til.

 

Tenkte først og fremst om dette var en kjent sak på NB, tipper tak-konstruksjonen er ganske lik på både 840 og 870 også...

 

Tror fortsatt det må være lekkasje. Midt i taket bak ved inngangsdøra er det ett luftegitter, jeg har tatt det bort og tatt bilde inn i mellomrommet på ytter og innertak og der ser taket helt tørt ut...

 

Dersom det er lekkasje så er det jo div plasser det kan være så vanskelig for folk å hjelpe meg der, men igjen, er det noen kjente feil på NB så er jeg takknemlig for tips, da det er ganske mye jobb å skru opp alt og legge på sika...

 

Jeg har forøvrig hørt at det er veldig lite lekkasjeproblem på NB...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

 

1 minute ago, Kjellg said:

Overhodet ikke. Har en 820 Combi og har aldri sett tegn på kondens. Har du sjekket at ikke luftehullene er tett? En på bakvegg, en over vask og en på dass eller 2 på dassen. Hørtes uansett veldig rart ut det der. Sikker på at det ikke er en lekkasje? 

 

Det er god lufting i disse. Nei, det er nok lekkasje, men vanskelig å finne. Har dekket til det meste utvendig, uten at det er noe merkbar forskjell. Det drypper jevnt helt til det er lenge siden det har regnet, det er nesten som ett rør som lekker. Veldig rart, men er nok lekkasje så vi får ta en og en ting. Har også fått fatt i slik farge som jeg skal prøve å smørre på hvert enkelt sted. Spesielt den vindskjermen har jeg ikke veldig lyst å skru på...-

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Har du en mast eller tilsvarende i taket som muligens fylles med vann og fordeler det jevnt ut over tid

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei. Jeg har en NB 870, og har samme problem på samme sted. Kondens. Kommer garantert om det ligger snø på vindskjermen,og jeg varmer opp båten. Har løst dette med å fjerne trepanelet over førerplass. Da blir det bedre luftsirkulasjon i taket. Det er noen fordypninger innvendig i taket der over førerplassen,som kondensvannet får samle seg i,og så begynner det gjerne og dryppe når en begynner å kjøre i litt bølger. Skvulper da over en kant,og drypper litt ned på dashbordet ved instrumentpanelet. Har og sett et tilfelle der takluken var dårlig montert,og det lakk inn denne. Ble samme drypper av det og,men var mer væravhengig.

Link to post
5 minutes ago, cosmic said:

Hei. Jeg har en NB 870, og har samme problem på samme sted. Kondens. Kommer garantert om det ligger snø på vindskjermen,og jeg varmer opp båten. Har løst dette med å fjerne trepanelet over førerplass. Da blir det bedre luftsirkulasjon i taket. Det er noen fordypninger innvendig i taket der over førerplassen,som kondensvannet får samle seg i,og så begynner det gjerne og dryppe når en begynner å kjøre i litt bølger. Skvulper da over en kant,og drypper litt ned på dashbordet ved instrumentpanelet. Har og sett et tilfelle der takluken var dårlig montert,og det lakk inn denne. Ble samme drypper av det og,men var mer væravhengig.

 

Interessant, jeg tror også det er ett sted det samler seg og så begynner å dryppe. I dag når jeg kom ned i båten begynte det å dryppe når jeg kom ombord i båten så det er bevegelsen som gjør at det begynner å renne og da renner det en stund.

 

Det kommer ut av skruhullene fra den plata jeg har fjernet så det er akkurat i denne fordypningen du snakker om. Tror uansett at det må være lekkasje hos meg og ikke kondens...

 

Det må være ett sted det samler seg og så renner det videre derfra når det fylles opp eller når båten får en annen vinkel av at noen går ombord, eller en kjører f.eks... Vel vi får studere, men irriterende plass å ha vann dryppende ja

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er vel heller ingen sammenheng mellom regnvær og kondens

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Fullt mulig at det er lekkasje,men litt merkelig at det lekker hver gang det er kaldt,og båten blir varmet opp,og ikke når det er mildt,og gjerne har regnet i månedsvis.

Tenker da på mitt tilfelle.

lagt til:Har en liten radioantenne midt fremme på taket,og denne var lenge hovedmistenkt i saken,og er for såvidt ikke frikjent ennå .

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post

Jag har en NB870 och hade liknande problem i begynnelsen.

 

Det visade sig vara ena takluckan som var felaktigt monterad - man hade borrat ett hål så snett att tätningen på en av skruvarna som fäster luckans ram inte tätade. Beroende på temperatur och väderlek rann det in vatten via skruven och fortsatte sedan i innertaket, för att slutligen droppa ner fram vid vindrutan.

image.png.16176f64d5c29c5cf3cafd3915aa0568.png

 

Jag hade en lång reklamationsdiskussion med varvet, som dock vägrade ta på sig något ansvar då de skyllde på fabrikationsfel på luckan. Detta trots att ett lokalt marinföretag tittat på det, besiktigat utförandet och skrivit ett utlåtande om felaktig montering. NB skickade istället en ny lucka (trots att jag inte behövde), som dock var så dåligt emballerad att den var trasig när den kom fram och fick kasseras. Ett halvår (!) senare mailar de och har kommit på att de vill ha tillbaka den gamla luckan (som inte var något fel på) för att driva reklamationsärende mot leverantören.

