Jump to content

"Er kveite og torsk blitt kvikksølvtermometre for oljebransjen?"


Gudrun

Recommended Posts

Jeg jobber selv i oljebrangsjen, men med Engineering. Jeg kan ikke på noen måte tenke meg til at det med vilje dumpes kvikksølv i havet på Heidrun. Det er helt klare og spesifikke krav til behandling av kjemikalier. Alt fra lim maling og oljeholdige substanser og radioaktive isotoper. De kvikksølvforekomstene i fisk som fiskes nå kommer jo ikke av forurensning som var i fjor!! det er forurensning for 20-30 år siden. Det starter helt på bunnen i næringskjeden. Håndtering av kjemikalier og forurensende storffer blir behandlet svært bra ombord på norske oljeinstalasjoner.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Jannmar said:

Ser i artikkelen at en oljearbeider sier de samlet opp en hel tønne kvikksølv fra en enkelt tank. Utrolig hva man prøver å få folk til å tro.

Har ikke noe tro for at dette har noe rot i virkeligheten! og hvilken tank er det snak om!!? Det er en mengde forskjellige tanker med forskjellige medium på en plattform!! De som ikke er kjent med Norsk oljevirksomhet og dagens strenge regelverk har ingen mulighet til å kunne beskrive hvordan ting gjøres eller hvilke rutiner som er på instalasjonene!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påta meg å frikjenne oljebransjen fra å ha forurenset. Etter å ha lest artikkelen sitter jeg igjen med noen spørsmål, hvor stor er en tank, hvor mye rommer en tønne, "hvor lang er en strikk". Det nevnes at de samlet opp en tønne med kvikksølv og den veide sikkert over 100kg. 100kg kvikksølv har jo et volum på 7,4 liter, små tønner de bruker... Slike artikler er helt sikkert et partsinnlegg fra en som ikke ønsker oljeindustrien velkommen. Det kunne ha vært interresant å se hvordan det er med fisken i nærheten av dumpefeltene for industrien. (Og kanskje ved u-båten ved Fedje)

Link to post
Share on other sites

Merkelig at en "oljearbeider" sier tønne. Jeg er selv pensjonert oljearbeider fra boring, og vi hadde ingen "tønner" ombord. Vi hadde fat, og kalte det fat om det så var plastfat.

1 fat kvikksølv ville hatt en vekt på ca. 2,5 Tonn.

Dette er "fake news", trykket i god tro av bevisstløse journalister.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man først skal fare med tull og usannheter så kan det være en fordel å holde seg i nærheten av virkeligheten, da har man en mulighet for at noen naive sjeler vil tro det.
Men det som påstås i artikkelen det vises til, det er så hinsides sannheten at det knapt finnes ord!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At det har blitt dumpet mye rart opp igjennom er nok sant.

 

Men det gjøres ikke i dag. 

 

Biprodukter av oljeproduksjon er også et faktum, men det er så lite som mulig. Det gjøres alt man kan for å minske det. 

 

Fiskebransjen burde vurdere sine egne svin. Tror trusselen er større der. Men overfiske, ulovlig dumping og forsøpling av havene våre. For ikke snakke om hva oppdrettsbransjen ødelegger av natur.

 

Tror personlig det er bedre med en oljeinstallasjon enn et stort oppdrettsanlegg i lofoten området.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Fiskebransjen burde vurdere sine egne svin. Tror trusselen er større der. Men overfiske, ulovlig dumping og forsøpling av havene våre. For ikke snakke om hva oppdrettsbransjen ødelegger av natur.

 

Tror personlig det er bedre med en oljeinstallasjon enn et stort oppdrettsanlegg i lofoten området.

 

Her treffer du virkelig spikeren på hodet men det ser dessverre ut til å være enklere å skyte etter oljebransjen enn å ta opp rullegardinene og se hvor de virkelige utfordringene ligger.

Link to post
Share on other sites

Rimelig imponerert at det tok så lang tid før fiskeri og havbruk ble dratt inn i saken☺ 

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 19 timer siden:

Merkelig at en "oljearbeider" sier tønne. Jeg er selv pensjonert oljearbeider fra boring, og vi hadde ingen "tønner" ombord. Vi hadde fat, og kalte det fat om det så var plastfat.

1 fat kvikksølv ville hatt en vekt på ca. 2,5 Tonn.

Dette er "fake news", trykket i god tro av bevisstløse journalister.

 

Jeg er også pensjonert oljearbeider, fra drilling selskap.. og er også sikker på at dette er "fake news" ...men ikke i god tro...men med en agenda...

Slik media alltid har ...

 

 

Link to post
Share on other sites

Siden jeg nå har vært innen fiskeri og oppdrettsbransjen siden 2001, så vil jeg si at det er like mye propaganda der som det er i oljebransjen. Alt handler om hva du har lyst å tru på. Fiskeri har nok vært en skitten bransje, på lik linje med oljevirksomheten. Men i dag så vil jeg si at det er en temmelig ren bransje i forhold til mye annet. Når det gjelder oppdrett, så var det en forholdsvis liten og delvis ukjent bransje frem til for rundt 15 år siden. I 2007 hadde aksjene til Marine Harvest, nå Mowi, en verdi på rundt 5 kr pr.stk. I dag er kursen på rundt 200 kr. Utviklingen og forskningen innen oppdrett er i dag ekstremt stor, og innen få år vil oppdrett drives helt annenledes enn i dag. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

. Utviklingen og forskningen innen oppdrett er i dag ekstremt stor, og innen få år vil oppdrett drives helt annenledes enn i dag. 

 

Får håpe at en del av den utviklingen er at de får lukkete anlegg...enten de setter de på land, eller har de flytende i sjøen...

