Jump to content

Stor forskjell i vekt, hva kan det bety ?


hermansen

Recommended Posts

Hei.

 

Vi er bitt av 6 fots syken og skal opp til en 33-34 fots cruiser. Har blant annet sett på båter som Nor-dan 1100 og BMB 32/330. Det som slår meg er at Nor-Dan 1100 har en oppgitt vekt på 4 tonn, mens BMB 32 (dog med 2xKAD32) veier 5,5 tonn. Selv om en trekker fra vekten av en motor + drev er forskjellen noe stor. :confused:

 

Noen som vet hvorfor båter får slike forskjeller ? Har Nor-dan er tynt skrog ? (kanskje noen med Nor-Dan 1100/Unique 33 kan svare her).

 

Vi kommer til å dra en del mellom Stavanger - Lista og da trenger vi båt som kan tåle noen meter bølger av og til.

 

Det samme gjelder jo også forøvrig Joda 31 som har en oppgitt vekt på 3,5 tonn.

 

Er Joda og Nor-Dan for lette, eller er BMB'en overvektig ?

Link to post
Share on other sites

Nå har aldri Hulda vært noen motorbåtmann. Det som har slått meg når det gjelder en del seilere, er at jeg undres hvor produsentene har fått vektene fra. De båtene som blir levert er sjelden så "magre" som brosjyremateriellet forteller. Hulda er i hovedsak bygget etter eget hode, men det ligger en konstruksjon i bånn. Den seriøse konstruksjonen, som jeg har tegningen av et eller annet sted, skal ha seilklart depl. 10 tonn. Hulda veier nå 12 tonn og er ikke fullt utvokset enda. Min forrige Conqubin mener jeg skulle veie 4 tonn, men kom aldri under 5 tonn uansett hvor mye den ble strippet ned.

 

Vær også oppmerksom på størrelsesforskjeller i lengde og bredde. Båter vokser i kubikk. En motor kan vel fort komme opp i 5- til 600 kg med søkke og snøre.

 

Tidligere sa vi at båter ble priset etter vekt. I de senere år har det vel skjedd så mye på material- og konstruksjonsfronten at denne sannheten vel ikke er korrekt lenger. Jeg tror du bør benytte andre kriterier enn enbart vekt for å se om en konstruksjon er god eller ikke.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes Bavarien virker noe tung med sine 5,5 tonn i forhold til en del andre båter i samme størrelse. Det er mulig den har noe større lengde i vannlinje og så må en jo bygge opp motorfester etc for to motorer, større drivstofftanker kanskje.

 

Grunnen til at jodaen er så lett er stort baugspyd og badeplatform. Dette er en mye "mindre" båt.

 

Hvilken båt har du nå forresten?

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo også store forskjeller i kvalitet, om båten er i sandwich, hvor mange lag båten er støpt av osv. Her uttaler jeg meg generelt, ikke om de nevnte merker.

 

Men f.eks. Draco har tykk, solid plast og produsenter som Tobias har vannvittige solide båter. (De fleste yrkesbrukere som fiskere og fiskeoppdrettere her omkring bruker Tobias).

Link to post
Share on other sites

Tror generelt du skal ta oppgitte tall med noen bøtter salt. Fabrikantene har tilsynelatende et avslappet forhold til dette. Vet ikke om det eksisterer noen standard for disse vektene, men har i alle fall sett oppgitte vekter som varierer kraftig for de båtene jeg har hatt. Noen oppgis uten motor, noen med en lett bensinmotor, noen med full pakke og fulle tanker osv. Det er vel heller ikke nødvendigvis slik at den tyngste er den beste, spesielt når vi snakker om en planende båt? Det er vel minst like viktig med jevn kvalitet og en god konstruksjon (sterk der den trenger å være sterk).

 

Jeg ville bedt hver enkelt fabrikant om å oppgi _nøyaktig_ hva som er inkludert i oppgitt vekt.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det eksisterer noen standard for disse vektene ...........

Standarden finnes. Den heter EN ISO 8666 Small craft - Principal data.

 

Her vil en se at det defineres forskjellige vekter, f.eks for tom båt og for båt med maks last. Båtleverandører burde oppgi hvilken vekt de mener med referanse til denne standarden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag en Balt 750 Cruiser med en KAD32. Denne har en oppgitt vekt på 2500kg m/motor men uten vann/diesel. BÅten har en lengde på 26 fot (7.80 meter).

 

Mens en Joda 31 har en oppgitt vekt på 3500 kg m/KAD300. Den er rett over 10 meter.

 

Hva er den store forskjellen mellom det dere kaller for "sandwich" type skrog og andre typer skrog ?

Link to post
Share on other sites

Stauden er 30 fot og veien 4500 kilo uten motorer og drivstoff og vann. Med alt ombord kryper vel vekten fort opp mot 6 tonn++. Men dette er en gammel båt bygget etter gamle prinsipper og beregninger for styrke.

 

Det er vel ikke alltid en sammenheng mellom vekt og styrke, men er vekten der i form av økt skrogtykkelse etc plassert på de rette stedene kan det være en fordel.