 

Jag tog bort luckan själv och monterade om den på rätt sätt och såg till att täta alla skruvar ordentligt med Sikaflex. Sedan har jag aldrig mer haft fuktproblem. Säger inte att det är samma fel på din, men då vet du vad det KAN vara i alla fall.

 

 

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
  • 2 måneder senere...

Takk for mange bra tips, jeg trodde jeg hadde fått bukt med dette når jeg så at det var mye grønske rundt VHF ledningen, tettet dette, og det ble mindre, men ikke helt stopp så her lekker det nok flere plasser:(

 

Det med luken var interessant, jeg syns jo den ser ut til å være ett potensielt problem ja, har skrudd opp alle skruene, men den er så mye sika på at er nok umulig å få ut uten å ødelegge. Forrige eier har nok jaktet på denne lekkasjen, evt så er det verftet som har brukt så mye sika. 

 

Vel, neste prosjekt å er skru ut lyskasteren, må være to og ha godt vær så det skal skje i dag, så får vi se. Stresser ikke så veldig med dettte, men greit å få det i orden nå før sesongen tar skikkelig til, selv om vi nå har brukt båten på 10 turer allerede siden vi fikk den:)

 

Har ikke levert seileren enda så har hatt mye arbeid med å få den klar, lovde visst litt vel mye på salget i høst, men nå er den vårpusset og ny belg er byttet på drevet... 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
bjoris skrev 4 minutter siden:

Det med luken var interessant, jeg syns jo den ser ut til å være ett potensielt problem ja, har skrudd opp alle skruene, men den er så mye sika på at er nok umulig å få ut uten å ødelegge.

 

Du får ikke en pianotråd mellom ramma og selve båten? Burde gå å «sage» løs sikaen. 

Link to post

Følger med på dette,så flott om du forteller om du kommer vannet til livs. Jeg er begynt å ta av trepanelene i front oppunder taket,og innbiller meg at det blir mer lufting da,og følgelig tørrere.Kommer som sagt ikke en dråpe inn hele året når det regner,men blir litt når det er kaldt ute,og varmt inne.

Link to post
bjoris skrev 46 minutter siden:

 men nå er den vårpusset og ny belg er byttet på drevet... 

 

 

Det var vel Yanmar i denne? Var det mye arbeid å bytte? Og hvordan var tilstanden på den gamle velger?

Det virker fryktelig trangt å bytte på min nyanskaffede 400.

Det er ikke så ofte en hører at det blir byttet belg på Yanmar drev, er jo en barriere ekstra med vannsensor.

Link to post
cosmic skrev On 30.12.2018 at 10.04:

Fullt mulig at det er lekkasje,men litt merkelig at det lekker hver gang det er kaldt,og båten blir varmet opp,og ikke når det er mildt,og gjerne har regnet i månedsvis.

Dette kan ha en logisk forklaring. Når det regner følger mesteparten av vannet de laveste områdene (slik elver samler seg i dalbunnen). Dersom det er snø, som smelter når båten varmes opp, kan det bli liggende vann på et hvilket som helst område. Om det så er en åpning der, vil det bli stor forskjell på de to forholdene. Videre kan vannet renne mellom ytter- og innerskrog inntil det finner en åpning innvendig. Dryppunktet kan dermed ligge langt ifra, men selvsagt alltid lavere enn, der vanninntrengingen skjer.

Link to post

Jeg tror det er mangel på luftsirkulasjon som er mitt problem. Det har ingen ting med snø som smelter å gjøre. Når jeg har varm båt,og det er kaldt ute,kjenner jeg at det slår seg på innsiden av hyttetaket,inni taket.litt vondt forklart,men det blir på innsiden av yttertaket der det buer ned mot frontruten. Som sagt,problemet synes å være borte nå når jeg har åpnet mer opp.

Link to post
12 hours ago, cosmic said:

Følger med på dette,så flott om du forteller om du kommer vannet til livs. Jeg er begynt å ta av trepanelene i front oppunder taket,og innbiller meg at det blir mer lufting da,og følgelig tørrere.Kommer som sagt ikke en dråpe inn hele året når det regner,men blir litt når det er kaldt ute,og varmt inne.

 

Jeg  har også tatt av denne platen, den var bulkete og helt sort av mugg på baksiden. Selger som virket veldig troverdig mente det var kondens da det aldri kom inn noe om sommeren, bare på høsten og vinteren. Har bare eid den siden November, men det er klart at det kommer når det regner, men det tar 1-2 døgn etter at det har begynt å regne før det begynner å dryppe. Så går det også 1-2 døgn etter at det har sluttet å regne før det gir seg. Har lufttørker på så det er lav fuktighet i båten og bra lufting så føler meg helt sikker på at det renner inn ett sted.

