Jump to content

Innvendig kledning av skroget på plastsnekke

Troll reder

Recommended Posts

Jeg har en Polar 20  ca 1970 modell.  Plastduken som er montert på innsiden av båten, limt på glassfiber skroget er sliten, fargen slitt av og den henger litt i laser.  Jeg ønsker å erstatte den med enten noe tilsvarende eller en annen type duk. Har noen forslag til duk en kan bruke og eventuell erfaringer med montering/liming?

Redigert av Troll reder (see edit history)

Du kjøper skrogtrekk i båtutstyrsbutikken.  Får i ulike typer og farger. Noen bruker kontaktlim,  andre foretrekker våtromslim som får tørke nesten helt før man legger på. Drittjobb uansett, men om man er nøyaktig blir det riktig så pent etterpå. Lykke til!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Maritim.no har det du trenger, limet dem kommer til å anbefale gasser veldig og trenger mye lufting men det sitter veldig bra når du er klar og som index skriver, det er en møkkajobb uansett hvordan du vrir og vender på det.

Tips.

Om du skal feste skrogtrekket på vanskelige steder, lage maler i papir eller lignende sånn at det blir enklere å få på plass.

Se til å ha åpnet allt som kan åpnes før du utfører jobben.

Kjøp gassmaske med filter, værnebriller og gummihanske fra biltema. Dette her vil du ikke ha i lunger eller øyene.

Kjøp en stor gummiskrape av typen du har til tapetsering for å få ut luftbobler.

La kontaktlimet gasse lenge nok før du fester, eller vil du få bobler av gass under trekket som du må punktere da dem bare vokser og vokser... :smiley:

Til vertikale flater er det lett å bruke våtromslim. Da kan du etterjustere. 

Oppunder himling, skarpe kanter etc så er kontaktlim på spray bra. 

Jobben er grei den. Største jobben kan i mange tilfeller være å få bort gamle limrester... ?? 

pent blir det. Bruk engangshansker og bytt regelmessig for å ikke smitte lim fra hendene til trekket. 

Paneler i x-finér kan også lett trekkes om. Stiftemaskin er til god hjelp da. Hjørner kan kreve litt trening. 

Jeg har gjort samme jobben men isolerte først med Low-E som er veldig tynn. Brukte først kontaktlim på spray som anbefalt for isolasjonen, en 3M type og svindyrt. Og ikke særlig effektivt da det løsnet. Gikk over til en jeg kjøpte på Maritim for noen år siden,  kraftige saker som krever veldig god lufting og sikkerhetstiltak som er beskrevet ovenfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...