Jump to content

GPS kompass - egnet separat display/instrument?


nordan family 27

Recommended Posts

Har hatt på blokka en stund å montere eget GPS kompass. Det mest logiske er sikkert å koble dette som headingsensor på eksisterende kartplotter(e). Men jeg har lyst til å ha kursen (og annet) på et stand-alone instrument som virker selvom plotterne ikke gjør det.

 

De GPS kompassene jeg vurderer har 0183, eller dette som optional ved nmea 2000 som standard. 

 

Slike instrumenter ser midlertid ut til å koste like mye som en egen liten plotter. Finnes det noen budsjett-displayer som er egnet? Erfaringer eller tips til instrument? 

 

Eller er mitt ønske om separat instrument tullete? Plotterne ombord er ca 10 år gamle C120 Classic og C70 Classic.

Link to post
Share on other sites

Nei tullete er der da ikke. Jeg har samme plotter som deg og har kjøpt meg et aldeles utmerket GPS kompass for å få autopiloten til å virke, nåe den nå gjør. Men hadde vært kjekt med en liten egen skjerm til kompasset. kan jo kjøpe den som er originalt til kompasset men den koster jo heroin så noe enklere og billigere hadde jo vært fint.

Link to post
Share on other sites

Dukker ofte opp noen brukte furuno gps bokser på finn til fra ca 2000kr. (Regner bare med de har nmea ut)

ka med ein ny vhf med gps og nmea, men disse har jo oftest små display men vil vise vei..

 

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Ja - har magnetkompass (3 stk) ombord også. Etterhvert som båten er fylt med ulile ting har jeg ikke noen veldig god plassering for dem lengre. Et av dem er et peilekompass som jeg kan flytte i hånda. Bør nok jobbe litt ekstra med å finne en god plass til «hoved» magnet kompasset igjen - alternativ flytte tingene som har blitt montert for nærme. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...