 

Jeg tenker at det likevel kan være sannsynlig at det ikke kommer inn nevneverdig om sommeren, det skal nok ikke mye sol og varme til før det fordamper fort opp i dette taket, inni der tenker jeg det blir fort veldig varmt om sommeren...

 

Nå rakk vi ikke å få skrudd på lyskasteren i dag. Tar de enkleste tingene først. Luka er ett styr å få løsnet. Vet du om det går en kant ned innenfor åpningen i taket, hvis ikke er trikset på med tråd/ståltråd effektivt? Prøvde å dra ned plastikken (ramma) på innsiden, men den sitter bånnfast den også, sikkert sika på den også, mistenker at det har vært noen før meg og prøve å tettet her:)

 

Skal holde liv i tråden, må komme dette til livs da vanndråper ned på instrument og dashbord fort ødelegger ting. Vi snakker om ett par ca 1 desiliter pr uke når det regner jevnt, så det er ikke bare dråper. Kjiipt å ha ett arsenal med vannsmalere som nå, ikke er det så lett å få dem plassert riktig heller oppå dashbordet...

 

11 hours ago, Bergen said:

Det var vel Yanmar i denne? Var det mye arbeid å bytte? Og hvordan var tilstanden på den gamle velger?

Det virker fryktelig trangt å bytte på min nyanskaffede 400.

Det er ikke så ofte en hører at det blir byttet belg på Yanmar drev, er jo en barriere ekstra med vannsensor.

 

Jepp, det var selvsagt helt unødvendig å bytte. Det er det jo nesten alltid, også på Volvo, den gml pakningen hadde ingen tegn til svakheter.

 

Jeg hadde som mål å bytte før Nord-Norge turen i fjor så den var kjøpt inn, spinndyr (6500,-), men når mekanikkeren kom så sa han med en gang at dette rekker vi ikke på en dag:) Dermed ble den ikke byttet før turen til Nord_Norge, men jeg syns det var ryddigst å gjøre det for kjøper, mtp at pakningen var kjøpt ble det ikke så mange tusenlapper å bytte, dealen var at jeg passet på båten i vinter og tok vårpussen. Nå er det gjort. Det gikk en uke med jobb hver kveld for å få alt på stell, stoffing, vask, polering, skifte olje på motor, demontere og montere dører, bord, motorromsluke mv. I dag ble overbygg grundig vasket (polerte det i høst så det så bra ut enda). I tillegg ble teaken vasket med grønnsåpe. Så kom jobben med å rydde ut alt (ikke rart vi har slitt med båtfart i regatta, varebilen var smekk full og enda er det litt igjen:) Vel, nok om det. Kjøper får en kanon båt, det gjør litt vondt å la den gå, men ser at familien trives veldig mye bedre med små fisketurer og øyhopping med litt grilling, noen timer på fjorden får vi ungdommen med på. Vi har faktisk hatt 10 turer allerede med NBen siden November, der alle har vært med 4-5 ganger så det er jo noe annet enn hva jeg fikk til med seilbåten. Vel, vel

 

Det er j... trangt så motoren må frem på dørken og vi måtte også demontere plata vifte og ekspansjonstank står festet til før vi fikk opp drevet. Uaktuelt for meg å gjøre dette selv, det er sikkert kurrant nok, men vi har en flink og rimelig mekanikker på Valevågen Båtservice så jeg syns det er supert at han kunne ta det (problemet er at han har 6 mnd ventetid så du må planlegge godt, men makan til flink og rimelig kar på samme tid) Slike må vi ta vare på så jeg bestilte også for NBen når jeg kjøpte den så den skal opp der i starten av April, da ser han over og skifter belge på drevet der også, men det er ikke så stor jobb på hekkaggregat heldigvis, men skal jo også gjøres annen hvert år.

 

Det som er gull med Valevågen er han kommer over til Stord med båt, her kan jeg ta opp rimelig så det ble ikke allverdens dyrt, kommer på under 10.000 for både opptak og belgbytte. Han brukte ca 10 timer og da skiftet han også simering på akslingen. Hadde noen dråper vann i drevolja så greit å få dette gjort. Disse slites jo, ser at på DPE drevet på Volvoen i NBen er det 5 års frist for å bytte, men selger sa han aldri hadde byttet så vi får vurdere hva vi gjør nå, vi skiftet olje på drevet på NBen og der så olja ut som den var fylt rett på, på Yanmaren var den litt gylden, men det skal ikke mange dråpene til før det blir slik, har muligens noe med oljen å gjøre også. usikker på om det er noe bytte intervall på Yanmar, men tror det kan være lurt å gjøre dette ca hvert 10. år i det minste...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...