Slik det er nå, forurenser de kraftig...

Bare å ta et dykk under et slikt anlegg om en er i tvil...

I dag lar de all dritt gå rett ut i felles natur...det er det ikke mange som kan tillate seg i dagens samfunn 2019...

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III Ja, det er et av utfordringene oppdrett har, men det er strenge regler for utslepp også. Oppdrett på land kommer mest sansynlig aldri til å skje i et stort omfang. Det krever alt for mye resurser og beslaglegger ekstremt store områder på land. En oppdrettsmære stikker gjerne 40 meter dypt. Det som forskes mye på nå er oppdrett langt ute i havet i såkalt oppdretssplattformer. Jeg tror det kommer til å bli mer av i årene fremover. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 2 timer siden:

I 2007 hadde aksjene til Marine Harvest, nå Mowi, en verdi på rundt 5 kr pr.stk. I dag er kursen på rundt 200 kr.

 

Uff ja sier jeg.... Jeg hadde 100 000 askjer i gamle Pan Fish kjøpt for under en krone pr. stk i ca 2006. Solgte alle på 1,14, tjente 14-15 000 kr på det. Under ett minutt etter salget, kom det melding om at John Fredriksen hadde kjøpt seg inn og kursen gikk løpsk. Jeg prøvde å kjøpe meg inn igjen, men ble "løpende etter" og da kursen nærmet seg 2 kr (det dobbelte av noen dager tidlgere) slapp jeg den fra meg. Det ble for dyrt. Pan Fish  ble til...  - ja, du gjettet det -  Marine Harvest.  Et ømt punkt det der..... (ikke la det spore av tråden).

 

Nå er vel fremtiden store flytende merder av betong langt til havs på dypere vann, der en på 160m diameter er utplassert, og en som jeg tror blir nesten dobbelt så stor (?)  er under bygging.  Husker i farten ikke hvilket selskap det er.

 

Edit:  -Ser at "bellen" er inne på det samame, postet mens jeg skrev.

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Salmar har en havfarm i drift og skal til å starte bygging av en større i desse dager. Nordlaks tror jeg har begynt å bygge sin type havfarm. Denne vil ligne mer på et skip som blir rundt 400 meter langt og har thrustere slik at anlegget kan dreies dit man vil for å forbedre gjennomstrømningen av vann. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 33 minutter siden:

@Ida Marie III Ja, det er et av utfordringene oppdrett har, men det er strenge regler for utslepp også

 

Eeeh... Nei? 

 

Hadde en grisebonde produsert like mye dritt og avfall som et (!!) av oppdrettsanleggene som har drept osterøyfjorden så måtte han hatt en går med areal like stort som Bergen kommune. 

 

Det var fire slike i den fjorden før. Sikkert enda flere nå. 

 

Åsså lurer man på hvor laksen i Vossa vassdraget sliter..... 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 44 minutter siden:

Hadde en grisebonde produsert like mye dritt og avfall som et (!!) av oppdrettsanleggene som har drept osterøyfjorden så måtte han hatt en går med areal like stort som Bergen kommune. 

 

Det var fire slike i den fjorden før. Sikkert enda flere nå. 

 

Åsså lurer man på hvor laksen i Vossa vassdraget sliter..... 

 

Det er ikke bare dritten og avfallet. Oppdrettsanleggene produserer lus som tar knekken på smolten når den er på vei fra elvene og ut fjorden.

Link to post
Share on other sites

Ser at det blir skrevet positivt om "havmerder". Det blir ikke mindre forurensing av å flytte merdene ut i havet, det de oppnår er å spre "dritten" over større områder. Kontrollen over utslipp blir jo også vanskeligere dess lengre ut de kommer. 

Kom vel litt på siden av opprinnelig tema, men etter som vi har mye oppdrett i nærområdet så er engasjementet der...

Redigert av HenrikN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Jannmar said:

 

Det er ikke bare dritten og avfallet. Oppdrettsanleggene produserer lus som tar knekken på smolten når den er på vei fra elvene og ut fjorden.

 

Lus finnes naturlig i havet!! det er ikke noe oppdrettsanleggene har skapt, men tettheten på laks gjør at lusa trives bedre..  På havmærda i Frohavet ble det faktisk mere lus enn inn i fjordene på Trøndelagskysten. Poenget er å finne løsninger for å hindre lus.. dette er det forsket litt på

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

HenrikN skrev 27 minutter siden:

Ser at det blir skrevet positivt om "havmerder". Det blir ikke mindre forurensing av å flytte merdene ut i havet, det de oppnår er å spre "dritten" over større områder. Kontrollen over utslipp blir jo også vanskeligere dess lengre ut de kommer. 

Kom vel litt på siden av opprinnelig tema, men etter som vi har mye oppdrett i nærområdet så er engasjementet der...

 

Eksakt, man slipper ut like mye dritt som før men flytter det bare til et område der det ikke så lett lar seg måle.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:
Jannmar skrev for 1 time siden:

 

Det er ikke bare dritten og avfallet. Oppdrettsanleggene produserer lus som tar knekken på smolten når den er på vei fra elvene og ut fjorden.

 

Lus finnes naturlig i havet!! det er ikke noe oppdrettsanleggene har skapt, men tettheten på laks gjør at lusa trives bedre..  På havmærda i Frohavet ble det faktisk mere lus enn inn i fjordene på Trøndelagskysten. Poenget er å finne løsninger for å hindre lus.. dette er det forsket litt på

 

Ja lus finnes naturlig i havet og tettheten av laks gjør at lusa trives bedre  -  lusa formerer seg  = stor produksjon av lus på et lite område og lusa sprer seg i fjorden, enten for egen maskin eller med rømt oppdrettslaks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...