 

Økt vekt krever mere motorkraft for at farkosten skal holde en viss hastighet(gjelder for planende båter i planfart). Økt motorkraft gir igjen økt drivstofforbruk for å holde denne hastigheten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Solide skrog er tyngre enn mange andre med "sofistikerte" løsninger.

Yndlingsbåtsiden min (etter båtplassen selvfølgelig :wink: ) er:

http://www.yachtsurvey.com

De har endel artikler om emnet (f. eks. http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm)

 

Ellers skal det ikke så mye til før et skrog blir tyngre eller lettere.

Jeg hadde en sommerjobb på Fjordplast på Rjukan da de nettopp

hadde begynt å produsere 28ac motorseiler. Den veide ca.500kg mer enn

beregnet, og jeg veide alle delene som gikk med til komplett båt.

Det var tilslutt konkludert med at hele overvekten kom fra skroget som

var bygd noe tykkere enn beregnet. Glass er tungt.

Veldig tungt.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke akkurat uttale meg om vektproblematikken, men har en Unique Ever fra 2002,og kjenner litt til denne etter 2 sesonger. Båten min veier drøyt 4000 kg, nærmere 4500 tror jeg, og er satt opp med en Yanmar 300 HK.

 

Vi vurderte også Bavaria 32, som jeg synes er en flott båt, men valget falt på Unique av mange grunner;

 

Bavarian er litt trang innvendig, mye grunnet bredden. Unique Ever er 3,45 bred og 10,20 lang, slik at det er en stor 33 foter. Vi ønsket en motorinstallasjon, og det er ikke mange båter med bare en motor som går 32 knop på topp, og marsjer 27. Dette er visstnok på grunn av det spesielle undervannskroget som Hr. Andonov en gang konstruerte, som gir mye luft og lettere løft og gange i plan.

 

Vi har vært ute i sommer i rimelig stor sjø, og båten oppfører seg helt eksemplarisk. Er sjøen stor nok, kunne jeg nok ønske med ennå mer motorkraft, da den sliter seg over de største bølgetoppene. Båten går fint i vannet og krenger lite ved svin i høy hastighet.

 

Praktisk innredet for 2 voksen og 2 barn, med mye uteplass, og praktiske detaljer i form av stuerom etc.

 

Tror Nor-Dan båtene fra 2003 er identisk med min, men mener å hå hørt at det er gjort endringer påbla. skroget på etterfølgende produksjoner i Polen, uten at jeg vet noe mer om det. Denne båten er nå forlenget, og heter Nordic Ocean Craft 30, men mesteparten av detaljene er ganske like.

 

Lykke til med båtvalget ditt.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke akkurat uttale meg om vektproblematikken, men har en Unique Ever fra 2002,og kjenner litt

 

Tror Nor-Dan båtene fra 2003 er identisk med min, men mener å hå hørt at det er gjort endringer påbla. skroget på etterfølgende produksjoner i Polen, uten at jeg vet noe mer om det. Denne båten er nå forlenget, og heter Nordic Ocean Craft 30, men mesteparten av detaljene er ganske like.

 

Lykke til med båtvalget ditt.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt på siden av hovedspørsmålet, men .....:

Så da første utstillingseksemplaret fra Nordan etter at de overtok etter Unique. Det som slo meg var mye dårlige håndverksmessig kvalitet i innredning enn i Unique Ever 33.

En kamerat vurderte å kjøpe, men slo det helt fra seg da han så Nordan sin utgave.

Dette er et par år siden så kvaliteten nå kan jeg ikke uttale meg om. Det kam meget godt ha blitt bedre.

 

 

Med hensyn på vekt heller jeg til at tykkelsen på glassfiber betyr mest. Med sanwich kan man få samme stivhet med mindre glassfiber, og det holder likevel godt i f.eks overbygg.

Scand var (er?) også kjent for å ha tynne skrog(glassfiber). Har imidlertid ikke hørt om havarier e.l. som følge av dette. At skruer løsner lettere etc kan imidlertid skje. Sjekk f.eks vindskjermen på en eldre Baltic... .

Link to post
Share on other sites

Hva er den store forskjellen mellom det dere kaller for "sandwich" type skrog og andre typer skrog ?

Sandwich er en skumkjerne med glassfiber utenpå på begge sider, derskumkjernen gir fasonger og profiler, slik at det blir en ganske sterk konstruksjon i forhold til vekten. Tradisjonelt er det bare tykke lag med glassfiber, som nok er sterkere, men tyngre.

 

Nå er jo de (brennbare) nye minesveiperne bygd i sandwich såvidt jeg har forstått, og disse har visst problem med delaminering i røff sjø/høy fart (har dette fra en indirekte kilde).

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av hovedspørsmålet, men .....:

Så da første utstillingseksemplaret fra Nordan etter at de overtok etter Unique. Det som slo meg var mye dårlige håndverksmessig kvalitet i innredning enn i Unique Ever 33.

En kamerat vurderte å kjøpe, men slo det helt fra seg da han så Nordan sin utgave.

Dette er et par år siden så kvaliteten nå kan jeg ikke uttale meg om. Det kam meget godt ha blitt bedre.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med deg OLPI. Har sett flere eksemplarer av begge, og heller til at finishen er bedre i de norske båtene.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...